Vrijdag 26/02/2021

Filmblog

Films hebben recht op een tweede kans

Een beeld uit de film 'Love is Strange'. Beeld rv
Een beeld uit de film 'Love is Strange'.Beeld rv

Filmjournalist Jan Temmerman blogt twaalf dagen lang over wat er leeft op Film Fest Gent, dat nog tot en met 25 oktober plaatsvindt.

Het wordt een erg drukke zaterdag, want verschillende bekende regisseurs komen op Film Fest Gent persoonlijk hun nieuwe films voorstellen. En daar horen uiteraard ook interviews bij. Wij blij. De Amerikaanse scenarist-regisseur Ira Sachs heeft gisteren al zijn romantisch drama 'Love is Strange' voorgesteld, maar blijft nog heel even in de Arteveldestad om met de pers te praten.

Vanavond zal de Canadese cineast Atom Egoyan zijn kidnappingsthriller 'The Captive' én het misdaaddrama 'Devil's Knot' introduceren. En zal ook de Franse workaholic François Ozon, die het voorbije decennium zo ongeveer één film per jaar afleverde, zijn nieuwe vriend(in) voorstellen. Vriend of vriendin, was is het eigenlijk? Tja, zijn nieuwe film heet 'Une nouvelle amie', maar de filmposter suggereert, alleen al door de typografie van de titel, dat het zowel om een 'ami' als een 'amie' kan gaan. De filmpers hoeft dit keer dus niet verrot gescholden worden wegens spoilers, want ook de trailer insinueert meer dan voldoende.

Jan Temmerman. Beeld Wouter Van Vooren
Jan Temmerman.Beeld Wouter Van Vooren

Bret Easton Ellis

Ook regisseur Erik Van Looy komt vanavond terug naar Gent om in een gesprek, onder de titel 'Going Abroad', te vertellen over zijn ervaringen met het draaien van 'The Loft' in Amerika. Hoogstwaarschijnlijk zal juryvoorzitter Bret Easton Ellis dit keer niét tussen het publiek zitten, want de Amerikaanse schrijver heeft reeds bij herhaling laten weten dat hij die film maar niks vindt. Natuurlijk hoort Van Looy dat niet graag, maar hij beseft natuurlijk ook dat men nooit voor iedereen goed kan doen. En al zeker niet voor Bret Easton Ellis.

Tijdens een korte ontmoeting vertelde ik hem dat ik indertijd op de set was geweest van 'American Psycho', toen die controversiële film in Toronto gedraaid werd. Dat gebeurde toen onder een andere titel, omdat de stad net voordien opgeschrikt was door een gruwelijke moord, die er alle schijn van had dat het om een geval van 'copycat' ging. In de flat van de dader was namelijk een exemplaar van de roman 'American Psycho' aangetroffen. De schrijver corrigeert: het ging niet om één dader, maar om een man én een vrouw. Het is niet helemaal duidelijk of hij dat erg vond.

Als ik ook nog vertel dat acteur Christian Bale, die de hoofdrol van Patrick Bateman speelde, op de set een aangename en interessante gesprekspartner was, blijkt Bret Easton Ellis heel wat minder gecharmeerd. Volgens hem is Christian Bale sindsdien heel erg veranderd. Iets in de zin van 'zot van glorie'. En hij zou z'n vrouw ook niet altijd even vriendelijk behandeld hebben. En weg is Ellis.

Niet erg verwonderlijk, want van een docent, die eerder geïnformeerd had of de beroemde schrijver enkele filmstudenten, annex grote fans, te woord wilde staan, verneem ik later dat hij - hopelijk als grapje - te verstaan heeft gegeven dat ze dan wel 'gay' en 'handsome' moesten zijn. Ik kom voor geen van beide categorieën in aanmerking.

Streekgerechten

Die korte babbel had plaats in het Provinciehuis, tijdens een informele ontmoeting met de jury en de buitenlandse gasten van Film Fest Gent. Zo'n soort meet-and-greet. Vaste prik tijdens elk festival, want de Provincie Oost-Vlaanderen is een trouwe sponsor van het filmfestival. Voorlopig althans, want ook de provincie moet downsizen, dus de toekomst ziet er eerder zorgelijk uit.

Dat beseft ook Bart Vandesompele, algemeen directeur van Film Fest Gent, die eerder deze week, bij de officiële opening van de filmtentoonstelling in het Caermersklooster, de situatie kernachtig had samengevat: "Zonder de Provincie, geen Expo Fellini". En hij somde meteen nog een aantal andere tentoonstellingen op, zoals die van Ingmar Bergman, Martin Scorsese, Romy Schneider en Jacques Tati. Hij stipte ook aan dat cultuur bijna altijd moet wijken voor andere 'dringende' investeringen zoals openbare werken, huisvesting, mobiliteit en onderwijs. "Cultuur als eeuwige verliezer, is het dat wat we willen?" aldus nog Vandesompele. En hij besloot met: "Cultuur is niet de kers op de taart. Het is de taart."

Maar dit jaar kon het dus nog, zo'n Governor's Lunch. En de buitenlandse aanwezigen leken het wel te appreciëren. De juryleden kregen zelfs een mand met streekgerechten mee, maar niet nadat hen eerst een welkomstspeech door de gedeputeerde voor cultuur werd toegeroepen.

Tja, die man laat zich graag meeslepen door zijn eigen enthousiasme en het volume van zijn begroeting ging ook hier weer crescendo. De gasten vonden het wel vreemd, maar ook wel leuk. En dan kon er gemingeld worden. Met de juryleden bij voorbeeld. De Franse actrice Héloïse Godet, die hier in Gent ook te zien is in de (uiteraard experimentele) film 'Adieu au langage' van veteraan Jean-Luc Godard, liet weten dat zij, na het beëindigen van de jurywerkzaamheden, absoluut in Gent wilde blijven om in Vooruit de voorstelling met live-muziek (door Legowelt) van de klassieker 'Aguirre, der Zorn Gottes' van Werner Herzog te bekijken. En ze wou ook nog tijd om Gent uitgebreid te bezoeken. Eerlijk, dat zei ze spontaan. Ik heb er dus niet naar gevraagd.

Aangenaam weerzien ook met collega Dana Linssen, filmrecensente van NRC. Er kon, wat haar betreft, over álle films gebabbeld worden. Ook die in competitie. Doorbreken van de discretieplicht van de jury kon dat moeilijk genoemd worden, want Dana heeft een aantal van die films reeds eerder op andere festivals gezien én besproken. Dus iedereen kan op de website van haar krant rustig nalezen wat ze al dan niet goed heeft gevonden. Toch is ze van plan alle competitiefilms hier (opnieuw) te bekijken. De context is immers helemaal anders. En films hebben ook recht op een tweede kans. That's my girl!

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234