Maandag 25/10/2021

filmfestival u Legendes van de Amerikaanse film lossen elkaar af in Deauville

Steven, Lauren, George, Francis en de anderen

Deauville

Van onze verslaggever ter plaatse

Jan Temmerman

De 30ste editie van het Festival du Cinéma Américain van Deauville presenteerde, zoals gebruikelijk, een mengeling van (wereld)beroemde namen en jong, maar (voorlopig) onbekend talent, met daartussenin ook nog ruimte voor een hele groep middenmotors. Voor deze verjaardagseditie waren de organisatoren erin geslaagd verschillende levende (en nog steeds actieve) filmlegendes naar de Normandische badstad uit te nodigen. Het eerste weekend werd gedomineerd door Steven Spielberg, die net voordien het Festival van Venetië had mogen openen met het (toch wel teleurstellende) The Terminal, met Tom Hanks in de hoofdrol. Dat Deauville niet rancuneus was omdat Venetië met de Europese première van The Terminal mocht uitpakken, mag blijken uit het feit dat er in Deauville een integrale retrospectieve van de Spielberg-films, te beginnen met Duel uit 1971, op het programma stond.

Het voorbije festivalweekend werden de honneurs waargenomen door George Lucas en Francis Ford Coppola. De Star Wars-regisseur was aanwezig om een gerestaureerde versie van zijn debuutfilm, de SF-parabel THX 1138 (eveneens uit 1971) voor te stellen. Die film werd indertijd geproduceerd door American Zoetrope, de filmstudio waarmee Francis Ford Coppola vanuit San Francisco de concurrentie met Hollywood wilde aangaan. Het was eveneens voor Zoetrope en producent Coppola dat George Lucas in 1973 de tienerkroniek American Graffiti zou regisseren, wat meteen zijn doorbraak naar het grote publiek betekende. Maar Coppola was ook nog voor een andere reden in Deauville, namelijk om via de vertoning van The Godfather en (de lange versie) van zijn Vietnam-epos Apocalypse Now hulde te brengen aan de onlangs overleden legende Marlon Brando.

Steven Spielberg, George Lucas en Francis Ford Coppola: drie legen-darische filmmakers op één en hetzelfde festival! Maar waren er dan geen vrouwen in Deauville? Natuurlijk wel. Er was bij voorbeeld een hommage aan Glenn Close, die de interessante debuutfilm Heights van regisseur Chris Terrio kwam voorstellen. In deze ensemblefilm speelt zij de rol van een even bewonderde als gevreesde theaterdiva, waarbij het verhaal allerlei personages rond haar laat evolueren in één zomerdag én nacht in de Big Apple. Ook de legendarische Lauren Bacall kwam acte de présence geven met de film Birth van regisseur Jonathan Glazer, die enkele jaren geleden sterk debuteerde met Sexy Beast. Zijn tweede film had op het Festival van Venetië voor enige opschudding gezorgd omdat daarin het verhaal verteld wordt van een vrouw, die na tien jaar weduwschap aanstalten maakt om opnieuw te huwen, maar net op dat moment geconfronteerd wordt met een tienjarige jongen die beweert de reïncarnatie te zijn van haar overleden echtgenoot. De hoofdrol in Birth wordt vertolkt door een kortgeknipte Nicole Kidman. Het feit dat de film een scène bevat waarin haar jonge tegenspeler Cameron Bright bij haar in bad stapt, had in de Dogenstad blijkbaar enkele oververhitte geesten tot de beschuldiging van pedofilie geïnspireerd. Tijdens haar persconferentie in Deauville liet Kidman verstaan dat de rel wellicht gelanceerd was door mensen die de film niet eens gezien hadden. En indien ze dat wel zouden hebben gedaan, dan kunnen wij in ieder geval concluderen dat men (on)behoorlijk paranoïde en/of pervers moet zijn om Birth van pedofilie te beschuldigen. Er was in Venetië blijkbaar nog het een en ander misgelopen, want de persconferentie van Birth in Deauville begon met een statement van Lauren Bacall, die zichtbaar pisnijdig was over de manier waarop (een deel van) de pers daar één van haar uitspraken zou misbruikt hebben om tweedracht te proberen zaaien tussen haar en Kidman. In Venetië zou Bacall gereageerd hebben op het feit dat Nicole Kidman daar omschreven werd als een 'legende' door te stellen dat zij daar nog veel te jong voor was. Sommigen interpreteerden dat blijkbaar als vorm van afgunst. Maar In Deauville poneerde Bacall met klem dat ze van Kidman houdt als persoon, dat ze haar bewondert als actrice en dat de leugens van de pers er nooit in zullen slagen hun goede verhouding te vernietigen. Waarvan akte.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234