Donderdag 26/11/2020

filmfestival rolt rode loper uit voor iedereen

Moet Cannes zich lenen tot een marketingstunt voor 'Star Wars'? Natuurlijk niet. Mag Cannes dat doen? Natuurlijk wel

Cannes tussen sterrenoorlog en cinefiele competitieprofs

In Cannes opent vanavond de 58ste editie van het vermaarde filmfestival met de première van Lemming, een Franse film van Dominik Moll met in de hoofdrollen Charlotte Gainsbourg, Charlotte Rampling en een dode lemming. Spannend, al valt te verwachten dat ook die film overschaduwd zal worden door Star Wars: Episode III, het allerlaatste deel van de immens populaire sciencefictionsaga van George Lucas. Een voorbeschouwing vanuit Cannes van Jan Temmerman.

Voor de ene staat het filmfestival van Cannes symbool voor mondaine decadentie en platvloerse commercie onder de lentezon van de Azurenkust, voor de andere is het een elitaire bedoening waar snobistische cinefielen in katzwijm vallen voor hermetische werkstukken van regisseurs met veel te moeilijke namen die veel te lange films maken.

De waarheid ligt, zoals wel vaker, mooi in het midden. Dat bewijst deze editie nog maar eens. Uitgave 58 staat, zeker wat de competitie betreft, duidelijk in het teken van de cinéma d'auteur, films van regisseurs die doorgaans hun eigen scenario's verfilmen en in dat opzicht dus de auteur zijn. Maar dat is geen bindend criterium.

Zo liet een auteursfilmer als Wim Wenders zich voor Don't Come Knocking inspireren door een scenario van Sam Shepard, die trouwens de hoofdrol speelt. De nieuwe films waarmee bijvoorbeeld Jim Jarmusch, Atom Egoyan, Michael Haneke, Lars von Trier, Gus Van Sant, Amos Gitaï en de gebroeders Dardenne in de running zijn voor de Gouden Palm zijn wel allemaal op eigen scenario's gebaseerd.

Bovenstaande opsomming maakt nog op een andere manier duidelijk wat auteurscinema onder meer impliceert, namelijk dat de liefhebbers de naam van de regisseur bij wijze van spreken belangrijker vinden dan de titel of de aanwezigheid van deze of gene acteur. Je kijkt met andere woorden (en afhankelijk van ieders smaak) vol verwachting uit naar 'de nieuwe Jarmusch' of naar 'de nieuwe Von Trier'.

Toegegeven, die 'auteurs' maken inderdaad niet altijd de toegankelijkste of publieksvriendelijkste films, maar ze hebben wel een eigen, herkenbare stijl, ze drukken wel een eigen, vaak hoogstpersoonlijke stempel op hun werk. En ja, Cannes houdt wel van die eigenzinnigheid, zodat het niet zo verwonderlijk is dat hun nieuwe films regelmatig uitgenodigd worden naar de Croisette, al worden ze net daarom een beetje neerbuigend wel eens les pros de la compète, de professionelen van de competitie, genoemd. En in datzelfde Cannes zal al dat ernstige filmwerk zondag hoe dan ook overschaduwd worden door de première (buiten competitie) van Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith, het laatste deel - hij heeft het beloofd! - van het sterrenepos van George Lucas, dat luttele dagen later wereldwijd de bioscopen zal bestormen.

Moet Cannes zich nu werkelijk tot zo'n commerciële marketingstunt lenen, net zoals het vorig jaar een platform bood aan de historische spektakelfilm Troy? Natuurlijk niet. Mag Cannes zoiets doen? Natuurlijk wel. En niet omdat je Lucas op zijn manier ook wel een 'auteur' kunt noemen - hij schreef zelf de Star Wars-scenario's, maar omdat Cannes het levende bewijs is dat kunst en commercie naast (en uiteindelijk ook door) elkaar kunnen bestaan. Zaterdag presenteert Michael Haneke zijn nieuwe film Caché, zondag bestijgt de ploeg van Revenge of the Sith de trappen van het festivalpaleis en maandag is het de beurt aan onze gebroeders Dardenne. In Cannes kan dat.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234