Vrijdag 30/10/2020

Filmfestival Mona

Filmfestival Mona brengt Arabische cinema onder de aandacht

'In the Last Days of the City' van Tamer El Said steekt er volgens de organisatie boven uit.Beeld rv

Mona, een driedaags filmfestival in Antwerpen, heeft een erg specifiek profiel: het is een platform voor Arabische cinema. Films uit Noord-Afrika of het Midden-Oosten vinden nog te weinig hun weg naar ons bioscoopcircuit, vindt de organisatie.

“We gaan de ondervertegenwoordiging van de regio op bestaande filmfestivals en in het bioscoopcircuit tegen”, klinkt het in de intentieverklaring van Mona, een driedaags filmfestival dat vanaf 10 februari plaatsvindt in Antwerpen. Een boude stelling, waar een beetje frustratie in schuilt, geeft artistiek coördinator Stefanie Van de Peer toe.

“Arabische films zie je hier nauwelijks op filmfestivals of in de bioscopen. En wanneer je op zoek gaat naar de redenen, stuit je vooral op vooroordelen. Dat Arabische films te traag zouden zijn, of niet esthetisch genoeg. En dat het publiek er niet warm voor loopt. Veel programmatoren zijn te paternalistisch in die houding, en ook heel voorzichtig.”

Als antwoord trekt Mona in cc Berchem drie dagen lang resoluut de kaart van de Arabische cinema, met een programma dat zowel fictiefilms, documentaires, kortfilms en animatie programmeert. Ook heikele thema's die de regio beheersen, zoals de positie van de vrouw en persvrijheid, komen aan bod in rondetafelgesprekken en debatten.

“Zo willen we de multiculturele diversiteit versterken”, zegt Van de Peer. “We werken daarvoor ook samen met MOOOV, een van de weinige festivals die daar ook op inzetten. Antwerpen is ook de perfecte locatie: hier bestaat een heel divers publiek, dat nood heeft aan zulke films.”

De drie festivaldagen moeten het begin van een langere, structurele werking inleiden. Van de Peer: “Als alles goed gaat, is het festival nog maar een startschot. We willen ook een jaarwerking uitbouwen: binnenkort programmeren we ook in de Roma, en we praten met een aantal andere culturele centra, vooral uit de regio rond Brussel.”

Blijft de vraag: wat zijn de absolute must-sees op Mona? “Wel, ik heb de programmatie gedaan, dus ik vind al onze films goed”, lacht Van de Peer. “Maar In the Last Days of the City van Tamer El Said steekt er bovenuit. “Het is een liefdesverklaring aan Caïro, ook al ligt die stad overhoop.” Want als Van de Peer Arabische cinema moet samenvatten, speelt die unieke kijk mee. “Voor mij draait het om een mooiere, open manier van verhalen vertellen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234