Woensdag 16/10/2019

Filmfestival Gent heeft last van Amerikaanse stakingsdreiging

Nostalgisch griezelen met de Edgar Allen Poe-special

Gent

Eigen berichtgeving

Jan Temmerman

Vinden de projectionisten dat ze te veel overuren moeten kloppen om de honderden festivalfilms vertoond te krijgen? Dreigen de festivalchauffeurs met acties omdat het Gentse mobiliteitsplan een snel en efficiënt transport van de gasten bemoeilijkt? Niets van dat alles. De stakingsdreiging in kwestie komt vanuit de VS. Daar dreigen de Amerikaanse film- en televisiebusiness volgende zomer af te stevenen op een stakingsgolf. De contracten met enerzijds de acteursvakbond SAG (Screen Actors Guild) en anderzijds de WGA (Writers Guild of America) lopen dan immers af, respectievelijk in juli en in mei 2001. Onderhandelingen over nieuwe arbeidsovereenkomsten zijn nog niet eens begonnen, maar zowat iedereen lijkt er nu al van uit te gaan dat het tot een harde, lange staking zal komen. De bonden sporen daarom hun leden aan om alvast, indien mogelijk, een spaarpotje aan te leggen, terwijl aan de andere kant de productie van nieuwe films en feuilletons (of extra afleveringen van lopende reeksen) drastisch wordt opgevoerd.

En hier knelt dus het schoentje. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het Internationaal Filmgebeuren van Vlaanderen-Gent dit jaar het bezoek zou krijgen van het Amerikaanse producentenpaar Richard D. Zanuck en Lili Fini Zanuck, verantwoordelijk voor films als The Sting, Jaws, Driving Miss Daisy, Rush, Mulholland Falls en Deep Impact. Begin dit jaar produceerden ze ook de Oscar-show.

Maar die geplande hommage moest worden uitgesteld omdat Richard D. Zanuck momenteel volop bezig is met de (vervroegde) productie van Planet of the Apes, een remake van de SF-klassieker uit '68 met Charlton Heston in de hoofdrol. In de nieuwe versie, die door Tim Burton geregisseerd wordt en die op 4 juli 2001 in de Amerikaanse bioscopen verwacht wordt, worden de hoofdrollen vertolkt door Mark Wahlberg en Helena Bonham Carter. Toch kwam Lili Fini Zanuck wel speciaal overgevlogen naar Gent om tijdens de openingsavond persoonlijk de Joseph Plateau Lifetime Achievement Award te overhandigen aan acteur Morgan Freeman, met wie ze samengewerkt heeft aan Driving Miss Daisy en Deep Impact.

Van haar kant moest actrice Molly Ringwald, die in de jaren '80 bijzonder populair werd door de tienerfilms Pretty in Pink en The Breakfast Club van John Hughes, haar zitje in de Gentse festivaljury afzeggen omdat ze snel snel aan een nieuwe televisiereeks moest beginnen.

Ook Angie Dickinson heeft in extremis afgezegd omdat ze plots aan het werk moest. De actrice was uitgenodigd in het kader van het retrospectieve luik 'Politiefilms', met titels zoals L.A. Confidential van Curtis Hanson, Touch of Evil van Orson Welles en Copland van James Mangold. Die retrospectieve, die deel uitmaakt van 'Het geheugen van de film'-sectie, omkadert de voorstelling van de VRT-reeks Flikken, waarvan een aflevering uit de tweede jaargang gisteren in avant-première op het festival werd gepresenteerd. Vandaag staan in bioscoop Sphinx onder meer de Vlaamse politiefilms Zaman van Patrick Lebon (om 14.30 uur) en The French Connection van William Friedkin (om 16.30 uur) op het programma. In Decascoop kun je terecht voor Bad Lieutenant van Abel Ferrara en Se7en van David Fincher (allebei om 24.30 uur).

Nog in Decascoop is er vanavond (het is niet toevallig vrijdag de dertiende) een Edgar Allen Poe-special. Drie door Roger Corman, de koning van de B-films, geproduceerde Poe-verfilmingen uit de jaren '60 worden daar na elkaar vertoond, namelijk The House of Usher (om 2O.3O uur), The Pit and the Pendulum (om 22.30 uur) en The Raven (om 24.30 uur). In deze laatste film is naast de griezellegendes Vincent Price en Boris Karloff ook de jonge Jack Nicholson te zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234