Zondag 20/10/2019

Filmfestival Cannes maakt eerste deel selectie bekend

Gisteren heeft artistiek directeur Thierry Frémaux het grootste deel van de officiële selectie van het 63ste Festival van Cannes bekendgemaakt. De competitie bevat, naast een opvallend grote Franse aanwezigheid, de vertrouwde mix van festivalhabitués (Mike Leigh, Abbas Kiarostami, Takeshi Kitano) en minder bekende namen, maar (voorlopig?) geen vrouwen en ook geen Belgische langspeelfilms.

Voorlopig nog geen vrouwelijke regisseurs of Belgische films op de 63ste editie

De eerste polemiek rond Cannes is inmiddels ook een feit, maar die heeft niet zozeer met film dan wel met media te maken, want de persconferentie in Le Grand Hotel in Parijs werd gisteren geboycot door een aantal grote persagentschappen (zie kader).

Er zal tussen woensdag 12 en zondag 23 mei hoe dan ook veel vrouwelijk schoon te zien zijn op de Croisette en op het scherm. Actrice Juliette Binoche siert niet alleen de festivalaffiche, maar speelt ook de hoofdrol in Copie Conforme, waarvoor de Iraanse regisseur Abbas Kiarostami in Toscane ging draaien. Van haar kant zal Naomi Watts, naast de Indische schoonheid Freida Pinto uit Slumdog Millionaire, te zien zijn in You Will Meet A Tall Dark Stranger, de nieuwe komedie van Woody Allen die buiten competitie wordt voorgesteld. Maar Naomi Watts speelt ook de vrouwelijke hoofdrol Fair Game van de Amerikaanse regisseur Doug Liman. Die politieke thriller, die wel in de running is voor de Gouden Palm, is gebaseerd op het boek Fair Game: My Life as a Spy, My Betrayal by the White House, waarin CIA-agente Valerie Plame het relaas brengt van haar ‘ontmaskering’, waarmee de regering-Bush in 2003 haar man wilde treffen na een kritisch stuk in The New York Times over de zogenaamde massavernietigingswapens die moesten dienen als alibi voor de invasie in Irak. De rol van Plame’s echtgenoot wordt vertolkt door Sean Penn, die in 2008 ook al naar Cannes was gekomen, maar dan als voorzitter van de jury.

Directeur Frémaux hoopt dat Sean Penn nog een tweede film zal vergezellen naar de Côte d’Azur, namelijk The Tree of Life van cultregisseur Terrence Malick, met naast Penn ook Brad Pitt in de cast. Het is een publiek geheim dat Cannes graag The Tree of Life zou opnemen in de Sélection Officielle, net als de sf-thriller Inception van Christopher Nolan, met Leonardo DiCaprio in de hoofdrol, maar beide films zijn blijkbaar nog niet afgewerkt.

Dat is wel het geval bij Wall Street - Money Never Sleeps, de vervolgfilm van regisseur Oliver Stone, met Michael Douglas opnieuw in de (indertijd Oscarwinnende) rol van beursmakelaar Gordon Gekko. Die film wordt hors compétition vertoond, maar een andere sequel, namelijk Utomlyonnye solntsem 2/Burnt by the Sun 2 van de Russische grootmeester Nikita Mikhalkov (over de terreur van de Stalinperiode), draait wel in competitie. Met zijn eerste Burnt by the Sun won Mikhalkov in 1994 de Grand Prix du Jury in Cannes en later ook de Oscar voor beste buitenlandse film. Een andere bloedige en controversiële periode uit de geschiedenis zal dan weer centraal staan in Des hommes et des Dieux van de Franse regisseur Xavier Beauvois. In 1996 werden tijdens de Algerijnse burgeroorlog zeven katholieke monniken ontvoerd en weken later onthoofd teruggevonden. Een terroristische aanslag van moslimextremisten? Of een blunder van het Algerijnse leger?

Zoals eerder gemeld wordt deze 63ste editie (met Tim Burton als juryvoorzitter) op woensdag 12 mei officieel geopend met de grootschalige actiefilm Robin Hood, waarvoor regisseur Ridley Scott opnieuw samenwerkte met Russell ‘Gladiator’ Crowe. Over de slotfilm werd nog geen beslissing genomen.

Persagentschappen boycotten persconferentie

Soms is geen nieuws ook groot nieuws. Zoals in het geval van de vier belangrijke, internationale persagentschappen AFP (Agence France Presse), AP (Associated Press), Reuters en Getty Images, die gisteren hun eerder geformuleerde dreiging effectief ten uitvoer brachten: ze waren niet aanwezig op de persconferentie in Parijs waarop het festivalprogramma van Cannes bekend werd gemaakt. Die boycot heeft te maken met het feit dat er in verband met de verslaggeving over de 63ste festivaleditie bepaalde restricties zouden gelden wat het beeldmateriaal (de zogenaamde couverture vidéo) betreft, meer bepaald voor de dagelijkse persconferenties en ook voor de inmiddels wereldberoemde montée des marches, als de filmsterren ’s avonds de rode loper naar het Palais des Festivals betreden. Die restricties zouden dan weer te maken hebben met exclusiviteitscontracten die de festivalorganisatie met enkele van haar grote mediasponsors gesloten heeft, zoals Canal Plus en Orange. (Jan T.)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234