Donderdag 24/09/2020

Filmblog

Filmcomponisten houden van collega Alexandre Desplat

Alexandre Desplat.Beeld BELGA

Filmjournalist Jan Temmerman blogt twaalf dagen lang over wat er leeft op Film Fest Gent.

De Franse filmcomponist Alexandre Desplat, grote winnaar van de 14de editie van de World Soundtrack Awards, was gisteren niet zelf aanwezig bij de prijsuitreiking in het Gentse Kuipke. Hij had normaal twee keer op het podium moeten verschijnen. Een eerste keer als winnaar van de Best Original Score of the Year voor zijn muziek bij 'The Grand Budapest Hotel' van regisseur Wes Anderson. Hij had die prijs van de World Soundtrack Academy al twee keer eerder gewonnen, namelijk in 2010 voor 'Fantastic Mr. Fox', ook al van Wes Anderson, en een jaar eerder voor 'The Curious Case of Benjamin Button' van David Fincher.

Desplat werd dit jaar eveneens bekroond als Film Composer of the Year. Ook die hoofdprijs was geen primeur voor hem, want hij kreeg die nu reeds voor de vijfde keer. De competitie was nochtans niet min, met namen als Marco Beltrami, Hans Zimmer, Steven Price en Gabriel Yared.

Beeld Wouter Van Vooren

Kennis van zaken

De World Soundtrack Academy werd in 2001 opgericht en telt inmiddels ruim 350 leden, waarvan het grootste deel filmcomponisten. De prijzen worden met andere woorden toegekend door mensen met kennis van zaken, die elk jaar de kans krijgen om hun 'primus inter pares', de eerste onder gelijken, aan te duiden. Dat maakt zo'n bekroning voor de winnaar extra waardevol, want het zijn tenslotte de collega's, annex concurrenten, die hem uitverkiezen.

Voor Alexandre Desplat gebeurde dat nu reeds voor de vijfde keer op veertien edities. Behoorlijk indukwekkend! Maakt dit hem nu tot de beste (levende) componist van filmmuziek? Ik zou het echt niet weten. Maar het is wél duidelijk dat hij bijzonder gewaardeerd wordt en geliefd moet zijn bij z'n collega's. Die vele prijzen zijn zeker ook een troost voor het feit dat Desplat reeds zes keer een Oscarnominatie kreeg voor Best Original Score, maar nog nooit zo'n verguld beeldje mee naar huis mocht nemen. Maar wat niet is, kan en zal zeker nog komen.

Videoboodschappen

Alexandre Desplat was er dus zelf niet bij in het Kuipke, maar hij had wel twee videoboodschappen (inclusief grappige handpop) gemaakt. Veel woorden van dank en ook verontschuldigingen voor zijn afwezigheid, maar de reden lag voor de hand: werk, werk, werk!

Tja, het aantal regisseurs dat op zijn muziek beroep wil doen, blijft maar toenemen. Dit jaar componeerde Desplat, behalve voor 'The Grand Budapest Hotel', ook nog de muziek voor 'Godzilla', 'Zulu', 'Philomena', 'The Monuments Men', 'Marius' en 'Venus in Fur'. En tussendoor vond hij ook nog tijd om voorzitter te zijn van de internationale jury op het recente Filmfestival van Venetië.

Wel aanwezig: Prins Laurent.Beeld BELGA

Handoplegging

Wél aanwezig in de Arteveldestad was Prins Laurent, die ook al voor de officiële opening naar Film Fest Gent was gekomen. Geen idee of hij zich dit keer opnieuw met een (taxi)fiets heeft laten vervoeren, maar hij heeft blijkbaar wel een ander, vast ritueel ontwikkeld. Bij de opening kreeg een presentatrice van een of ander royalty-programma niet meteen een antwoord op haar vraag, maar wel de prinselijke handen in een vaderlijk(?) gebaar rond haar verbaasde hoofd. Dit keer was het de persverantwoordelijke van Film Fest Gent die de 'handoplegging' van de prins op haar beide wangen mocht voelen.

Dat er hoog bezoek in het (niet echt volgelopen) Kuipke was, kon het publiek al vermoeden toen presentator Thomas Vanderveken zijn begroeting begon met 'Monseigneur'. Maar het werd pas écht grappig toen Prins Laurent even later het podium opstapte om de prijs voor de Discovery of the Year bekend te maken. Hij begon zijn aankondiging met 'His Royal Highness', om dan met goed gespeelde verbazing en perfecte timing te vervolgen: 'Oh, that's me!'. Als daar beeldmateriaal van bestaat, wordt dit ongetwijfeld een hit op Youtube.

Daniel Pemberton

De Ontdekking van het Jaar bleek de Britse componist Daniel Pemberton te zijn, voor zijn muziek bij 'Cuban Fury' en 'The Counselor'. Die was (uiteraard) aangenaam verrast, want hij had zichzelf geen kans gegeven, vermits ook collega Steven Price in die categorie genomineerd was en die had reeds een Oscar gekregen voor zijn filmmuziek bij 'Gravity'. Winnaar Pemberton sloot zijn dankwoord af met een belofte: "I'm gonna get very drunk tonight in Ghent!"

Voor de volledigheid nog snel de andere winnaars van deze 14de World Soundtrack Awards: de prijs voor Best Original Song, written directly for a film ging naar wereldhit ''Happy' van Pharrell Williams (voor de film 'Despicable Me 2') en de Publieksprijs was weggelegd voor Michelino Bisceglia, die de muziek schreef voor de Rocco Granata-biopic 'Marina' van Stijn Coninx. De Sabam Award for Young Composer werd uitgereikt aan de Franse componist Cyril Molesti. De opdracht van die jaarlijkse wedstrijd was dit keer zeker geen makkie: de legendarische muziek van Nino Rota doen vergeten bij een fragment van de Fellini-klassieker 'Otto é Mezzo'.

Daniel Pemberton.Beeld BELGA
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234