Woensdag 01/12/2021

film u uitreiking joseph plateau-prijzen in brussel

'Ook de Oscars hebben een crisis doorgemaakt'

Iedereen gelukkig, behalve het Filmfestival Gent

Tijdens de uitreiking van de Joseph Plateau-prijzen 2004 werden de prijzen netjes tussen de Vlaamse en Waalse genomineerden verdeeld. Steve + Sky van Felix Van Groeningen won de prijs voor de beste film, terwijl die voor de beste regisseur naar Frédéric Fonteyne (La femme de Gilles) ging. De enige echte verliezer is het Filmfestival Gent. Het weet namelijk niet meer hoe in de toekomst de Belgische filmprijzen te organiseren.

Brussel

Van onze medewerker

Luc Joris

Dat de Joseph Plateau-prijzen, sinds 1985 georganiseerd door het Filmfestival Gent, met hun imago worstelen, werd tijdens de uitreiking opnieuw duidelijk. Traditioneel werden de prijzen in oktober tijdens het Filmfestival Gent uitgereikt. Om verwarring met de competitieprijzen te vermijden besloot men drie jaar geleden de uitreiking van de Plateau-prijzen van het festival los te koppelen. In 2003 werd het initiatief, als eerbetoon aan de Gentse uitvinder van de phenakistiscoop, een van de eerste 'bewegendebeeldenmachines', zelfs in Brussel georganiseerd om het accent op het nationale karakter te leggen, ook al is er in het Franstalige landsgedeelte duidelijk minder enthousiasme voor de stemming dan in Vlaanderen. Vorig jaar verhuisde het evenement opnieuw naar Gent. De uitreiking vond toen plaats in het Gentse stadhuis.

Dit jaar werd opnieuw voor Brussel gekozen, met als decor een anonieme conferentiezaal in hotel Mercure Royal Crown aan de Kruidtuin. Zowel de Gentse schepen Sas Van Rouveroij als eerste minister Guy Verhofstadt hadden zich laten verontschuldigen, terwijl festivaldirecteur Jacques Debrulle vertraging had op een internationale vlucht.

Het Filmfestival Gent beschouwt deze editie dan ook als de overgang naar een nieuwe structuur en een nieuwe formule. Dat is de reden waarom er dit jaar geen enquête bij de 5.000 professionelen en critici uit de Belgische film- en televisiewereld werd gehouden. De nominaties en de winnaars werden door een paritair samengestelde jury gekozen, waaronder directeur Luckas Vander Taelen van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), cultuurkabinetsmedewerker Mark Van Den Broeke, Stephan De Potter (filmdistributeur Cinéart), directeur Walter Provo van het Initiatief Audiovisuele Kunsten (IAK) en critici als Jan Temmerman en Louis Danvers.

In zijn openingswoord stelde Jan Dyck, gewezen voorzitter van het VAF en secretaris van het Filmfestival Gent, de formule van de Plateau-prijzen ter discussie. Enerzijds geeft het festival toe dat er eelt op de formule is gekomen en vraagt het zich af of het filmberoep er nog zin in heeft. Anderzijds heeft de beleidscommissie kunstenorganisaties in een preadvies bekendgemaakt dat het Filmfestival Gent zijn profiel moet bijstellen en het festival een grotere culturele invulling moet geven. Dat is de reden waarom het festival voorlopig een tweejaarlijkse in plaats van een vierjaarlijkse erkenning gekregen heeft. Het festival kaatst nu de bal terug naar het kamp van de sector en de overheid.

"Ondanks moeilijke financiële en organisatorische omstandigheden heeft het Filmfestival Gent zich ook dit jaar bij de Vlaamse Gemeenschap geëngageerd om de Plateau-prijzen uit te reiken", aldus Dyck. "Maar het is geen kerntaak van het festival. We laten alle mogelijkheden open. Moet er een soort Belgische Film Academy komen? Moeten we onder een soort cultureel akkoord met onze Waalse filmbroers opereren? Moeten de Plateau-prijzen onderdak krijgen bij de algemene Vlaamse Cultuurprijzen? Is er voor het VAF een rol weggelegd? Moet er, zoals er een Ha van Humo bestaat, een F voor Film komen? U kunt het niet zo gek bedenken of het is welkom."

In een eerste reactie stelt VAF-directeur Vander Taelen dat het niet tot de taak van het VAF behoort om de Plateau-prijzen te organiseren. Wel ziet hij een rol voor de tv-zenders weggelegd. "Ik heb het onlangs nog met de VRT aangekaart", aldus Vander Taelen. "Een uitzending als De Gouden Uil moet ook voor de film kunnen. Ze stonden daar niet afkerig tegenover. Het probleem is dat het beter een nationale prijs blijft. Maar het moet mogelijk zijn om er een vlotte, aantrekkelijke en originele show van te maken. Vorig jaar heeft men daarop willen inspelen door tv-prijzen toe te kennen, maar er wordt minder tv-fictie aan Franstalige kant gemaakt. Het filmberoep zal er opnieuw zin in hebben als de Plateau-prijzen meer prestige krijgen. Ook de Oscars hebben in de jaren zeventig een crisis doorgemaakt. Natuurlijk zijn de prijzen afhankelijk van het succes van de fictiefilms, maar de makers hebben er plezier en belang bij als ze een prijs winnen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234