Woensdag 21/10/2020

Film u Prijzen Internationaal Festival van de Fantastische film

'Marebito' van Takeshi Shimuzu is goed voor de Gouden Raaf

Japanse thee valt ook in Brussel in de smaak

Brussel

Eigen berichtgeving

Kris Jacobs

In Brussel zijn zaterdag de Raven en andere prijsbeesten uitgereikt van het Internationaal Festival van de Fantastische Film (Bifff), dit jaar toe aan zijn 23ste editie. De hoofdvogel ging naar Marebito van Takashi Shimuzu (The Grudge). Opmerkelijk: de prijs voor The Taste of Tea in de nevencompetitie in Cinema Nova. Vorige week werd die Japanse film immers ook al bekroond op het wereldfilmfestival Cinema Novo (geen familie) in Brugge.

The Taste of Tea is een surrealistisch familieportret van Katsuhito Ishii, die eerder Shark Skin Man and Peach Hip Girl draaide. Jan Bucquoy, juryvoorzitter voor die eerste winnaar van de nevensectie Het 7de Spoor in Cinema Nova, sprak van "pure poëzie" en "echte cinema".

De publieksprijs in de Passage 44 ging naar het Amerikaanse Saw, debuut van James Wan, een psychopatenspelletje waarin de slachtoffers zelf aan het moorden moeten slaan. Ook een eersteling is Hipnos, van Spanjaard David Carreras, een van de beste films op deze editie en dus een terechte winnaar van de Zilveren Méliès.

Je moet bij Hipnos heel nadrukkelijk denken aan die andere jonge grootmeester van de Iberische griezel, Alejandro Amenabar, bekend van The Others. Hipnos is een hypergestileerde thriller over een psychiater die de herinneringen van zijn patiënten als een bonsaiboompje stukje bij beetje bijknipt. Net als bij Amenabar weet je op den duur niet meer of je nog droomt of je je ogen alweer geopend hebt. Een zeer terechte winnaar, en een nieuw thrillertalent vanjewelste. Een eerste Zilveren Raaf ging naar Nochnoj Dozor of Night Watch, van Timoer Bekmambetov, het eerste deel van een trilogie gebaseerd op de sciencefictionromans van Sergej Loekjanenko. De andere Zilveren Raaf was voor Vital, de nieuwe van regisseur Shinya Tsukamoto. Hij voert nog steeds burgermannetjes (of soms -vrouwtjes) op die platgedrukt worden door de steriele anonieme grootstad.

Nog steeds rukt hij hen op brutale wijze uit hun dagelijkse routine, maar de nieuwe mens waarin zij uiteindelijk muteren, is geen doorgeslagen male power fantasy meer: Tsukamoto heeft een nieuwe menselijke warmte gevonden. Dat bleek al uit zijn vorige film, het prachtige, eeuwig regenachtige A Snake of June, gefilmd in sfeervol monochroom blauw; deze keer trekt hij die lijn door in kleur. De ultieme cyberpunkregisseur is een softie geworden, en dat is een compliment.

In Gouden Raaf Marebito speelt Tsukamoto ook nog eens de hoofdrol, een cameraman-reporter die bij een bizarre zelfmoord - een man steekt zijn eigen oog uit - plots een afgrond van terreur ziet opengaan. Op zijn beelden van dat incident staart de man hem immers aan, een aanspreking waarbij Nietzsche zelfs jankend in zijn kot zou kruipen. Hij daalt af onder de stad, eerst nog in de metro, dan stoot hij door naar holle aardes, Agartha's en bergen van waanzin, richtingaanwijzers op de snelweg naar verborgen en verboden kennis. Die kennis haalt hij letterlijk aan de oppervlakte door een meisje mee te nemen dat hij ergens in een spelonk vindt. Shimuzu draaide de film in nauwelijks enkele dagen met een digitale camera, wat het resultaat nog opmerkelijker maakt. Marebito is een zeer mooi voorbeeld van hoe je om de klippen van de genreclichés heen kunt sturen in een symbolische ontdekkingsreis over hedendaagse paranoia.

Een speciale en terechte vermelding was er ten slotte voor het Belgische Nuit noire, "voor de bijzondere visualiteit, de vreemde en surrealistische sfeer die de film uitstraalt". Olivier Smolders toont een wormstekige museumwereld waarin de zon maar vijftien seconden per dag schijnt, het hoofdpersonage zijn dagen vult met het kweken en op kartonnetjes prikken van insecten en waar er inderdaad dingen groeien die van ver iets weg hebben van de centrale verwarming ten huize David Lynch. In tegenstelling tot diens Eraserhead filmt Smolders glashelder in warme gesatureerde kleuren die naar lambrisering geuren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234