Woensdag 01/04/2020

Film u ecran total in brusselse Cinema Arenberg tot 14 september

Puur vertier met vooral onuitgegeven films en klassiekers

Filmfeest duurt een maand langer

Brussel

Van onze medewerker

Christophe Verbiest

In juli en augustus ruilt de Brusselse bioscoop Arenberg al bijna vijftien jaar de normale programmering in voor het filmfeest Ecran Total. Dit jaar komt er zelfs nog een maandje bij: Ecran Total begint op 16 juni en duurt tot 14 september. De dertien weken onversneden filmpret steunen op verschillende pijlers, met als belangrijkste onuitgegeven films, klassiekers en hernemingen.

Bij de onuitgegeven films zitten er die nog deze zomer in ons land in première gaan, zoals Silent Waters en Memories Of Murder (daar komen we op terug bij de release), maar Ecran Total is ook een uitgelezen kans om rolprenten te bekijken die hier niet in roulatie komen. Niet te missen is 24 Hour Party People, waarin Michael Winterbottom een hilarisch en indringend portret schildert van de muziekscene in Manchester, van Joy Division tot Happy Mondays. Een nog sterkere aanrader is Oasis van de Zuid-Koreaan Lee Chang-Dong, over een verdoemde relatie tussen een zwakbegaafde man en een zwaar gehandicapte vrouw. Ook Lees landgenoot Hong Sang-Soo, wiens vroege films vorig jaar de revelatie van Ecran Total waren, is van de partij, met Turning Gate.

Sommige klassiekers worden in een nieuwe kopie vertoond: Cat People (forties-horror van Jacques Tourneur), The Dead Zone (een thriller van David Cronenberg), It's a Wonderful Life (sentiment met Frank Capra), Mademoiselle (een vuistslag van Tony Richardson naar een scenario van Jean Genet en Marguerite Duras), Mr. Arkadin (van en met een raadselachtige Orson Welles) en The Woman In the Window (een film noir van Fritz Lang).

Bij de overige klassiekers zitten enkele opmerkelijke, zelden vertoonde titels, zoals Greetings van Brian DePalma, River Of No Return van Otto Preminger of Wanda van Barbara Loden, de vrouw van Elia Kazan. Die vorig jaar overleden regisseur krijgt een miniretrospectieve van zes films, met zowel bekende films (A Streetcar Named Desire) als minder vaak vertoonde (de prangende mediasatire A Face In the Crowd). Gus Van Sant is dankzij Elephant en Gerry weer helemaal hot. Van hem toont Ecran Total vier titels. En wie eens goed wil lachen, kan terecht bij 3 Monty Python-films.

Regisseur Mathieu Amalric (La chose publique) krijgt carte blanche. Hij heeft onder meer Punishment Park, een mockumentary van Peter Watkins gekozen. Ecran Total heeft trouwens ook een documentair luik. De aandachtstrekker is S-21: La machine de mort Khmère Rouge, Rithy Panhs alom bejubelde, genadeloze dissectie van het terreurbewind van de Rode Khmers in Cambodja.

Naar goede gewoonte herneemt Ecran Total een reeks films van het afgelopen seizoen, van American Splendor over My Life Without Me tot Crimson Gold. En ook de Dead or Alive-trilogie van Takashi Miike kunt u opnieuw bekijken, maar opgelet: deze films worden maar tweemaal vertoond. De andere films staan zes tot vijftien keer op de affiche. Maar de slagzin van het festival - 'negentig films, negentig dagen, negenhonderd voorstellingen' slaat nergens op, want het telt 'maar' 80 films en 728 voorstellingen. Gelukkig kunnen ze bij Ecran Total beter programmeren dan rekenen.

Ecran Total in Cinema Arenberg, Koninginnegalerij 26, Brussel, 02/512.80.63 en www.arenberg.be.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234