Woensdag 23/09/2020

filmblog

Film Fest Gent in de ban van de rouw

Still uit 'Violet'.Beeld youtube

Filmjournalist Jan Temmerman blogt twaalf dagen lang over wat er leeft op Film Fest Gent, dat nog tot en met 25 oktober plaatsvindt.

Het festival kan niet meer stuk voor de jonge filmmaker Bas Devos. Zijn debuutfilm 'Violet' neemt deel aan de competitie en woensdag weten we of de jury al dan niet onder de indruk is gekomen. Maar 'Violet' is sowieso al in de prijzen gevallen. Eerst in Berlijn, waar de film begin dit jaar zijn wereldpremière beleefde en daar door de jongerenjury bekroond werd met de Grote Prijs Generation 14+ omwille van "de abstracte exploratie van emoties ten gevolge van een tragische dood" en ook nog omwille van de "exquisite sculpture of cinematography, sound and story". Op Film Fest Gent kreeg Bas Devos van Focus Knack alvast de Jo Röpcke Award voor zijn "originele, dwingende en intens cinematografische film". En dit weekend viel 'Violet' opnieuw in de prijzen, dit keer op het Festival du Nouveau Cinéma in Montréal. Prijzen in het meervoud, want 'Violet' bleek daar niet alleen de lieveling van de filmkritiek te zijn, maar kreeg er ook de Prix de l'Innovation, waarmee de jury een film bekroont omwille van zijn "gedurfde esthetiek en/of creatieve aanwending van nieuwe technologieën".

Het zal inmiddels, op basis van die juryrapporten, wel duidelijk zijn dat 'Violet', waarvan de fotografie in handen was van de momenteel alomtegenwoordige DOP Nicolas Karakatsanis, niet het soort popcorn-movie is dat de kassa's van de grote bioscoopcomplexen zal kraken. Net zoals violet zich aan de rand van het kleurenspectrum bevindt, kiest deze film bewust voor de marge van de artistieke ambitie en het creatieve experiment. Geen toeval dus dat 'Violet' op Film Fest Gent ondergebracht werd in de sectie 'On the Edge', voor films die "onverwachte narratieve paden bewandelen. Radicaal, maar ook spannend, verrassend en vaak hypnotiserend".

De film volgt het rouwproces van de vijftienjarige Jesse (vertolkt door nieuwkomer Cesar De Sutter), nadat hij de machteloze getuige was van de gewelddadige dood van zijn vriend Jonas. Een tragisch incident dat onvermijdelijk herinneringen oproept aan de dood van de jonge Joe Van Holsbeeck, na een steekpartij - ook bekend als 'de mp3-moord' - in het Centraal Station van Brussel in 2006.

Beeld Wouter Van Vooren

Tea Party in Frankrijk

Van rouw is eveneens sprake in een andere competitiefilm, namelijk 'Une nouvelle amie' van de Franse cineast François Ozon, waarin een jonge vrouw (sterke vertolking van Anaïs Demoustier) zwaar aangeslagen blijft na de dood van haar beste vriendin. En dan begint de treurende weduwnaar (verrassende vertolking van Romain Duris) zich ook nog eens vreemd te gedragen! Regisseur Ozon vertelde ons dat hij zich voor zijn scenario liet inspireren door het korte misdaadverhaal 'The New Girlfriend' van de Britse schrijfster Ruth Rendell. Maar hij heeft er wel zijn geheel eigenzinnige ding mee gedaan. Volgens Ozon gaat het in zijn film niet zomaar over travestie, maar "over vrijheid. De vrijheid om te zijn wie men wil en te houden van wie men wil. En zich dus niet te laten inperken door de normen die de samenleving of de familie ons wil opleggen".

François Ozon was bezig met zijn scenario toen Frankrijk als het ware overrompeld werd door betogingen tegen het homohuwelijk. Maar Ozon wil dat toch wel even nuanceren. "Vanuit het buitenland kan men de indruk hebben dat gans Frankrijk in rep en roer stond, maar het ging wel degelijk om een minderheid. Maar die manifestanten hebben wél veel kabaal gemaakt én het waren mensen die men doorgaans niet op straat ziet betogen. Dát was frappant. Het leek wel alsof we in Frankrijk plots ook een Tea Party hadden. Het waren zeer burgerlijke, zeer gelovige, zeer conservatieve, zeer reactionaire mensen, die vaak tegen extreem-rechts aanleunden. Ik was, zoals zovele anderen, inderdaad verrast, want de meerderheid van de publieke opinie in Frankrijk heeft geen problemen met het homohuwelijk. De Franse media waren ook wel medeplichtig, want zij waren gefascineerd door dat fenomeen, door de nieuwigheid van die protestbeweging. En ze hebben dan ook heel veel aandacht geschonken aan die beweging".

Porno

Rouwstemming tenslotte op de Dienst Toerisme van de stad Gent, want onlangs raakte bekend dat de bekende acteur Adrien Brody dan toch niet naar de Arteveldestad zal afzakken. Hij speelt de hoofdrol in 'Emperor', over de heel erg met de Gentse geschiedenis verbonden Keizer Karel V. Het was de bedoeling dat er eind oktober een aantal dagen in Gent zelf zou gedraaid worden, meer bepaald op de Gras- en de Korenlei. Maar de opnames van deze nieuwe film van regisseur Lee Tamahori hebben in Praag vertraging opgelopen en dus gaat de excursie naar Gent niet door. De horecazaken in de historische binnenstad moeten hun terrassen dus niet opbergen, de straatlantaarns moeten niet weggehaald worden en vervoersmaatschappij De Lijn moet haar buslijnen dus niet (tijdelijk) doorknippen.

Wie toch wil zien hoe de Arteveldestad als filmlocatie kan fungeren, kan op Film Fest Gent nog altijd gaan kijken naar de lange versie van 'Nymphomaniac', de zogenaamde 'director's cut' van de Deense cultregisseur Lars von Trier. Die kwam indertijd voor zijn controversiële film enkele dagen draaien in Gent, meer bepaald in de buurt van de Muinkkaai. Als uw vriend of vriendin geen zijn heeft om naar "die pornofilm" te gaan kijken, kan u dus altijd opwerpen dat u gewoon nieuwsgierig bent naar de locaties. Zo'n beetje zoals blootblad Playboy vroeger ook alleen maar gekocht werd voor de interviews.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234