Zaterdag 18/09/2021

FILM door Jan Temmerman

'Le passé' Asghar Farhadi

Mijn persoonlijke favoriet voor de Gouden Palm, maar het heeft niet mogen zijn. Gelukkig werd Bérénice Bejo in Cannes wel bekroond als beste actrice. Le passé is de eerste film die de Iraanse regisseur Asghar Farhadi buiten zijn thuisland heeft gedraaid, nadat hij eerder wereldwijd was doorgebroken met het ook al prachtige A Separation/Jodayie Nader Az Simin, goed voor een Gouden Beer én de Oscar voor beste buitenlandse film.

Vier jaar na zijn terugkeer naar Teheran komt Ahmad (rol van Ali Mosaffa) opnieuw naar Parijs om er de feitelijke scheiding van zijn vrouw Marie (rol van Bérénice Bejo) te formaliseren. Hun breuk is indertijd niet tot een vechtscheiding geëscaleerd en dat zal ook nu niet gebeuren. Het is voor Ahmad wel even wennen dat Marie inmiddels een nieuwe man, Samir (rol van Tahar Rahim), in haar leven heeft. Maar het is vooral de gespannen verhouding tussen Marie en haar tienerdochter Lucie (mooie rol van de jonge Belgische actrice Pauline Burlet) die het verhaal in gang zet. Ahmad probeert te bemiddelen, maar daarbij komen allerlei geheimen aan de oppervlakte. Geheimen uit het verleden waar de titel naar verwijst. Maar kan men de waarheid over dat verleden ooit kennen?

Wat deze film, behalve de uitstekende vertolkingen en de zorgvuldige beeldregie, zo sterk en aangrijpend maakt, is de wijze waarop Farhadi van deze subtiele relatiekroniek een echte thriller weet te maken, zonder overdreven dramatiek of al te spectaculaire plotwendingen. En toch raakt de kijker steeds meer geboeid en geïntrigeerd door deze gewone mensenlevens, die samen een puzzel vormen waarin niet alles is wat het op het eerste gezicht lijkt. En waarbij dus ook niet te snel geoordeeld en/of veroordeeld mag worden.

"Als kijker wordt men vaak gedwongen om te oordelen op basis van te weinig informatie", zegt de regisseur. "Van zodra er wat meer informatie beschikbaar komt, moet men zijn mening herzien. Maar dat maakt van de toeschouwer wel een actieve deelnemer. Dat is het soort cinema waar ik van hou en dat ik wil blijven maken." Wij van onze kant vragen niets liever.

'The Master' Paul Thomas Anderson

Vijf jaar na There Will Be Blood heeft de Amerikaanse scenarist-regisseur Paul Thomas Anderson met The Master opnieuw een meesterwerk met sublieme vertolkingen afgeleverd.

De meester uit de titel is Lancaster Dodd (rol van Philip Seymour Hoffman), die zichzelf omschrijft als 'een schrijver, dokter, nucleair fysicus en theoretisch filosoof'. Als sekteleider is het zijn overtuiging dat hij met zijn leer niet alleen armoede ongedaan kan maken en oorlogen kan beëindigen, maar ook leukemie genezen en zelfs tijdreizen maken. Kortom, een charlatan van formaat, maar wel gesofisticeerd, welbespraakt en zeer charismatisch. De film had ook The Follower kunnen heten, want als volgeling is Freddie Quell (Joaquin Phoenix) een even belangrijk personage als de sekteleider.

The Master is minder een rechtlijnig verhaal, waarin elke stap de vorige helpt verklaren, dan wel een narratief lappendeken dat de nieuwsgierigheid blijft prikkelen. Intens, intrigerend en, net als de ijzersterke vertolkingen, van een zeldzaam hoog niveau.

'La grande bellezza' Paolo Sorrentino

Net zoals Marcello Mastroianni, alter ego van Federico Fellini, de kijker in 1960 door het mondaine Romeinse nachtleven van La dolce vita loodste, doet Toni Servillo, fetisjacteur van regisseur Paolo Sorrentino, dat ruim een halve eeuw later opnieuw in het betoverende La grande bellezza.

Tegen de achtergrond van deze comédie humaine blijft de eeuwige schoonheid van Rome moeiteloos overeind.

4 'Gravity' Alfonso Cuarón

Tegelijk epische én intimistische ruimtethriller, met adembenemende speciale effecten.

5 'Syngué Sabour/Pierre de patience' Atiq Rahimi

Subliem sprookje over 'de steen van geduld' aan wie een Afghaanse vrouw haar angsten en verlangens kan vertellen.

6 'Blue Jasmine' Woody Allen

Cate Blanchett is magistraal als trophy wife, die haar rijkeluisleventje in duigen ziet vallen.

7 'A Touch of Sin' Jia Zhangke

Kritische kroniek over China, waar naast de economie ook corruptie en geweld boomen.

8 'Frances Ha' Noah Baumbach

Frances (glansrol van Greta Gerwig) wil het maken in de Big Apple. Charmant, ontroerend en grappig.

9 'Side Effects' en 'Behind the Candelabra' Steven Soderbergh

Een thriller en een biopic. Twee straffe films in één jaar. Soderbergh mag nu even rusten. Even maar!

10 'The Imposter' Bart Layton

Teruggekeerde 'verloren' zoon blijkt oplichter, maar familie gelooft hem. Hallucinante docu.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234