Woensdag 16/10/2019

Mobiliteit

Filip Watteeuw (Groen) vreest verkeersellende in Gent door Oosterweelverbinding

Gentse Schepen Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). Beeld Eric de Mildt

De nieuwe Antwerpse Oosterweelverbinding kan voor meer verkeersellende zorgen in Oost-Vlaanderen. Daarvoor waarschuwen werkgeversorganisatie Unizo en de Gentse mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen).

“Met de Oosterweelverbinding garandeert men de leefkwaliteit in Antwerpen”, zegt Filip Watteeuw. “Maar men verlegt wel de moeilijkheden naar Gent.” Zo ziet ook de Gentse mobiliteitsschepen het onheil vanuit Antwerpen naderen. Oosterweel moet het verkeer in Antwerpen vlot trekken door de ring volledig rond te maken. Maar omdat er in het Oost-Vlaamse verkeersnet een aantal ‘missing links’ zitten, kan de verbinding net voor meer ellende zorgen in het Waasland en rond Gent.

Om dat aan te kaarten houdt Unizo hierover dinsdag een debat in Aalst met verschillende beleidsmakers. “Natuurlijk zijn we blij dat de Oosterweelverbinding gerealiseerd wordt”, zegt Jos Vermeiren, provinciaal directeur bij Unizo. “Maar omdat Antwerpen een belangrijk punt is voor al het verkeer tussen Rotterdam en Parijs, dreigt de oplossing voor Antwerpen, een probleem te creëren voor Oost-Vlaanderen.” In de eerste plaats vreest Vermeiren dat Oosterweel meer druk zal zetten op de E34, een snelweg die van Antwerpen over Zelzate loopt. Die bestaat daar uit twee keer twee vakken en is niet ingericht op veel meer vrachtverkeer. 

Filegebied

Het verkeer dat vanuit Antwerpen de E34 neemt naar Frankrijk, zal volgens Watteeuw via de R4 uitkomen in het zuiden van Gent, waar ook de E40 en de E17 elkaar kruisen. Hij vreest dat die zone, waar nu veel economische ontwikkeling is, de komende jaren “een echt filegebied” wordt. “Tussen 2020 en 2025 denken we zelfs dat het volledig zal dichtslibben”, zegt hij. “Eigenlijk zie je dat nu al gebeuren.”

Unizo stelt daarom voor om het snelwegennet op een paar plaatsen te verbeteren, zodat het net het extra verkeer vanuit Antwerpen kan slikken. Om die E34 te ontzien, moet er werk gemaakt worden van een verbinding tussen de Liefkenshoektunnel (bij Antwerpen) en de E17, de snelweg die van Antwerpen naar Gent trekt.

Ook belangrijk is de Sifferverbinding, een soort van Gents Oosterweel, waar wel al plannen voor zijn gemaakt, maar die er nog niet gekomen is. Deze verbinding ter hoogte van het Sifferdok in de Gentse haven, zou van de R4, de ring rond Gent, een mooie cirkel rond de stad maken, waardoor er minder kilometers moeten afgelegd worden om van de ene kant van het kanaal Gent-Terneuzen naar de andere kant te geraken.

Over deze ideeën wordt al langer nagedacht, stelt de werkgeversorganisatie, maar de dossiers blijven maar aanslepen. “Een Sifferverbinding zou veel verkeer rond Gent op de R4 weghalen”, zegt ook Watteeuw. “En het zware verkeer dat door de stad trekt verminderen.”

Nederland

Oosterweel is volgens de Gentse schepen niet de enige oorzaak, hij wijst ook naar onze noorderburen. De Nederlanders hebben namelijk de laatste jaren veel geld geïnvesteerd in infrastructuur tussen Rotterdam, Zeeland en Terneuzen. Wie vanuit Rotterdam dus zuidelijk wil trekken, kan dan wel Antwerpen - letterlijk - links laten liggen, maar rijdt zo rechtstreeks op Gent.

Nog volgens verkeersdeskundige Johan De Mol (UGent) zijn er momenteel al zware problemen met de veiligheid, op de R4 en zeker op de E34, die wel vaker in het nieuws komt door een tragisch ongeluk. De E34 is een snelweg die maar bestaat uit twee keer twee rijstroken en heel veel korte in- en uitloopstroken bevat. “Je moet dus op erg korte stukken invoegen”, zegt De Mol. “En dat is al duidelijk een veiligheidsprobleem. Ook zijn er nog gevaarlijke gelijkgrondse kruispunten. Op de R4, zijn er ook moeilijkheden met de in- en uitloopstroken.”

Al die pijnpunten wegnemen is geen eenvoudige kwestie. “Er zijn geen eenvoudige oplossingen omdat er steeds zwaar geïnvesteerd moet worden”, zegt De Mol. “En bij elke oplossing die je naar voren schuift heb je ook het risico dat je ergens anders weer problemen veroorzaakt. Meer verkeer op de E17 zorgt zo weer voor meer lawaaihinder en luchtvervuiling bij Gent door het viaduct van Gentbrugge, daar moet ook het stuk waar de snelheid beperkt is tot 90 kilometer per uur verlengd worden. Om alles op te lossen is er echt een globale aanpak nodig.”

BAM voor Gent

Om te voorkomen dat problemen telkens op een andere plaats de kop opsteken, ga je het volgens Watteeuw ook niet redden met beton alleen. Hij pleit zo voor een spoorlijn tussen Gent en Terneuzen om goederen en personen te vervoeren. “En in Gent moet er ook een echte mobiliteitsbeheersmaatschappij komen”, zegt Watteeuw. “Zoals de BAM in Antwerpen, die alle investeringen in mobiliteit overziet.”

Zowel Watteeuw als Unizo richten hun oproep in de eerste plaats aan de Vlaamse regering. Vermeiren meent dat er een werkgroep 2030 in het leven moet geroepen worden, die onder meer de impact van Oosterweel voor Oost-Vlaanderen becijfert, en ook berekent hoe groot de investeringen zullen zijn om het euvel te verhelpen.

Het kabinet van minister Weyts laat weten dat er al maatregelen getroffen worden, onder meer om de doorstroom op de R4 te verbeteren. “We gaan ook kijken of de Sifferverbinding budgettair een haalbare kaart is”, zegt woodvoeder Michaël Devoldere. “Iedereen beseft wel dat dit ingrijpende werken zijn en dat de impact van Oosterweel tot ver buiten Antwerpen reikt.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234