Zondag 27/09/2020

Verkeer

Fileleed op E40 naar Brussel door werken Leopold II-tunnel

Foto ter illustratie.Beeld Jan De Meuleneir/Photo News

Zaterdag gaat de Leopold II-tunnel in Brussel dicht, maar de voorbereidende werken veroorzaken vandaag al chaos. Vanochtend stond er meer dan een uur file op de E40 van Gent naar Brussel. Rond 9 uur begonnen de files af te nemen en was het nog ongeveer 40 minuten aanschuiven vanaf Ternat, meldt Brussel Mobiliteit.

De Leopold II-tunnel gaat tot 1 september volledig dicht. Die sluiting wordt vanaf vandaag voorbereid met de herinrichting van de Keizer Karellaan waarbij het verkeer vanaf Sint-Agatha-Berchem over één rijstrook rijdt. Het is moeilijk in te schatten hoe de verkeerssituatie de komende dagen zal evolueren, zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. De treinstaking en de Europese top kunnen voor meer drukte zorgen, maar mogelijk zullen sommige mensen thuiswerken omdat vrijdag de laatste schooldag is. 

"We gaan ervan uit dat mensen volgende week nog verrast zullen zijn", zegt Paemen. "Zeker maandag en dinsdag verwachten we nog moeilijkheden, maar we vermoeden dat de situatie zich vanaf de tweede helft van de week zal stabiliseren."

Pendelparking op de Heizel

Brussel Mobiliteit roept op om voor alternatieve oplossingen te kiezen. "Er zijn alternatieve routes voorzien, zoals een pendelparking aan de Heizel met aansluiting op de metro", klonk het eerder. "Aan Parking C op de Heizel worden 1.000 parkeerplaatsen ingericht als gratis pendelparking. Deze parking bevindt zich op 10 minuten stappen van metrostation Koning Boudewijn en van tramlijn 7. Tussen 6.30 uur en 22 uur is een gratis pendeldienst met collectieve taxi's voorzien tussen de parking en het metrostation."

Zowel de NMBS als de MIVB en De Lijn verhogen hun capaciteit in juli en augustus. Daarnaast wordt aangeraden om zoveel mogelijk te carpoolen. Inkomend verkeer rijdt volgens Paemen best via de A12 om het noorden van het gewest te bereiken. "Voor het zuiden van het gewest is de Industrielaan (Anderlecht) de aanbevolen route. Voor het uitgaand verkeer gelden dezelfde routes, aangevuld met de Ninoofsesteenweg (N8)."

Grondige renovatie

De Leopold II-tunnel wordt in juli en augustus en tijdens de zomers van 2019 en 2020 grondig gerenoveerd. "Buiten de ruwe structuren wordt alles vernieuwd", zegt Maarten Heirbrant, een van de hoofdwerfleiders van het project. Tijdens de voorbereidende werken wordt tijdelijke verlichting aangebracht en ook de elektriciteitskabels worden volledig verlegd op rasters tegen de muur, zodat deze de werken aan het plafond en het wegdek niet kunnen verhinderen.

De zomersluitingen worden erg belangrijk voor de werken van het consortium Circul 2020 (Jan de Nul, Besix, EngieFabricom). Als er enkel tijdens de nacht wordt gewerkt, moet een lange colonne van voertuigen iedere keer in en uit te tunnel geraken.

"We kunnen de tunnel volledig sluiten na een twintigtal minuten en dan verliezen we nog eens een half uur voor iedereen de tunnel binnenrijdt en op zijn werklocatie is. Eenmaal het 5 uur 's morgens is, moet iedereen al stilaan de tunnel verlaten om tegen 5.45 uur al ons verkeer uit de tunnel te hebben, zodat om 6 uur de eerste pendelaars meteen door de tunnel kunnen. Daarom hebben we maar 6 à 7 productieve uren", zegt Heirbrant.

Asbest

De eerste zomersluiting van 1 juli tot en met 31 augustus wordt gebruikt voor de volledige verwijdering van een laagje verf tegen de muur die op sommige plaatsen asbest bevat. "In kilo's zal er niet veel asbest verwijderd worden, maar in oppervlakte en lengte wel. De tunnel is 2,6 kilometer lang en de muur waar de verf moet verwijderd worden loopt door over heel de tunnel en dat in beide richtingen en telkens aan weerskanten. Dat is goed voor meer dan 10 kilometer", vertelt Heirbrant.

Voor de asbestverwijdering wordt een speciaal ontworpen machine met afzuigkap gebruikt die geen stof creëert bij het afschuren van de verf. Het asbest zit namelijk vervat in die stofdeeltjes.

Tijdens de twee volgende zomersluitingen wordt het wegdek, goed voor zo'n 50.000 vierkante meter, volledig aangepakt. Doorheen het jaar, tijdens de nachtelijke sluitingen, worden voornamelijk het dak en alles daarrond onder handen genomen.

Belgiës langste tunnel

"Gedurende het jaar wordt het plafond aangepakt. Dat gaat om betonherstellingen zoals waterdichtheid of effectieve herstellingen aan de wapening die blootligt. Bovengronds gaan we nieuwe trappenhuizen bouwen en oude renoveren. De tunnel heeft nu niet genoeg trappenhuizen voor evacuatie, dus gaan we er zeventien nieuwe creëren. De ventilatie en de verlichting wordt ook volledig vernieuwd", aldus Heirbrant.

In de zomer zullen er permanent 200 personen aan het werk zijn in de Leopold II-tunnel, tijdens de nachtelijke sluitingen zijn er dat 70.

De Leopold II-tunnel is met zijn 2,6 kilometer de langste tunnel van het land. Dagelijks pendelen er zo'n 40.000 voertuigen door de tunnel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234