Woensdag 24/02/2021

Fijne vleeswaren met Japanse mosterd

22ste festival van de fantastische film opent vandaag

In Passage 44 en Cinema Nova begint vandaag, voor de 22ste keer alweer, het Brussels Internationaal Festival van de Fantastische Film. De nieuwe van Tim Burton, Mike Figgis, Michael Winterbottom en Enki Bilal staan er broederlijk naast het gebruikelijke aanbod genrehorror. De hippe namen komen veel meer dan vroeger uit het Verre Oosten.

Terwijl het aanbod vroeger zeer Angelsaksisch was, met een snuifje Italië, van regisseurs als Dario Argento, zijn de verhoudingen tegenwoordig behoorlijk omgekegeld. Veertig procent van films is Europees, maar ook divers. De grootste genreaanwezigheid is overduidelijk Aziatisch. Japan en Zuid-Korea werpen zich al enkele jaren op als trendsetters in griezel- en spookverhalen. Ze steken Amerikanen die zich met van ironie druipende slasherfilms, zoals de schromelijk overschatte Scream-trilogie, creatief dood hebben gelachen de loef af.

Azië komt in elk geval vaak frisser uit de hoek, met sobere prenten vol atmosfeer die onverhoeds kunnen uitbarsten in goor geweld. Dat de publiekslievelingen tegenwoordig eerder luisteren naar namen als Hideo Nakata (Ring) en Takashi Miike (Ichi the Killer, Audition) zegt genoeg. Van veelfilmer Miike is dit jaar Gozu te zien, een duivelse dosis yakuza-horror met aardig wat humor, en naar verluidt een van de schokkendste finales uit de filmgeschiedenis. Op papier alvast de moeite lijkt Azumi van Ryuhei Kitamura, dat prachtige gevechtschoreografieën belooft, met een finale met 200 samoerai.

Amerikaans en Europees veelbelovend grut komt er eerder van grote namen, of bijvoorbeeld van stripverfilmingen. Enki Bilal heeft zijn eigen Nikopol-trilogie (Lady in Blue, Kermis der onsterfelijken en Koude evenaar) verfilmd. En Mortadelo en Filemon zegt u wellicht niets maar is de Spaanse verfilming van de twee kolderfiguren die menige jeugd in de lage landen opfleurden als 'Paling & Ko'.

Een oude festivalfavoriet is Stuart Gordon, van cultklassieker Re-Animator en Fortress. King of the Ants is zoals het de meester betaamt nihilistisch maar zou deze keer ook extreem realistisch zijn.

Bij de grote kleppers zijn namen die je niet onmiddellijk op dit soort festival verwacht. Cold Creek Manor is een thriller van Mike Figgis (Leaving Las Vegas) met Dennis Quaid en Sharon Stone. Once Upon a Time in Mexico is de derde El Mariachi-prent van Robert Rodriguez. Geopend wordt vanavond met Big Fish, de nieuwe van Tim Burton, die hier binnenkort natiewijd in première gaat. Albert Finney en Ewan McGregor spelen de oude en de jonge Edward Bloom, die een kei is in bizarre verhalen, onder andere over een grote vis die niet te vangen is. (KJ)

Info en kaarten: www.bifff.org

Aziatische horror steekt Angelsaksische concurrenten hoe langer hoe meer de loef af

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234