Zaterdag 06/03/2021

Fijne fictie van over de plas

Het najaarsaanbod aan Vlaamse fictie is dan misschien om van te janken, gelukkig schoten de aankoopdiensten van de verschillende tv-zenders in overdrive. Een overzicht van de vijf niet te missen buitenlandse series tijdens het nakende tv-seizoen.

Door Ronald Meeus

BRUSSEL l Het wordt op de kin kloppen voor wie echt eens een nieuwe hap tv-fictie wil. Binnenlandse tv-feuilletons schitteren vooral door hun afwezigheid: Eén gooit er vooral een nieuwe Witse en Flikken tegenaan, VTM heeft eigenlijk alleen zijn derde Aspe-reeks, en VT4 verschoof zijn prestigieuze Vermist naar het voorjaar van 2008.

Maar de Vlaamse kijker is ondertussen gewend geraakt aan een breed buitenlands aanbod en de tv-zenders hebben dat zo mogelijk nog iets breder gemaakt. Naast het schitterende derde seizoen van Lost (VT4), de terug iets stoutere derde jaargang van Desperate Housewives (Canvas) en het helaas erbarmelijke zesde seizoen van 24 (Kanaal Twee) mogen we ons aan volgende nieuwe, of eindelijk bij ons uitgezonden, buitenlandse reeksen verwachten.

De dood van de echtgenoot van huisvrouw Nancy Botwin (Mary Louise Parker) dreigt een einde te maken aan haar upper middleclass-levensstijl. Dus moet ze een alternatieve inkomstenbron zoeken die het gederfde loon van wijlen haar echtgenoot kan compenseren. Ze vindt dat in het verhandelen van rookbare onkruiden. De verkoop van wiet als middel om haar plaats in een conservatief milieu te behouden: het is een contrast dat werkt. In de Verenigde Staten is Weeds ondertussen al aan zijn derde seizoen toe, en hoofdactrice Parker won een Golden Globe-onderscheiding voor haar rol. Uiteraard telt de ondersteunende cast van de reeks een aantal inhalige, kleingeestige en pertinent onleuke personages die met een toeter tussen hun lippen ineens wél sympathiek zijn.

De jonge acteur Vincent Chase wordt ineens een beroemdheid en neemt zijn door gratis drank en groupieseks aangetrokken loservriendjes mee naar Hollywood. Het had stof kunnen zijn voor een sitcom zoals er dertien in een dozijn gaan, maar bedenker Doug Ellin en uitvoerend producent Mark Wahlberg (op wiens eigen ervaringen Entourage voor een groot deel gebaseerd is) maakten er een dramedy van, met een 'ernstige' plot die door de seizoenen loopt. In de Verenigde Staten wordt de reeks uitgezonden door HBO, het huis van onder meer The Sopranos en Rome. De eerste aflevering van het eerste seizoen werd twee weken geleden uitgezonden op Kanaal Twee.

Bijna was acteur Alec Baldwin opgestapt als hoofdrolspeler van de Amerikaanse sitcom 30 Rock, nadat hij in de roddelbladen werd afgemaakt voor een boos telefoontje naar zijn dochter. En bijna had u hem dat voor het leven kwalijk genomen. Baldwin is niet de hoofdrolspeler van 30 Rock, dat een soort fictieve 'making of' is van een ander tv-programma, maar speelt als excentrieke baas van de echte hoofdrolspeelster (comédienne Tina Fey, die de serie bedacht en voor verschillende afleveringen het scenario schreef) de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok. Baldwins personage is een impulsieve, manipulatieve en materialistische klootzak die zijn medemensen constant attent maakt op hun middelmatigheid, maar dat soort gasten zijn nu eenmaal nodig voor goeie comedy.

Waar de jongens en meisjes van CSI haren en teennagels verzamelen en lijken uit elkaar rijten om aanwijzingen te vinden in een moordzaak, doen de mathematici van Numb3rs hetzelfde als FBI-experts. Met hun mathematische en statistische goocheltrucs kraken zij elke zaak. De serie is in essentie een doodgewone police procedural met een ensemblecast, in hetzelfde genre als pakweg CSI, Law and Order en Criminal Minds, maar werd een hit in de Verenigde Staten dankzij menige meepuzzelende fans. Numb3rs telt cineastenbroers Ridley en Tony Scott als uitvoerende producenten, en heeft net als de drie CSI-reeksen een portie dinosaurusrock als begintune: ditmaal is het Once in A Lifetime van Talking Heads.

Deze moderne sprookjesserie wordt wellicht laat dit najaar geprogrammeerd op VT4, want de eerste aflevering moet pas in oktober op de Amerikaanse beeldbuis verschijnen. Pushing Daisies vertelt het verhaal van taartenmaker Ned, die behept is met een bijzondere gave: net als de betere heiligen uit het christendom kan hij de doden weer laten opstaan. Twee vervelende bijwerkingen spelen hem echter parten: als hij hen een tweede keer aanraakt zijn ze opnieuw, en deze keer voorgoed, dood. En als ze langer dan zestig seconden leven gaat er iemand anders in de onmiddellijke omgeving de pijp uit. Dankzij zijn gave helpt hij een bevriende privédetective (wie kan er beter de dader van een moordzaak aanwijzen dan het slachtoffer?), en onderhoudt hij een band met zijn voormalig dode jeugdliefje. Pushing Daisies is wellicht de meest 'Europese' televisieserie van Amerikaanse makelij die op dit moment wordt uitgezonden. De in de VS nog niet op de buis geraakte eerste aflevering, die ondertussen al wel werd gelekt op het internet, belandde via het verdorven sociale milieu van ondergetekende in diens handen, en wordt u bij deze zeer warm aanbevolen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234