Maandag 26/07/2021

AchtergrondEconomie

Fietsverkoop gaat door het dak: ‘Als je pech hebt, wacht je een jaar op een nieuw exemplaar’

Den Heirweg Fun is een van de vele fietsclubs die tijdens de lockdown uit de grond schoten. ‘Veel mensen waren het fietsen wat verleerd, maar hebben nu de draad weer opgepikt.’ Beeld Thomas Nolf
Den Heirweg Fun is een van de vele fietsclubs die tijdens de lockdown uit de grond schoten. ‘Veel mensen waren het fietsen wat verleerd, maar hebben nu de draad weer opgepikt.’Beeld Thomas Nolf

Sinds corona hebben we de fiets (her)ontdekt. Maar met de verkoop is ook de wachttijd voor een nieuwe tweewieler stevig gestegen.

“Als je pech hebt, mag je een jaar rekenen.” Lieven Laflere van Lievens Bike Repair uit Kortrijk windt er geen doekjes om. Wie vandaag een fiets wil kopen, heeft beter geduld. Veel geduld. Als u eraan dacht deze zomer een fietsvakantie te plannen maar nog geen stalen ros bezit, dan bent u eraan voor de moeite.

“Wij hebben nog wel een mooie voorraad, ook in wisselstukken”, zegt Laflere. “Maar dat komt omdat wij en onze leverancier Merida hebben geanticipeerd op de situatie. Veel leveranciers hebben de productie stopgezet tijdens corona. Ik heb tegen mijn bank gezegd dat ik domme dingen zou doen, en heb vooraf veel ingekocht.” Zo kon hij vorige maand een koppel uit Charleroi helpen dat al ruim drie maand op zoek was naar een mountainbike voor de dame. “Ik had gelukkig haar maat in voorraad.”

Tot 40 procent meer hobbyfietsers

Zeggen dat fietsen in de lift zit, is een open deur intrappen. Dat zegt ook verkeersexpert Hajo Beeckman. “Al is er wel een verschil tussen recreatief en functioneel fietsen.” Het woon-werkverkeer per fiets is volgens diverse tellingen gedaald. “Door het vele thuiswerk en afstandsonderwijs moesten minder mensen de baan op”, zegt Beeckman. “Dus minder tweewielers tijdens de spits op de baan.” Daar staat tegenover dat het op de fietssnelwegen en de jaagpaden langs waterlopen razend druk was. “Uit tellingen blijkt dat er 30 tot 40 procent meer fietsverkeer was op die assen. Het aantal recreatieve fietsers ging door het dak.”

Ook dat is het gevolg van de pandemie. Het gebruik van het openbaar vervoer is gekelderd met 65 procent. Fietsen en wandelen is toegenomen met 30 procent, vooral in de leeftijdsgroepen van 25 tot 74 jaar, blijkt uit de Covid-19-bevraging van Statistiek Vlaanderen. Her en der ontstonden fietsclubjes van gelijkgezinden die de tweewieler (her)ontdekten.

Beetje verleerd

Een daarvan is Den Heirweg Fun, een fietsclub opgericht door fervent fietser Danny Bouckaert. “Meerdere mensen wilden graag samen fietsen, op een recreatieve manier. Daar bleek tijdens corona een grote behoefte aan. Dus hebben we onze schouders daaronder gezet.”

Fietsclub Den Heirweg Fun. Beeld Thomas Nolf
Fietsclub Den Heirweg Fun.Beeld Thomas Nolf

De club telt inmiddels 43 leden, van 10 jaar tot 70 jaar. Zowel gewone fietsers als mensen met een elektrische fiets zijn welkom. “Ons motto is ‘samen uit, samen thuis’.” Die ‘thuis’ is café Den Heirweg, bij uitbaatster Maria Dullaert in Zedelgem. Daar vertrekken de leden en komen ze na afloop ook weer tot rust, bij een glas. “Elke donderdagavond rijden we samen zo’n 35 tot 40 kilometer, goed voor een tweetal uurtjes genieten”, zegt Bouckaert. “Er zijn opvallend veel mensen bok die het fietsen een beetje verleerd waren, maar nu de draad weer hebben opgepikt.”

Bottleneck in Azië

Dat fenomeen is universeel, zo blijkt, met als gevolg dat de fietsverkoop met zo’n 40 procent gestegen is. De fors gestegen vraag in combinatie met de pandemie leidt nu tot enorme logistieke problemen. “Er is op dit moment een bottleneck in Azië”, bevestigt Thibaut Norga van The Belgian Cycle Factory aan De Tijd. De Limburgse fietsenproducent met onder meer de bekende merken Ridley en Eddy Merkcx ziet de tekorten in de hele productieketen. Met als gevolg dat de levertijd voor sommige frames verdrievoudigd is naar 18 maanden. Voor onderdelen, zoals versnellingen of remmen, is dat zelfs een verzesvoudiging.

“Veel producenten besloten de kat uit de boom te kijken”, zegt Lieven Laflere. “Terwijl de trend eigenlijk al voor corona duidelijk was: fietsen is populair, en het virus heeft die tendens enkel doen toenemen.” Vooral in het sportieve segment merkt Laflere een toegenomen vraag. Dat heeft tot gevolg dat hij nu al volop fietsen en allerlei onderdelen heeft ingekocht die geleverd worden in 2022.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234