Vrijdag 04/12/2020

fietsoorlog

Fietsoorlog in Londen: tegenstanders superfietspaden roeren zich

Beeld EPA

Het is de droom van fietsend Londen: twee superfietspaden dwars door de metropool, van oost naar west en van noord naar zuid. Twee blauwe stroken van zo'n 25 kilometer elk, afgescheiden van het gemotoriseerde verkeer. Londen op z'n Amsterdams. Een vrijplaats voor de forensende 'mamils' ('middle-aged men in lycra'), de toeristen op hun robuuste Boris Bikes en de elegante Chelsea-dames met hun mandjesfietsen.

Maar donkere wolken pakken zich samen boven de plannen de Londense burgemeester Boris Johnson, zelf een fervent fietser. Achter de schermen voeren de bestuurders van de Londense zakenwereld campagne tegen dit fata morgana van de strijdlustige fietsgemeenschap. De mammons, de afgoden van het grote geld, zien fietspaden als de grootste bedreiging van de City, een Robin Hood Tax op twee wielen.

Aanvoerder van de antifietscoalitie is de City of London Corporation, het bestuursorgaan van het oude zakenhart. Goed, de beschermheren van het flitskapitaal zijn 'in principe' voor het project, maar tevens zijn ze van mening dat fietsers het autoverkeer ophouden, vrachtwagens in de weg zitten en een gevaar vormen voor overstekende voetgangers. De middeleeuwse straten, zo luidt de kern van de redenering, zijn niet geschikt voor tweewielers, zeker niet op aparte 'cycle lanes'.

Vingerafdrukken

Ook de Canary Wharf Group, de particuliere organisatie die het jongere zakencentrum in Oost-Londen bestuurt, is niet blij met de fietsrevolutie, om dezelfde redenen als hun vakbroeders in de City. In The Guardian schreef Chris Boardman, de voormalig olympisch wielerkampioen die de fietspaden propagandeert, dat 'deze tegenstanders het project in het geheim proberen om te brengen, zonder vingerafdrukken achter te laten'.

Burgemeester Boris Johnson op de fiets in Londen.Beeld PHOTO_NEWS

Een opvallende rol bij de fietsoorlog is weggelegd voor Peter Anderson. Dit hoofd financiën van de Canary Wharf Group zit ook in de fietswerkgroep van Transport of London. Eind komende maand komt deze bijeen om de financiële haalbaarheid te bespreken van de twee superfietspaden. Met belangstelling zien waarnemers uit naar wat deze omstreden vertegenwoordiger gaat doen.

Behalve tot afname van het aantal ongelukken moeten de fietspaden leiden tot 15 procent minder autoverkeer in de binnenstad. Dat is precies wat de tegenstanders - waaronder ook de Kamer van Koophandel - zorgen baart. Hun tactiek bestaat uit het vragen van telkens nieuwe onderzoeken. Mede hierdoor hebben de fietspaden al vertraging opgelopen. De hoop van Boris Johnson om ze fietsend te kunnen openen vóór het einde van zijn ambtstermijn (2016) is vergeefs.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234