Zondag 29/03/2020

Fietsmaskers

Pascal Leroy uit Dilbeek reageert verbijsterd dat de Fietsersbond geen promotie maakt voor fietsmaskers (DM 13/3). Het valt niet te ontkennen dat de lucht in Brussel en ook in de rest van verstedelijkt België te wensen overlaat. Het is echter niet zo dat alleen maar fietsers last hebben van de vervuilde lucht. Er zijn zelfs studies die aantonen dat men in de auto meer ongezonde lucht inademt dan buiten.

Iedereen ondervindt hinder. Vooral jonge kinderen, zieken en ouderen lijden erg onder de dagelijkse smog. In onze ogen is het de taak van de overheid om werk te maken van een gezond luchtbeleid. Het is dan ook spijtig vast te stellen dat momenteel alleen maar het Vlaams Gewest een snelheidslimiet invoert op het wegennet om op piekmomenten de uitstoot van fijn stof tegen te gaan.

De taak van de overheid gaat echter veel verder dan deze 'prikacties'. Wanneer wordt er eindelijk gestopt met het fiscaal bevoordelen van dieselverkeer? En wat het woon-werkverkeer betreft, kan een limiet (in km) gesteld worden aan de terugbetaling ervan. Want net de langeafstandspendelaars kiezen voor diesel en worden dus twee keer fiscaal beloond voor hun belastend mobiliteitsgedrag. Door de lagere heffing op diesel kiezen nog te veel (ongeveer drie op de vier) consumenten voor de meer vervuilende dieselauto.

Wat verwarming betreft, moet men mensen aansporen om hun mazoutketel te vervangen door een ecologischer alternatief. Fiscale en andere maatregelen moeten getroffen worden om de lucht gezond te maken.

Gezond fietsen in de stad kan ook zonder masker. Fiets niet langs de grote verkeersassen, maar kies voor lokale wegen met weinig autoverkeer. Vermijd, indien mogelijk, de absolute spitsuren. Volg op de site van het BIM de staat van de lucht en probeer thuis te werken als de lucht te zwaar vervuild is. Rijd wat rustiger als je langs een file passeert. Als je dan toch in de spitsuren door het drukke autoverkeer moet fietsen, kan een masker inderdaad helpen, maar tegen het erg fijne stof biedt zelfs dat niet voldoende bescherming.

De vervuilde lucht is niet alleen voor de fietser een probleem. Een ander mobiliteitsbeleid kan voor een gezondere lucht zorgen en de fiets maakt daar zeker deel van uit.

Roel De Cleen, Fietsersbond Brussel

Smog en snelheidsbeperking

Dat de overheid iets wil doen aan het fijn stof en de smog is positief, maar waarom dan maar met halve maatregelen? Veruit het meest vervuilend zijn de vrachtwagens, maar die mogen wel even snel blijven rijden. De vraag is ook of de maatregel wel effect heeft: ik reed vanochtend langer op het gebruikelijke traject, met meer files en uiteindelijk met meer brandstofverbruik dan anders. Waar zit dan de winst voor het milieu?

Patrick De Backer, Sint-Niklaas

Spontane peiling

Zaterdag stond ik, een grootvader van 69 jaar, met mijn zesjarige kleindochter op de brug over de E17 in Waasmunster. De zon scheen. Mijn kleindochter begon te wuiven naar de aankomende wagens. En wat stelde ik vast? Maar liefst acht op de tien bestuurders wuifden terug of reageerden met lichtsignalen en getoeter. Gewoonweg alle vrachtwagenchauffeurs waren enthousiast. We hebben daar een kwartier gestaan en er zijn zeker honderd wagens voorbijgekomen.

Een spontane en belachelijke peiling misschien, al stond ik perplex van zoveel positieve reacties. Andere peilingen zullen ernstiger lijken, maar hun vertrekpunt en conclusies zijn volgens mij dikwijls even oppervlakkig.

Jan Slootmaekers, Nieuwpoort

Groen, groener, groenst

De bijdrage 'Groen, groener, groenst' van Jan Dhaene, OCMW-raadslid in Kortijk, viel me meteen op (DM 14/3). Ik erger me ook mateloos aan het opbod tussen de verschillende partijen om de groenste te zijn. Dat fenomeen doet zich zowel in Vlaanderen als in Wallonië voor.

Ik vrees echter dat de heer Dhaene met zijn artikel dit zinloos optornen tegen elkaar alleen maar voedt. De eerste zin maakt al duidelijk in welke hoek hij te situeren is. Hij schrijft: "Als sp.a iets zegt dat goed is, komt Groen! altijd met iets straffers."

Laat dit nu eens ophouden. Laat ons de krachten bundelen en samen zorgen voor een beter milieu, waarin kwaliteit van leven en gezondheid prioriteiten zijn. Het opbod waar ook u aan meewerkt, leidt immers de aandacht af van waar het echt om draait.

Wie wat zegt, lijkt mij van secundair belang. Alleen weten we allebei dat er op het vlak van structurele maatregelen een forse inhaalbeweging nodig is.

Het CO2-probleem is overigens niet het enige milieuprobleem dat op ons afstevent. Wat met de waterkwaliteit, de bodemkwaliteit? We hebben nog een hele weg te gaan.

Nog een tip om de burgers beter te informeren: laat de luchtkwaliteit (wintertype, pollenconcentratie) een vast onderdeel worden van het weerbericht. De lucht maakt immers deel uit van ons klimaat.

Steven Lepoutre, gemeenteraadslid Brugge (Groen!)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234