Maandag 20/05/2019

Mobiliteit

Fietsers willen meer veiligheid: ‘Er moet dringend een versnelling komen’

Beeld Eric De Mildt

Om meer mensen op de fiets te krijgen, moet de verkeersveiligheid omhoog. Dat leert een nieuwe Europese studie die het verkeersinstituut Vias vandaag presenteert. ‘We hebben investeringen nodig.’

Waarom neemt u niet vaker de fiets voor een verplaatsing? Die vraag hebben onderzoekers de afgelopen maanden voorgelegd aan inwoners uit negen Europese steden. Het gaat om Gent en Luik in België, Tilburg en Groningen in Nederland, Berlijn, Düsseldorf en Dortmund in Duitsland, en Bergen en Trondheim in Noorwegen. 

“In bijna elke stad blijkt de verkeersveiligheid het belangrijkste obstakel om de fiets te nemen”, zegt Stef Willems van het verkeersinstituut Vias. “Zowel mensen die graag fietsen als mensen die niet vaak fietsen geven dit aan. Ook de inspanning, het mogelijke tijdverlies en het parcours spelen een rol. Maar de verkeersveiligheid springt eruit.”

Investeringen

In aanloop naar de verkiezingen benadrukt het Vias het belang van nieuwe investeringen in de fietsinfrastructuur. In de eerste plaats de aanleg van zoveel mogelijk nieuwe, bredere en van de rijbaan afgescheiden fietspaden. 

Het verkeersinstituut drukt er tegelijk op dat alle weggebruikers het verkeersreglement moeten kennen en respecteren. Daar schort het regelmatig aan. Het gaat dan over de auto- en vrachtwagenchauffeurs, maar evengoed over fietsers. Naast de gewone fietsen rijden op het fietspad steeds meer deelsteps, speedpedelecs, cargofietsen en scootmobiels. Dit leidt niet alleen tot irritaties maar ook tot gevaarlijke toestanden. In Nederland stijgen sinds kort de ongevallencijfers met fietsers omdat steeds meer mensen, vooral senioren, vallen met hun elektrische fiets.

Beeld DM

Uit de Europese bevraging blijkt trouwens dat deze nieuwe vervoersmodi wellicht geen modegril zijn. In een aantal Europese steden is het gebruik van deelsteps en speedpedelecs al bij 20 procent van de inwoners ingeburgerd.

Kruispunten

“Zeker in stedelijk gebied is het aantal fietsers de afgelopen tijd sterk gestegen, maar de infrastructuur groeit niet mee. Zo creëer je moeilijke situaties, vooral aan kruispunten, waar minder assertieve fietsers zich niet op hun gemak voelen”, zegt Wies Callens, de woordvoerder van de Fietsersbond. “Als je dit wil veranderen is er inderdaad meer geld nodig.”

De Fietsersbond vraagt dat de toekomstige Vlaamse regering jaarlijks 500 miljoen euro vrijmaakt om nieuwe fietspaden, -bruggen en -tunnels aan te leggen. Ter vergelijking: heel de huidige regeerperiode is er 700 miljoen euro geïnvesteerd. “Er moet dringend een versnelling komen”, zegt Callens. “Aan het huidige tempo zijn we volgens het Rekenhof nog vijftig jaar bezig om de infrastructuur in orde te krijgen. Ik denk dat iedereen beseft dat dit veel te laat is.”

Kiesbeloftes

Afscheidnemend Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) onderstreept dat hij het budget voor de uitbouw van de fietsinfrastructuur met de helft heeft doen stijgen. Maar hij gaat akkoord dat er in de toekomst nog meer geld vrijgemaakt moet worden. “In ons verkiezingsprogramma staat een stijging tot 300 miljoen euro per jaar”, zegt hij.

Weyts spreekt over een dubbel beeld wanneer het over de verkeersveiligheid gaat in Vlaanderen. Enerzijds daalt het aantal fietsdoden. Anderzijds hebben mensen vandaag niet dat gevoel. “Soms werken de goede en terechte zorgen van de fietsorganisaties ook omgekeerd,” vervolgt hij, “omdat mensen beginnen te denken dat het in Vlaanderen enorm gevaarlijk fietsen is. Opnieuw: er is nog ruimte voor verbetering. Dat is zeker. Maar het is ook niet verschrikkelijk.”

Ook de andere Vlaamse partijen beloven in hun verkiezingsprogramma’s investeringen in de fiets van dezelfde grootte-orde als de N-VA. Volgens de CD&V moet tegen 2024 20 procent van het woon-werkverkeer met de fiets afgelegd worden en 40 procent van het woon-schoolverkeer. “Ordentelijke fietsinfrastructuur is een belangrijke oplossing als we mobiliteitsproblemen willen aanpakken”, heeft partijvoorzitter Wouter Beke hierover al gezegd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.