Zaterdag 15/08/2020

Update

Fietsers storen zich het meeste aan... druk verkeer

Beeld PHOTO_NEWS

Fietsers storen zich in Vlaanderen vooral aan druk verkeer, een slechte ondergrond en gevaarlijke kruisingen. Dat blijkt uit een bevraging door de Fietsersbond waaraan meer dan 4.000 fietsers participeerden. Uit een studie door de Fietsersbond van 14 fietsroutes blijkt inderdaad dat routes die grotendeels los lopen van het andere verkeer, met een ondergrond van asfalt en relatief weinig kruispunten het beste scoren.

Grootste boosdoener voor de fietsers blijkt de nabijheid van gemotoriseerd verkeer, meer bepaald auto's, vrachtwagens en brommers die te talrijk, te dichtbij en te snel rijden langs fietsroutes of zich op het fietspad geparkeerd hebben. Fietsers zijn hierbij niet alleen bezorgd om hun veiligheid, maar ook om hun gezondheid wegens de blootstelling aan lawaai, fijn stof en gifgassen.

De tweede ergernis betreft de ondergrond. Putten, drempels en verkeerd materiaal verhinderen dat je soepel en comfortabel kan fietsen, verminderen de veiligheid en vergroten het risico op schade aan de fiets. Ook de overgangen moeten schokvrij zijn. Er zijn ook heel wat klachten over glas en vuil op het fietspad.

Op nummer drie staat de kritiek op de vele gevaarlijke kruisingen, vervelende barrières en lange wachttijden.

Wel degelijk mogelijk
In een beoordeling van 14 fietsroutes waarbij de Fietsersbond rekening hield met trillingscomfort, verhouding fietser-gemotoriseerd verkeer, evenals factoren als doorstroming aan kruisingen, directheid, aantrekkelijkheid en samenhang van de route, kregen het Guldensporenpad Kortrijk-Zwevegem, de Kanaalroute Brussel-Halle-Vilvoorde en HST-route Leuven-Brussel goede scores. Dat bewijst volgens de bond dat goede fietsroutes wel degelijk mogelijk zijn. De scores zijn enkel op vlak van trillingscomfort wisselvallig.

De Fietsersbond vraagt dat de overheid werk maakt van meer fietswegen zonder autoverkeer. Fietspaden langs autowegen moeten breder worden gemaakt ten koste van een rij- of parkeerstrook. De ondergrond van fietspaden dient bij voorkeur uit asfalt te bestaan, overgangen moeten schokvrij worden gemaakt en fietspaden beter onderhouden. Kruisingen dienen te worden vermeden door middel van tunnels en bruggen en verkeerslichten fietsvriendelijker gemaakt.

De bond wil tot slot dat in FietsGIS, het nieuwe Vlaamse registratiesysteem van fietspaden, rekening gehouden wordt met het aanwezige autoverkeer, het trillingscomfort en de kwaliteit van de kruisingen, de criteria die fietsers luidens dit onderzoek belangrijk vinden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234