Zondag 24/10/2021

Fietsers mogen nog niet in beide richtingen rijden

Gemeenten krijgen noodzakelijke verkeersborden niet voor donderdag geplaatst

Brussel

Eigen berichtgeving

Vanaf overmorgen 1 juli mogen fietsers ook in eenrichtingsstraten in beide richtingen rijden. Op voorwaarde tenminste dat er een specifiek verkeersbordje 'M.5.' aangebracht is. En dat is nog lang niet overal het geval. 'We gingen ervan uit dat dat niet moest', zegt de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). Een vergissing.

In een aantal steden en gemeenten mogen fietsers en kleine snorfietsen (klasse A) in eenrichtingsstraten al langer tegen de richting inrijden. De vorige minister van Mobiliteit, Isabelle Durant (Ecolo), besliste in 2002 dat 'beperkte eenrichtingsverkeer' (BEV) te veralgemenen. Op 25 december van dat jaar verscheen hierover een ministerieel besluit waardoor de lokale besturen verplicht zijn de nodige verkeersborden aan te brengen. Enkel indien de straat smaller is dan drie meter of de toegelaten snelheid hoger dan 50 km/u, kan de gemeente beslissen om de maatregel niet door te voeren. In de anderen straten moeten de borden tegen 1 juli aangebracht zijn.

Maar in veel gemeenten is dat nog lang niet het geval en mag een fietser in principe dus niet tegen de rijrichting inrijden. Doet hij dat toch, dan is hij in overtreding. De VVSG vroeg eerder nog uitstel tot januari 2005 aan de huidige minister van Mobiliteit, Bert Anciaux (Spirit). Maar die wilde daar niet op ingaan. Vandaag aanvaardt hij ook geen excuses voor de vertraging.

"In 2002 is er al overleg geweest met de VVSG en haar Waalse tegenhanger", zo klinkt het op het kabinet. "Iedereen ging toen akkoord met de streefdatum van 1 juli 2004. Vervolgens verscheen het ministerieel besluit, is er een rondzendbrief naar alle gemeenten vertrokken, hebben ze een uiteenzetting gekregen van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid en onlangs nog een brochure met meer uitleg. Nu uit de lucht komen vallen, is een beetje ongeloofwaardig." Een standpunt dat gedeeld wordt door de Fietsersbond. Over het aantal gemeenten dat donderdag niet in orde zal zijn, heeft het kabinet geen idee, maar het lijstje is ongetwijfeld lang.

Voorzitter Jef Gabriëls van de VVSG stelt dat er nooit duidelijk gecommuniceerd is dat de gemeenten die verkeersborden moest aanbrengen. "We zijn daar zeker toe bereid maar gingen ervan uit dat het niet nodig was omdat een uitzonderingssituatie algemene regel wordt."

Erwin Debruyne, stafmedewerker mobiliteit en wegenbeheer bij de VVSG, weet intussen waarom de gemeenten toch verplicht zijn de verkeersborden aan te brengen. "Blijkbaar staat dat zo in de Conventie van Genève en België kan daar in zijn eentje niet anders over beslissen. Maar de federale overheid moet wel beseffen dat het niet om de haverklap nieuwe verkeerssituaties kan invoeren. Zo moeten we nieuwe verkeersborden plaatsen om de bebouwde kom aan te duiden, alle schoolomgevingen moeten 'zone 30' worden en intussen moeten we ook de nieuwe fietsverkeersborden plaatsen. Dat betekent telkens niet alleen financieel een hele hap maar is ook procedurieel een klus die lang kan aanslepen." (KB)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234