Woensdag 11/12/2019

Mobiliteit

Fietser krijgt geen voorrang meer op kruispunten: "Ze maken er een zootje van"

Fietsers aan het gevaarlijke kruispunt van de Naamsepoort in Leuven. De verkeerssituatie is er juist veranderd. Beeld Illias Teirlinck

Vlaamse fietsoversteekplaatsen die deel uitmaken van een kruispunt krijgen geen voorrang meer op auto's. In Leuven levert dat alvast een bizar plaatje op. Volgens mobiliteitsexpert Dirk Lauwers (UGent) maakt het Agentschap Wegen en Verkeer "er een zootje van".

"Ziet u hoe de auto's hier allemaal spontaan stoppen? Nu de mentaliteit bij de meeste chauffeurs er eindelijk is, gaan ze onze voorrang weer inperken", zucht Luc, een van de weinige fietsers die aan de Naamsepoort in Leuven aanstalten maakt om de zopas geschilderde haaientandjes te respecteren. Het stoppen wordt hem echter met een wuifbeweging belet door een hoffelijke chauffeur.

Of zou het eerder een verwarde chauffeur kunnen zijn? Dat de oversteekplaats geklemd zit tussen twee zebrapaden is al een beetje bizar, maar dat de haaientanden voor de auto's nog steeds niet weg zijn, valt onder de noemer 'onbekwaam'. "Geraakt u er wel aan uit, misschien?", kaatst een bakfietser de vraag terug. Alsof de dienst wegmarkeringen het hoort, arriveren ze net om het nodige schuurwerk uit te voeren.

Wat we zien hoort een "duidelijke en uniforme" wegmarkering te zijn, die deze week aan de Leuvense Ring op een achttal locaties is toegepast. In feite een beslissing die dateert van 2017, maar die het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) momenteel uitrolt in Vlaanderen. Reden volgens AWV: soms krijgen auto's voorrang, soms fietsers en dat is verwarrend. Er werd gekozen voor één lijn: de auto dus.

Op fietspaden die aan een kruispunt liggen (en geen deel uitmaken van een voorrangsweg), krijgt de fietser geen voorrang meer. Het fietspad zal er zijn rode kleur verliezen en er komt een symbool van een fiets op de weg, samen met kleine witte blokjes en haaientanden. "Die markering hebben we trouwens al op een honderdtal andere locaties toegepast", zegt AWV-woordvoerder Anton Decoster. Alleen ging het toen om plaatsen waar de auto al voorrang had, in Leuven is dat niet overal het geval. Zowel op sociale media als bij de lokale sp.a- en Groen-fractie leidde de beslissing tot veel ophef. 

'Safety in numbers'

Decoster begrijpt dat dit voor veel fietsers "niet leuk" is, maar geeft aan dat het een beslissing is in teken van veiligheid. "Het gaat hier om plaatsen waar fietsers een drukke voorrangsbaan moeten kruisen. We hebben objectief vastgesteld dat de nieuwe situatie veiliger is, een vaststelling die overigens gedragen wordt door het kenniscentrum Fietsberaad", zegt Decoster, die stelt dat bij nieuwe infrastructuur het STOP-principe (Stappers, Trappers, Openbaar vervoer, Privéautoverkeer) altijd de leidraad vormt.

Fietsers aan het gevaarlijke kruispunt van de Naamsepoort in Leuven. De verkeerssituatie is er zopas veranderd. Beeld Illias Teirlinck

Mobiliteitsexpert Dirk Lauwers maakt brandhout van de beslissing, en ziet dat 'meer veiligheid' een terugkerend riedeltje is voor 'meer autodoorstroming'. "Het beeld zegt genoeg. Auto's moeten nu voorrang geven aan voetgangers op een zebrapad, terwijl de fietsers op het parallelle pad moeten stoppen. Het agentschap maakt er een zootje van."

Vooral de onderliggende boodschap vindt hij onbegrijpelijk. "Men verlegt de verantwoordelijkheid naar de fietser. Het adagium 'als iedereen zich maar aan de regels houdt', dat vaak opduikt bij kritiek op het krioelende fietsverkeer in steden, geldt blijkbaar niet voor automobilisten", stelt hij.

Voor het imago van de fiets is dit een kaakslag, denkt Lauwers. "In Antwerpen wachten fietsers nu al 10 tot 20 procent van hun reistijd op de auto, die barrière wordt dus nog groter. Het beleid gaat flagrant in tegen de belofte van de minister om de fiets aantrekkelijker te maken." Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA), momenteel in Canada, was onbereikbaar voor commentaar.

Of er nog soortgelijke ingrepen gepland staan, kon AWV niet kwijt, maar in Gent wapenen ze zich. Zo stelt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) voor "om de wegcode aan te passen, en fietsers en voetgangers steeds voorrang te geven binnen de bebouwde kom".

Fietsers aan het gevaarlijke kruispunt van de Naamsepoort in Leuven. De verkeerssituatie is er juist veranderd. Beeld Illias Teirlinck
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234