Woensdag 16/06/2021

Fietsenbouwers zijn topbelegging

Europa’s grootste fietsenfabrikant in omzet koopt een belang in een concurrent. Niet met de bedoeling hem op termijn over te nemen, maar louter ‘als financiële belegging’. Dat zegt René Takens, CEO van de Nederlandse Accell Group, die 5,7 procent heeft verworven in Derby Cycle, de Europese nummer drie.

Het zegt veel over het geloof in het potentieel van een oude industrie. Wie belegde in de weinige fietsenaandelen die publiek verhandeld worden, heeft zich dat nog niet beklaagd.

Het Duitse Derby Cycle (432.0000 fietsen per jaar) is niet zo bekend. Zeker hun merken Kalkhoff, nochtans een begrip in Duitsland, Univega en Rixe niet. Maar Raleigh is een naam als een klok en zelfs Focus zal bij wielerfanaten een belletje doen rinkelen: het Russische profteam Katusha probeert er dit jaar wedstrijden mee te winnen. Maar belangrijker is dat Derby sinds 4 februari noteert in Frankfurt (Xetra) en dat het aandeel sindsdien ruim een vijfde duurder werd. De koop van Accell gaf de koers gisteren nog een extra boost van 3,56 procent.

Accell is een begrip, ook buiten Nederland, met een jaarlijkse productie van bijna een miljoen tweewielers en klinkende merknamen als Batavus, Koga, Lapierre en Hercules. De aartsrivaal van Gazelle trok in 1998 naar de beurs en werd sindsdien zeven keer duurder. Gisteren sloot het op 39,01 euro, een stijging van 2,12 procent. Accell kocht zich nu in bij Derby, gecharmeerd door de groeiperspectieven van de Duitse groep. Die verhoogde onlangs zijn omzetprognose voor 2010-2011 met 10 procent tot 220 miljoen en zijn winstmarge van 7 tot 7 à 8 procent. Buiten Accell en Derby heeft enkel Mitteldeutsche Fahradwerke een notering in Europa.

Het Zweedse Cycleurope (Bianchi, Gitane) keerde een decennium geleden de beurs de rug toe. Cycleurope is het nummer één in aantal fietsen, in omzet het nummer twee.

Toch zijn fietsen aantrekkelijk om in te investeren, vindt Takens. “Ook in economisch moeilijke tijden kopen consumenten fietsen. Het succes van de elektrische fiets heeft ons ook geholpen. Bovendien halen we mooie marges.” En Accell keert jaarlijks meer dan 40 procent van die winst uit. Takens, ook voorzitter van de Europese fietsenfabrikantenfederatie Colibi, noemt de “maturiteit” van de Europese fietsenmarkt als oorzaak voor het gebrek aan belangstelling van de belegger.

Versnippering

Dat niet meer fietsenmakers de stap naar de beurs hebben gezet, heeft volgens hem te maken met de kleinschaligheid van de meeste producenten. Zelfs marktleider Accell haalt slechts een aandeel van 8 procent in Europa. Op mondiaal vlak is de versnippering nog groter. Wereldwijd zwaaien de onderdelenfabrikant Shimano (Japan) en de fietsenmaker Giant (Taiwan) de plak. Die laatste - ’s werelds nummer één met meer dan vijf miljoen fietsen - zag zijn marktwaarde op tien jaar verzesvoudigen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234