Vrijdag 02/12/2022

Fiets- en voetpaden op de 'autosnelweg in de stad'

Brussel

Van onze medewerkster

Een veilige en mensvriendelijke Wetstraat, waar voetgangers over een breedte van vier meter beschermd zijn en fietsers in een rechte lijn van en naar de gemeentes ten oosten van Brussel, de Europawijk en het centrum kunnen fietsen. In het kader van het samenwerkingsakkoord hebben de Brusselse en federale regering samen 3,6 miljoen euro veil voor de heraanleg in die richting van de Wetstraat. De werken zijn een eerste stap binnen 'Brussel leeft, Brussel beweegt', een actieplan van Brussels minister van Openbare Werken en Vervoer Jos Chabert (CD&V), dat erop gericht is mobiliteitsproblemen in het gewest te helpen oplossen. De plannen zijn slecht nieuws voor automobilisten die nu al op de vijf rijstroken van de Wetstraat elke ochtend bumper aan bumper in de file staan. Vanaf de zomer van volgend jaar moeten ze het met nog een rijstrook minder doen.

Van de achttien fietsroutes die het Brusselse Gewestelijk Ontwikkelingsplan voorziet, lopen er drie door de Wetstraat. Alleen: er ligt geen fietspad op het drukke stuk asfalt tussen het Schumanplein en de kleine ring. Volgens datzelfde Gewop moet in 2005 tien procent van de verplaatsingen in Brussel per fiets gebeuren. De Wetstraat slankt niet alleen af door het aantal rijstroken te verminderen. Ook de overblijvende vakken moeten smaller. Ter compensatie van het verlies van een rijstrook belooft minister Chabert dat de verkeerslichten per keer vijf seconden langer groen blijven voor verkeer dat van de Wetstraat komt.

Tussen maandag 29 april en vrijdag 17 mei worden in en rond de Wetstraat metingen uitgevoerd die een zicht zullen geven op de verkeersdruk die verwacht wordt als de aanpassingwerken aan 'de autosnelweg in de stad' zijn afgerond. Brussels minister-president De Donnea schoot vroegere plannen voor een fietspad in de Wetstraat af met het argument dat fietsen er te gevaarlijk en ongezond was. Hij stelt nu een langere testperiode voor omdat opeenvolgende vrije dagen verminderd verkeer en dus een vertekend beeld zouden opleveren. Om het toekomstige uitzicht van de Wetstraat zo goed mogelijk na te bootsen wordt de terdoodveroordeelde vijfde rijstrook afgeboord met 275 rood-witte New Jersey-blokken.

(KBr)

Mobiliteitstest als simulatie voor nieuwe Wetstraat

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234