Vrijdag 26/02/2021

fien troch

Op zondag 11 september - ze schrikt even als ze die datum luidop zegt - wordt Een ander zijn geluk, de eerste langspeelfilm van de 27-jarige Vlaamse cineaste Fien Troch, in wereldpremière voorgesteld in het Discovery-programma van het Filmfestival van Toronto (Canada). Een week later dingt de film mee naar de New Director's Award op het Filmfestival van San Sebastian (Spanje). Een ander zijn geluk? Of dat van Fien Troch?

Het grote geluk van een aanstormend filmtalent

Brussel

Eigen berichtgeving

Jan Temmerman

De carrière van haar vader, de filmmonteur Ludo Troch, leest als een staalkaart van een kwarteeuw Vlaamse filmgeschiedenis, gaande van De proefkonijnen, Hellegat en Brussels by Night, over Crazy Love, Ad Fundum en Blueberry Hill tot Eline Vere, Daens, Rosie, Iedereen beroemd! en nog veel meer. Dan is het toch normaal dat dochter Fien Troch (°1978) ook in het filmvak terechtgekomen is. Of niet? "Het is allemaal niet zo bewust gebeurd", nuanceert de jonge cineaste. "Het is wel zo dat er bij ons thuis veel over film gepraat werd. Film was voor ons iets heel normaals. In die zin was het ook normaal dat ik later zelf voor dit vak gekozen heb, terwijl daar in andere gezinnen misschien niet eens aan gedacht wordt."

Met korte films als Verbrande aarde (1998), Wooww (1999) en Maria (2000), die her en der prijzen wegkaapten, bouwde Fien Troch zich stilaan een reputatie op als aanstormend filmtalent. Haar eerste langspeelfilm is nu klaar. Heeft ze het gevoel dat ze lang heeft moeten wachten? "Deze debuutfilm komt wat mij betreft op het perfecte moment in mijn leven", zegt ze. "Na een aantal korte films was ik klaar en al bij al heb ik 'maar' twee à drie jaar moeten wachten. Tijdens die periode, terwijl ik op de financiering zat te wachten, had ik wel eens het gevoel dat het allemaal te lang duurde en dat het er misschien nooit zou van komen, maar uiteindelijk is die wachtperiode nuttig geweest. Ik ben ondertussen al aan een ander scenario beginnen te schrijven. Een film ontstaat in vakjes. Er is het vakje van het scenario, dan is er de preproductie, dan volgt de draaiperiode, enzovoorts. Zodra mijn scenario voor Een ander zijn geluk klaar was en het project aan een nieuw stadium moest beginnen, was het 'scenariovakje' leeg. En kon ik aan een nieuw filmverhaal beginnen."

De film Een ander zijn geluk - in Toronto wordt dat Someone Else's Happiness - vertelt het verhaal van een wijk die in de ban raakt van een vluchtmisdrijf waarbij een kind om het leven is gekomen. De zoektocht naar de dader brengt een aantal verborgen spanningen en emoties aan de oppervlakte. De voornaamste rollen worden vertolkt door een indrukwekkende cast: van Jan Decleir en Natali Broods over Peter Van den Begin (die al in verschillende korte films van Fien Troch te zien was) en Ina Geerts tot Josse De Pauw en Viviane De Muynck.

In welk genre hoort Een ander zijn geluk thuis? "Ik zie de film als een psychologisch drama", zegt Troch. "Er zit ook een thrillerelement in het verhaal, maar de nadruk ligt toch op de personages. Zo ben ik ook aan het scenario begonnen: eerst de personages. Met dat element van het vluchtmisdrijf heb ik dan een soort rode draad gevonden; het verhaal kreeg een bestaansreden."

De film zal op 11 september zijn wereldpremière beleven op het Filmfestival van Toronto, om een week later vertoond te worden in San Sebastian. In oktober beleeft Een ander zijn geluk zijn Belgische première op het Festival van Vlaanderen-Gent. De bioscooprelease volgt in de loop van november. "Uiteraard ben ik benieuwd naar de reacties, zowel in binnen- als in buitenland. Hier kent men mij al een beetje, heeft men misschien al een of andere korte film van mij gezien. Maar buitenlandse filmfestivals hebben altijd iets exotisch, dat maakt het wat spannender."

Wat zijn, volgens Troch zelf, haar sterkste punten als filmmaakster? "Ik denk dat ik goed kan aanvoelen hoe een acteur zich voelt en hoe ik dat kan gebruiken voor het gevoel dat ik met een scène wil uitdrukken. Voor het overige vind ik van mezelf dat ik mij goed voorbereid, dat ik goed weet wat ik wil, maar dat ik mij ook, net door die voorbereiding, snel kan aanpassen als dat nodig is. Nu maar hopen dat die opsomming van mijn 'kwaliteiten' niet te veel wordt tegengesproken door andere mensen. (lacht)"

Dat gebeurt in ieder geval niet door haar producent Nino Lombardo. Hij kent Fien Troch al van de filmschool Sint-Lucas, waar hij als gastleraar productie doceert. Een eerste samenwerking kwam er in 2001 met de korte film Cool Sam & Sweet Suzie, een opdrachtfilm voor Ketnet. Dat smaakte naar meer en toen Fien Troch haar scenario van Een ander zijn geluk aan Nino Lombardo liet lezen, was die bereid haar bioscoopdebuut te produceren. Waarom? "Vanwege het universum dat zij daarin creëert. Er is enerzijds de herkenbaarheid, maar anderzijds betreft het een milieu dat we nog niet vaak gezien hebben in Vlaamse films: de betere klasse, een chique villawijk waar iedereen elkaar begint te verdenken. Ik zou de film omschrijven als een psychologische whodunit waarin ook een beetje humor zit."

Wat vindt de producent de sterkste punten van zijn debuterende cineaste? "Haar ongelooflijke maturiteit. Fien weet heel goed wat ze wil en ze is koppig, maar op een positieve manier. Ik vind haar ook heel sterk met acteurs. Ze lijkt over een levenservaring te beschikken die je niet van zo'n jonge vrouw zou verwachten."

Filmproducent Lombardo werkte al eerder samen met vrouwelijke regisseurs, zoals de Nederlandse Marleen Gorris voor het met een Oscar bekroonde Antonia uit 1995 en met Patrice Toye voor Rosie uit 1998. "Dat Een ander zijn geluk geselecteerd is voor Toronto vind ik bijzonder goed nieuws, want ook Antonia en Rosie zijn daar hun carrière begonnen. Voor de buitenlandse verkoop wordt gezorgd door Celluloid Dreams, een in auteursfilms gespecialiseerde salesagent."

Patrice Toye met Rosie, Dorothée Van Den Berghe met Meisje, Hilde Van Mieghem met De kus en nu Fien Troch met Een ander zijn geluk. Er lijkt in Vlaanderen - eindelijk - wat meer ruimte te komen voor vrouwelijke cineasten. "Ik vind dat wel fijn, maar ik ben daar helemaal niet mee bezig. Maar misschien is dat een typisch vrouwelijk antwoord", lacht Troch. "Het enige wat telt, is of een film al dan niet goed is. Dan zien we wel of die door een man of door een vrouw gemaakt werd."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234