Dinsdag 04/10/2022

Fiat Punto Speedgear Sporting: meer comfort dan sport

De naam Sporting doet meteen de prestaties van een GTi vermoeden. Hetzelfde geldt trouwens voor de fraaie aankleding van het koetswerk van deze Punto. Maar schijn bedriegt, want Fiat heeft de klemtoon duidelijk op comfort willen leggen. De versnellingsbak is wel bijzonder origineel. Hij 'verzoent' een traploze CVT-automaat met een zogeheten sequentiële bediening met maar liefst zeven versnellingen!

Het motortje van de Punto, een moderne 1,2 liter met 16 kleppen, ontwikkelt 80 pk. Dat is veel voor zo'n kleine cilinderinhoud, maar nog niet voldoende om de auto echt sterke prestaties te bezorgen. Voor de spurt van 0 naar 100 km/u heeft hij een dikke 12 seconden nodig en de topsnelheid bedraagt 165 km/u. Hoog genoeg om je rijbewijs te verliezen, maar toch aanzienlijk lager dan wat je van een echte sportieveling zou verwachten. Toch is dit het krachtigste en snelste model uit het Punto-gamma. Om redenen die ons allesbehalve duidelijk zijn, weigert Fiat in België immers de in de meeste andere landen wel verkrijgbare en 130 pk sterke 1,8 liter in te voeren.

De versnellingsbak van de Sporting verdient natuurlijk een extra woordje uitleg. In de normale (nou ja) stand schakelt hij automatisch. Het is een continu variabele transmissie, met dus eigenlijk een onbeperkt aantal versnellingen. Het concept stamt uit de Hollandse Daf, die alleen oudere lezers zich nog zullen herinneren, maar werd ondertussen wel grondig gemoderniseerd. Een recente evolutie, die we vorig jaar ook bij Nissan zagen opduiken, is de toevoeging van een sequentiële bediening. Door het pookje naar links te trekken kun je plots toch manueel schakelen. Niet op de klassieke manier, wel door de hendel naar voren te duwen of naar achteren te trekken. In het eerste geval krijg je een hogere versnelling, in het tweede een lagere. Een beetje zoals in de autosport dus, waar nu zowat elke wagen met een dergelijke transmissie is uitgerust. De linkervoet mag rusten, want het ontkoppelen gebeurt automatisch.

Het is maar de vraag of veel bestuurders er gebruik van zullen maken. Als ze dan toch het voor deze auto vereiste bedrag neertellen, genieten ze in ons drukke verkeer wellicht veel liever van het grote gemak dat de automaat hen biedt. In de volautomatische modus kan er trouwens worden gekozen tussen een zogeheten comfort- en een sportstand. In het laatste geval gaat de toerenteller het wat hogerop zoeken, met flitsender acceleraties als resultaat. Manueel schakelen kan u nog sneller vooruit doen gaan, maar het relatief beperkte vermogen van de motor zet hoe dan ook steeds een beetje een demper op de vreugde. De ELX, die ook zo'n versnellingsbak heeft (met wel maar zes versnellingen), lijkt ons dan ook een logischere keuze. Hij is evengoed vrij luxueus aangekleed, maar kost wel maar 464.000 frank (11.502 euro). Voor de Sporting moet je 533.000 frank (13.213 euro) neertellen. Je krijgt er dan wel een sportiever uitgedost autootje voor.

Het mooie en beslist ook originele koetswerk is trouwens een van de sterkste troeven van alle varianten uit het Punto-gamma, net als de verrassend grote zitruimte en de flinke koffer. Het instrumentenbord en de middenconsole zijn een streling voor het oog en met de afwerking zit het ook wel snor. We hebben het bij Fiat ooit anders geweten.

Het weggedrag is evenwichtig, wat bijdraagt tot het rijplezier. Jammer toch dat Fiat hem hier geen krachtigere motor wil geven. Omgekeerd is er wel een 1,2 liter met slechts 2 kleppen per cilinder. Die ontwikkelt maar 60 pk en presteert dan ook vrij zwakjes. Met de basisuitrusting verandert hij van eigenaar voor 372.000 frank (9.222 euro). Diesels zijn er natuurlijk ook. De klassieke 1,9 liter heeft een vermogen van 60 pk, de knappe JTD met directe injectie en common rail 80 pk. Minimumprijzen:418.000 (10.361) en 503.000 frank (12.469 euro). (AD)

Profiel

Model: Punto Speedgear Sporting

Motor: viercilinder

Cilinderinhoud (cc): 1.242

Vermogen (kW/pk bij opm): 59/80 bij 5.000

Koppel (Nm bij opm): 114 bij 4.000

Topsnelheid (km/u): 165

0 tot 100 km/u (sec): 12,3

Gemiddeld testverbruik (l/100 km): 8

Leeggewicht (kg): 960

Lengte/breedte/hoogte (mm): 3.800/1.660/1.480

Kofferinhoud (l): 264

Prijs (frank/euro): 533.000/13.213

De versnellingsbak verzoent een traploze CVT-automaat met een sequentiële bediening

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234