Zaterdag 27/11/2021

Fêteren

Als Tony Hatch, componist van het themaliedje van de soap Neighbours en van popnummertjes als 'Dowtown' en 'Don't Sleep in the Subway', gefêteerd wil worden als muzikaal genie, moet hij enkel nog 34 jaar wachten. Hatch werd geboren in 1939 en dus zal 2039 in het teken staan van zijn honderdste geboortedag. In zijn genre zijn de composities van Hatch meesterlijk. Hij wordt door zijn gelijken en zijn meerderen beschouwt als de deken van de tv-muziekjes. Wat zijn verdienste ook is, ik denk niet dat zelfs Hatch een tune voor een belachelijke soap als grote kunst beschouwt. Hij is een broodschrijver.

Als we echter kijken naar welke componisten in 2005 gevierd worden, kan het niet anders dan dat Hatch (als hij het haalt) op zijn honderdste wordt bejubeld als een muzikaal icoon, een genie in compositie, een onterecht vergeten meester.

Dit jaar vieren we de honderdste verjaardag van Michael Tippett en Karl Amadeus Hartmann. Beiden getalenteerd, beiden hebben enkele werken op hun naam staan die je wilt herbeluisteren. Beiden hebben ook veel werk gecomponeerd dat een eerste luisterbeurt niet overleeft. Maar dat is niet belangrijk. Het eeuwfeest maakt dat hen een overmatige verering te beurt valt.

Verbeeldingsloze programmatoren tappen, zoals elk jaar, uit het vat van zulke vieringen en hangen hele avonden op aan werken zonder zich af te vragen wat de waarde ervan is. Misschien is het tekenend voor de menselijke vergevingsgezindheid om een voltallig oeuvre niet af te doen als pure tijdverspilling. Maar het leven is te kort om nog eens naar Hartmans eerste vioolkwartet, carillon of zijn acht symfonieën te moeten luisteren.

Hun honderdste verjaardag geeft nog wel een reden om de aandacht van het publiek op te eisen. Maar hoe moet je het Mendelssohn-festival volgende maand in Londen verklaren? Een van de activiteiten wordt gespreid over een hele dag met "vooraanstaande Mendelssohn-experten" die "Mendelssohn, zijn familie, zijn sociale achtergrond en zijn bijdrage tot de muziek" zullen onderzoeken. Ik kan niet wachten.

Mendelssohn heeft een belangrijke bijdrage aan de muziek geleverd: andermans werk promoten. In 1829 dirigeerde hij een beroemde uitvoering van Bachs Mattheüs-passie die de interesse in de muziek van het echte genie deed heropleven. Maar zijn eigen muziek? In het pantheon van 's werelds overschatte artiesten staat Felix Mendelssohn, het archetype van de broodschrijver, aan de top. Als een vroegrijp kind componeerde hij zijn ouverture tot A Midsummer Night's Dream. Nadien ging het bergaf.

Mendelssohns grote prestatie was dat hij een resem middle-brow werk naliet, en dan vooral zijn vioolconcert, zijn octet en zijn oratorium Elijah. Zij doen net wat een Tony Hatch of een Burt Bacharach doen: de luisteraar een makkelijk shot geven.

Al die muziek heeft haar plaats, maar wanneer was het de laatste keer dat er een volledige dag werd besteed aan het bestuderen van Burt Bacharach? De nu 76-jarige Bacharach heeft een veel uitgebreider oeuvre dan Mendelssohn, die stierf op zijn 38ste. Zijn muziek is bondiger, fijner vervaardigd en complexer dan Mendelssohns broodschrijverij.

Lichte muziek is lichte muziek, wat de waarde van het vakmanschap in de compositie ook mag zijn. Het probleem is dat veel pietluttige componisten, met minder vakmanschap, een onverdiende status krijgen, enkel en alleen omdat ze lang geleden hebben geleefd of in een genre werkten, de klassieke muziek, dat zichzelf nu eenmaal leent tot pretentie en onverdiende lof.

Stephen Pollard

The Independent

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234