Zaterdag 18/01/2020

Festivalweek u Tijdelijk Autonome Zone wil jonge artiesten meer gunnen dan eenmalig optreden

Joost Vandecasteele: 'Je vraagt je toch af of je geen plaats moet maken voor nieuwe interessante jonge makers'

STUK gooit Kleenex-principe weg

Het Leuvense kunstencentrum STUK en de organisatie Voix Gras zetten voor de derde maal Tijdelijk Autonome Zone op touw: een festivalweek met werk van 'jonge makers'. Alexander Devriendt van theatergroep Ontroerend Goed en Joost Vandecasteele van collectief Abattoir fermé over 'jonge maker' zijn en ouder worden.

Het thema van Tijdelijk Autonome Zone is: weg met het Kleenex-principe! Het Kleenex-principe staat voor een praktijk waarbij jonge artiesten een keertje 'iets' mogen doen in een theaterhuis om daarna als papieren zakdoekjes te worden weggegooid en vervangen door andere 'jonge' kunstenaars. Het STUK wil hen ook na hun 'eerste stapje' blijven volgen.

Hebben jullie zelf het Kleenex-principe aan den lijve ondervonden?

Devriendt: "Dankzij het STUK hebben we daar weinig last van gehad. Als een kunstencentrum zich achter je schaart, is het ook gemakkelijker om andere partners te vinden waarmee je kunt samenwerken. Helaas is een dergelijke open houding tegenover jonge makers vaker uitzondering dan regel. Je denkt dat het begin moeilijk is, maar dat blijft zo: Ontroerend Goed zit nu in de fase tussen nog niet echt 'naam'' hebben maar ook niet meer jong en hip zijn en dat is een moeilijke periode om te overbruggen."

Vandecasteele: "Zowel de culturele centra, de kunstencentra als de theaterhuizen werken samen met de mensen die ze kennen en met wie ze een vertrouwensband hebben opgebouwd. Dat is lovenswaardig maar anderzijds ook beklemmend. Er zijn nog altijd speelplekken waar Abattoir fermé amper aan de bak komt. Antwerpen is een hel voor een jonge maker als je niet van Antwerpen bent of er een opleiding hebt genoten. Alles blijft beperkt tot hetzelfde clubje."

Ook bij het STUK keren tijdens dit festival een aantal dezelfde namen terug.

Vandecasteele: "Die ambiguïteit toont zich in Tijdelijk Autonome Zone. Ik vind het enerzijds fantastisch dat het STUK ervoor gekozen heeft mensen te blijven opvolgen, maar anderzijds vraag je je af of je geen plaats moet maken voor nieuwe interessante jonge makers. Alleen zijn die niet dik gezaaid. Ze zullen wel bestaan, maar ik zie of hoor ze niet. Hoe komt dat? Neem nu het Rits in Brussel, dat is een echt conservatorium aan het worden: de school levert acteurs als kanonnenvlees aan, maar de 'maker' wordt er amper begeleid bij een eindproject. Voor gastdocenten is er geen geld, terwijl het in zo'n opleiding toch gaat om interessante ontmoetingen en ervaringen opdoen."

Ontroerend Goed gaat in première met Killusion. Joost, jij maakt Glimp samen met Stef Lernous, je collega bij Abattoir fermé.

Vandecasteele: "Glimp wordt een sexy late night show: een fractie uit de archieven van Abattoir fermé met film, stand-up comedians als Gunter Lamoot en tekstmateriaal dat ik geschreven heb voor de nieuwe voorstelling Indie (die in mei in kc nOna in première gaat, LiLa)."

Devriendt: "Killusion is de tweede echte 'zaalproductie' van Ontroerend Goed. Het gaat over drie mensen die besloten hebben 'ja' te zeggen tegen elkanders fantasieën en daarin heel ver gaan: van masturberende dwergen, tot koffie die geen koffie is en absurde telefoongesprekken. Ik wil mezelf als regisseur en mijn acteurs weer de vrijheid geven om te tonen dat op scène alles mogelijk is via suggestie."

Volgens het STUK brengt Ontroerend Goed theater dat slim, snel en fun moet zijn. Betekent dat je veel dom, traag en vervelend theater hebt gezien?

Devriendt: "Ik zag onlangs een stuk, geregisseerd door Johan Simons: de telefoon rinkelde en de acteur sprak dan ook nog eens echt in de hoorn. Ik had zoiets van: 'Jeezes, doen we dat nog?!' Hij maakte daar zelfs geen mop van! In Killusion kan alles een telefoon zijn: van pingpongballen tot suikerklontjes."

Liv Laveyne

Tijdelijk Autonome Zone: van 11 tot 15 april in het STUK, Leuven. Info en tickets: 016/32.03.20 of www.stuk.be. Met werk van o.a. Jetse Batelaan, Joost Vandecasteele, Laura Van Dolron, Marijs Boulogne, Ontroerend Goed, Stef Lernous, Leen Persoons, Carmen Blanco Principal en Mole Wetherell. En daarnaast projecten uit Toneelacademie Maastricht, Herman Teirlinckinstituut, Rits, Lemmensinstiuut, Conservatorium Rotterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234