Maandag 03/10/2022

Festival van het 'wijgevoel'

Met ruim 70.000 toeschouwers wist Couleur Café het afgelopen weekend het succes van vorig jaar te evenaren. De weergoden waren de multiculturele driedaagse in hartje Brussel bijzonder gunstig gezind, ook al telde het programma dit jaar weinig echte uitschieters. Grote namen als James Brown en Gilberto Gil presteerden onder hun niveau, maar dat zette gelukkig geen domper op de feestvreugde.

De kosmopolitische cross-over, die al zeventien jaar het handelsmerk is van Couleur Café, blijft tot de verbeelding spreken. Gespreid over vier podia serveerde het festival weer dansmuziek uit de vier windstreken en dat leidde, ondanks de hitte, meermaals tot uitbundige taferelen. Wie naar de prachtige domeinen van Thurn & Taxis afzakt, doet dat nu eenmaal om te feesten. Aan sfeer dus geen gebrek aan de tapkast van Couleur Café, ook al werd gefluisterd dat het programma iets minder tot de verbeelding sprak dan de vorige jaren.

Zeker, de muziek vormt een voorname aantrekkingspool. Maar Couleur Café is ook: flaneren langs de kraampjes met exotische prullaria, uitheemse gerechten en cocktails proeven, verrast worden door de vele vormen van animatie en genieten van de veelkleurigheid van het publiek, dat niet oeverloos palavert over de multiculturele samenleving, maar ze gewoon in praktijk brengt. Couleur Café is een totaalervaring; een evenement waar etnische of culturele verschillen niet worden gehekeld maar gevierd. Het festival van het wijgevoel kortom: gemoedelijk, zonder in Bond zonder Naamachtige gezapigheid te vervallen.

Brazilië mag in het WK tegen Frankrijk dan roemloos ten onder zijn gegaan, op het podium van Couleur Café bracht het land het er iets beter van af. Ivete Sangalo (HHH), een levensgevaarlijk sexy ogende dame die vroeger aan de kost kwam als fotomodel en gehuld ging in een jurkje waarvoor het begrip mini eh... tekortschoot, maakte vrijdag meteen een opgemerkte entree. Thuis in Bahia heeft ze, met meer dan zeven miljoen verkochte cd's, al de fakkel overgenomen van die andere superster, Daniel Mercury, en ook zij brengt een show op de aanstekelijke ritmen van het Braziliaanse carnaval.

Eigenlijk is Sangalo's samba-reggaevariant niet veel meer dan warmbloedig variété, maar de zuigende beats, spetterende blazers, spectaculaire danspasjes en opgewekte, meebrulbare melodietjes lieten niemand onberoerd. Dankzij de vele vlaggenzwaaiende Brazilianen in de tent voelde Ivete Sangalo zich tijdens haar Belgische première als een vis in het water en toen ze 'Chorande se foi' (beter bekend als de lambada) inzette, sloegen zelfs de kreupelen aan het dansen.

Heel wat minder animo was er zaterdag tijdens het concert van Gilberto Gil (HH). Jammer, want deze éminence grise van de Música popular Brasileira is in zijn land zowat het equivalent van een Lennon of een Dylan. Samen met Caetano Veloso was hij in de jaren zestig de grondlegger van de radicale tropicáliabeweging, die de Braziliaanse muziek verrijkte met ingrediënten uit rock, funk, psychedelia, kitsch en concrete poëzie. Vandaag is Gil een monument die het in zijn land tot minister van Cultuur heeft geschopt, maar artistiek zit hij blijkbaar in een dipje. In Brussel speelden hij en zijn band een mengeling van eigen werk en lauwe covers van Bob Marley ('Positive Vibration', 'Could You Be Loved', 'Is This Love?'). Gil mag dan een innemende persoonlijkheid zijn, op Couleur Café maakte hij een weinig bevlogen indruk. Hopelijk brengt hij Bert Anciaux dus niet op ideeën.

Louter aardrijkskundig gezien komen de heren van Think of One (HHH) uit Antwerpen. Maar voor hun projecten Chuva em pô en Tráfico trokken ze naar Recife, waar ze verbroederden met enkele Braziliaanse percussionisten en de exuberante maar weinig toonvaste zangeres Dona Cila do Côco. Die combinatie levert opwindende optredens op: de rauwe punkjazzenergie van de Belgen past wonderwel bij frenetieke ritmen uit de Nordeste, zoals de frevo en de maracatu. Een overweldigende set. Helaas was de klankweergave zo schril en speelde de groep zo luid dat het pijn deed aan je oren. Pas na drie caipirinha's werden we bereid gevonden de sadistische geluidsman te vergeven. Ook tolerantie heeft zijn prijs.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234