Zaterdag 07/12/2019

Festival van Avignon dijt weer uit

Zuid-Amerika en Luiks Rwanda-project centraal op drieënvijftigste editie

Een vos verliest zijn streken niet. Zeker niet het Festival van Avignon. Twee jaar geleden kondigde directeur Bernard Faivre d'Arcier een afslanking van het programma-aanbod aan van een slordige 50 naar een 30-tal producties. Dit jaar staan er van 9 tot en met 31 juli opnieuw 45 op het affiche. Zuid-Amerikaans theater en het Rwanda-project van het Luikse Groupov nemen een centrale plaats in.

In het jaar 2000 draagt Avignon, net als Brussel, de titel van Europese cultuurstad. Directeur Faivre d'Arcier verliest de drieënvijftigste editie van het festival dit jaar echter niet uit het oog. De affiche oogt immers frisser dan in voorgaande zomers. Daar speelt het Zuid-Amerikaanse programmaonderdeel, met een dozijn producties uit Argentinië, Brazilië en Chili, een rol in: landen die op theatervlak grote onbekenden zijn in Europa, al lichtte het kunstenFESTIVALdesArts vorig jaar een tip van de sluier door El Periférico de Objetos uit te nodigen. In Avignon is het gezelschap uit Buenos Aires aanwezig met vier voorstellingen, die een overzicht bieden van de eigenzinnige, wat donkere manier waarop regisseur Daniel Veronese en zijn ploeg de relatie tussen acteur en marionet invullen.

In Tango, vals y tango zal het er minder morbide aan toegaan: vijf dansparen en tien bandoneonisten schetsen een overzicht van de geschiedenis van de tango in een choreografie van Ana María Stekelman. In de Braziliaanse bijdrage komen de tradities uit de staat Pernambuco aan bod: de groep Circo Branco brengt een hedendaags passiespel, Antonio Nóbrega belooft een gigantisch volksfeest met een 30-tal musici, acteurs en dansers. Soberder wordt Gemelos van het Chileense La Troppa, een bewerking van Agota Kristofs roman Het dikke schrift (vorig seizoen bij ons gespeeld door De Onderneming).

Ook een aantal Franstalige theatermakers liet zich door Zuid-Amerika inspireren. Zo staan er niet alleen nieuwe Franse teksten op het programma, maar ook stukken van de Argentijn Roberto Arlt (1900-1942) en de Braziliaan Nélson Rodrigues (1912-1973). Shakespeare mocht evenmin ontbreken. De openingsproductie, Jean-Louis Benoits enscenering van Henry V, is zowaar een primeur: dit toch wel bekende stuk werd nooit eerder in Frankrijk opgevoerd.

Een project dat Faivre d'Arcier na aan het hart ligt, is Rwanda, 1994 van het Luikse Groupov, dat in Avignon zijn voorpremière beleeft. Vier jaar reeds is regisseur, auteur en artistiek leider Jacques Delcuvellerie bezig met de voorbereidingen. Gechoqueerd door de algemene westerse desinteresse na de genocide van 1994, wil Delcuvellerie de overlevenden een stem geven. Niet alleen de historische waarheid interesseert hem, ook de manier waarop die waarheid een westers publiek bereikt. De aandacht bijvoorbeeld die naar de dood van de Belgische para's ging, staat volgens Delcuvellerie in een absolute wanverhouding tot de plek die het miljoen Afrikaanse doden kregen in het debat. Aan Rwanda, 1994 wordt meegewerkt door vijf auteurs (o.m. Jean-Marie Piemme), tien acteurs, zeven musici en zangers, en de componisten Garrett List en Jean-Marie Muyango.

Regisseurs en choreografen uit het Europese circuit maken het programma rond. Vooraleer de leiding van de Berlijnse Schaubühne over te nemen, tonen Thomas Ostermeier en Sasha Waltz een greep uit hun vroegere repertoire. De vorig seizoen door het kunstenFESTIVALdesArts gereveleerde Romeo Castellucci gaat in Avignon de muzikale toer op met een bewerking van Célines Voyage au bout de la nuit. De Bulgaar Stefan Moskov slaat de brug naar de volgende editie wanneer, in samenwerking met onder meer deSingel, twaalf producties uit Oost-Europa op het affiche zullen staan.

Peter Anthonissen

Festival van Avignon, van 9 tot en met 31 juli op diverse plaatsen in de stad. Reserveren kan telefonisch (00 33/4 90 14 14 14) of via Internet (www.festival-avignon.com).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234