Vrijdag 20/05/2022

festival u theaterfeest in Luik houdt de vinger aan de pols

'Een festival dat het heden ondervraagt' is in Luik meer dan een holle frase

Vurige vragen uit Luik

Sociaal geëngageerde producties vormen het leeuwendeel van het Festival de Liège, dat sinds 2001 om de twee jaar in de voormalige kazerne Fonck van la cité ardente wordt georganiseerd. Volgens artistiek directeur Jean-Louis Colinet heeft theater immers alleen bestaansrecht als het op authentieke wijze inspeelt op de grote vragen van deze tijd. De gitzwarte affiches onderstrepen dat uitgangspunt: 'Un festival interroge le présent.'

Luik

Van onze medewerker

Ludo Dosogne

Bij de vorige editie dreigde de oorlog in Irak, die kort nadien ook echt uitbrak. Dat de programmator over visionaire gaven beschikt, blijkt ditmaal uit de komst van het Boliviaanse Teatro de los Andes, dat in Memorias de un temblor getuigenissen van slachtoffers van een vroegere aardbeving heeft verwerkt!

De Italiaanse acteur Ascanio Celestini vertelt op de openingsavond breed gesticulerend diepzinnige volksverhalen. Twee muzikanten ondersteunen hem met tarantella's, tango's en walsen. Daags nadien heeft hij het in Scemo di guerra over de bombardementen tijdens de Tweede Wereldoorlog en over de spectaculaire bevrijding van Rome, zoals zijn vader die heeft beleefd.

Dat heel wat Duitse soldaten veel kritiek hadden op de legerleiding en in feite antinazistisch waren, bevestigen de brieven die ze in 1942 vanuit Stalingrad vergeefs naar hun geliefden stuurden. De subversieve ontboezemingen inspireerden regisseur Ivan Latisjev tot het aangrijpend theaterstuk Kerstbrieven uit de Wolga. De acteurs van het Brjantsev-staatstheater uit Sint Petersburg spelen de tekst als een muzikale stemmensymfonie.

Het Zuid-Afrikaanse dansgezelschap van Hlengiwe Lushaba, dat nog nooit in Europa te zien was, kaart uiteenlopende vormen van discriminatie aan. Drie zwaarlijvige zwarte vrouwen zingen, gewapend met een gsm, de ziel uit hun lijf. In It's Not Over until the Fit Phat Fat Lady Sings worden gospels afgewisseld met zoeloetraditionals en duivelse percussie. De slam rapper in priesterkleren hekelt de economische discriminatie van de zwarte medemens, die ook na de afschaffing van de apartheid straatarm is gebleven.

Het theatercollectief Nous uit Port-au-Prince klaagt de wankele openbare diensten, de drugsmaffia en de corruptie van de ambtenarij in Haïti aan. Het Karel Goeyvaerts Consort en het Garrett List Ensemble bundelen de krachten voor de cantate Etat de siège. De Palestijnse dichter Mahmoud Darwich schreef het libretto tijdens zijn gevangenschap in Ramallah. Toch uit hij geen beschuldigingen, maar fantaseert hij hoopvol over blauwe luchten vol dansende vogels, die niet moeten wijken voor raketten of oorlogsvliegtuigen.

Emma Dante en het Garibaldi-theater uit Palermo onderzoeken in La Scimia of apen al dan niet kunnen zondigen. Deze satire, die hoog scoorde op de Biënnale van Venetië, is geïnspireerd op de hilarische roman De twee oude vrijsters van Tommaso Landolfi.

Armando Punzo en zijn gezelschap herbronnen zich in gevangenissen. Wie lang is opgesloten, ontwikkelt immers een eigenzinnig bewegingspatroon dat verschilt van de normale omgangsvormen. Il vuoto (De leegte) ontstond in de Volterra-gevangenis. Liederen uit Brechts Driestuiversopera klinken als nieuw omdat ook de Luikse rockgroep Two Star Hotel en een fanfare bij het project zijn betrokken.

De Berlijnse theatermaker Thomas Ostermeier herneemt in de Manège zijn succesproductie van het vorige Festival van Avignon Concert à la carte, waarin zijn fetisjactrice Anne Tismer een vereenzaamde vrouw belichaamt, die naar een verzoekplatenprogramma op de radio luistert. Maar dat maakt haar alleen kregelig.

Neville Tranter en het Stuffed Puppet Theatre pakken uit met een voorstelling in het Nederlands. In Schicklgruber bereiden Hermann Goering, Joseph Goebbels en Eva Braun zich in een stoffige bunker voor op de verjaardagsparty van Adolf Hitler. Acteurs, dansers en muzikanten uit Kongo hebben voor hun Festival des mensonges de meest onwaarschijnlijke anekdotes verzameld, die zelfs de baron von Münchhausen zouden doen blozen. Avontuurlijk nachtvertier met speelgoedvoorstellingen, drag queens, majoretteshows en literaire performances zijn er in het holst van de nacht in Le jardin des paradoxes.

www.festivaldeliège.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234