Maandag 01/06/2020

festival u luc muylaert stuurt theater aan zee na storm van kritiek

'Als je met spits bedoelt eigenzinnig en onvoorbereid, dan zijn we inderdaad minder spits geworden'

'Veel jongeren proberen, weinigen werken iets af'

Theater aan Zee bevond zich dit seizoen in woelig water. Er is de benarde financiële situatie, theaterprogrammator Don Verboven kondigde zijn vertrek aan en in het veld klonk gemor toen een opvolger uitbleef. Het Leuvense kunstencentrum STUK en het Kortrijkse Limelight trokken hun jaarlijkse prijs voor jong theatertalent in. Theater aan Zee was een zwalpend schip en had alle contact met het vasteland verloren. Maar het werd zomer en de meeste buien lijken opgetrokken. Algemeen coördinator Luc Muylaert zet de puntjes op de i na een jaar van kritiek.

Oostende

Van onze medewerkster

Liv Laveyne

Theater aan Zee besliste begin dit jaar om geen vaste theaterprogrammator in dienst te nemen maar te

werken met een prospectieteam. Hebben jullie andere accenten gelegd?

Muylaert: "De moeilijkst toegankelijke stukken hebben we eruit gelaten, want moeilijk komt niet altijd de kwaliteit ten goede. Don (Verboven) zijn keuze was soms wat te eigenzinnig. De ambitie van Theater aan Zee blijft in eerst instantie talent uit de Vlaamse en Nederlandse dramaopleidingen een platform geven en daarnaast geeft het aan het grote publiek een overzicht van wat leeft in de podiumkunstenwereld. Mensen als Wouter Hendrickx, Mieke Dobbels, Wim De Wulf en Christoph Aussems hebben daar een klare kijk op. Theater aan Zee heeft ook niet het geld om iemand voltijds op prospectie te sturen. Alles is beter voorbereid dit jaar: Tom Dupont, Philippe Verkinderen, Sara Vanhee en Fauve Lybaert, aan wie we schrijfopdrachten hebben gegeven, wisten hun locatie lang op voorhand en dat is zowel voor hen als voor ons comfortabel. Qua organisatie liep het de voorbije jaren weleens mis."

Het STUK, dat op Theater aan Zee een prijs uitreikte voor jong talent, trok zich terug als geldschieter omdat het meende dat met een

prospectieteam de

programmering aan scherpte zou inboeten.

"Dat argument houdt volgens mij geen steek. Als je met spits bedoelt eigenzinnig en onvoorbereid dan zijn we inderdaad minder spits geworden."

Ook Limelight reikt niet langer een prijs uit. Hebben

jullie die leemte kunnen opvullen?

"Limelight heeft enkel besloten om deze editie wat afstand te nemen. Theater aan Zee heeft ook vruchtbare gesprekken gevoerd met het Brugse kunstencentrum De Werf, maar door de op handen zijnde fusie met Het Net hebben ook zij besloten nog een jaartje vanaf de zijlijn toe te kijken. We reiken dit jaar vier prijzen uit: we hebben voor het eerst een prijs Jong Muziek Werk. Daarnaast zijn er voor theater de KBC-prijs en twee residentieprijzen in Oostende, waarbij jonge theatermakers technische begeleiding en werkruimte wordt geboden."

Betekent dat dat er geen artistieke begeleiding meer is voor de jonge makers, zoals dat wel het geval was met Limelight en het STUK?

"We zullen de makers gesprekken aanraden met bepaalde mensen, maar concrete artistieke begeleiding is er voorlopig nog niet."

Welke belangrijke tendensen merkt u op bij Jong Theaterwerk?

"Veel proberen en weinig afwerken. Dat klinkt hard, maar de druk op jonge makers is hoog: er zijn te veel toonmomenten en er is te weinig opvolging binnen de opleidingen zelf. Ik hoor die kritiek ook bij de jonge makers zelf. Maastricht heeft een van de beste theateropleidingen, waar individueel met studenten gewerkt wordt. Daardoor werken ze persoonlijker. De stukken die daaruit voortvloeien, zijn niet altijd de meest complexe, wel de meest volledige. Er is een enorme diversiteit, een gegarandeerde continuïteit en een goede samenwerking met andere disciplines. In Vlaanderen is het Rits de grootste opleiding maar daar is de afstand tussen leerlingen en docenten groter. Ook het contact tussen de verschillende opleidingen, zoals audiovisuele kunst en drama, blijft beperkt."

Jonge makers, ook zij die geen dramaopleiding volgden, konden zich via een formulier met hun project inschrijven, waarna het prospectieteam ging scouten. Is er veel onbekend talent voortgevloeid uit die nieuwe procedure?

"Daar is veel reactie op gekomen, al bleek het meestal om amateurwerk te gaan. Hoewel het arbeidsintensief is om al die stukken te gaan zien, ben ik ervan overtuigd dat we beter het veld van de podiumkunsten dekken door niet enkel op zoek te gaan naar talent afkomstig uit de Vlaamse en Nederlandse theateropleidingen. Miet Warlop komt uit de 3D-opleiding en brengt met Huilend Hert, aangeschoten wild een levende installatie met acteurs. Daarnaast neemt Theater aan Zee deel aan de International Young Makers Marathon. Dat is een internationaal platform voor jonge theaterkunstenaars en -technici dat we samen organiseren met de Schotse National Student Drama Festival (NSDF) van Scarborough, het Amsterdamse ITs Festival, Edingburgh en Bilbao."

Jullie hadden in eerste instantie Het muziek Lod als centrale gast gewild maar dat ging niet door.

"Dergelijke grote producties met internationale allure blijken niet haalbaar voor een arm festival als het onze. Ook een locatieproject als Marius, Fanny en César van De Onderneming stond al enkele jaren op ons verlanglijstje, maar was te duur."

Als Theater aan Zee spreekt over een krap budget, over welke bedragen spreken we dan?

"Ons totale budget met eigen inkomsten inbegrepen bedraagt 520.000 euro. Om comfortabel te kunnen werken, hebben we het dubbele nodig. Theater op de Markt in Hasselt wordt zwaar ondersteund door de provincie. Wij niet. Ik was kwaad toen ik hoorde dat we amper 5.600 euro provinciesubsidies zouden ontvangen, tot ik vernam dat we daarmee het op één na best betoelaagde evenement in West-Vlaanderen zijn (na de Poëziezomer Watou, Lila). De provincie West-Vlaanderen heeft een budget voor culturele projecten van welgeteld 51.000 euro. Dat is belachelijk weinig. We hebben bezuinigd door het comedy-aanbod wat af te bouwen en het aantal locaties te beperken. Zo is de Spiegeltent dit jaar verdwenen."

Trouwe Theater aan Zee-bezoekers hebben kritiek op het nieuwe kaartjessysteem.

"De kaartjesverkoop verloopt vlotter dan vorig jaar. Het is uiteraard geen stormloop zoals bij de Zomer van Antwerpen. Oostende heeft geen doorgewinterd theaterpubliek, wij moeten het hebben van de occasionele bezoeker. Ik begrijp de kritiek op de dagkaarten (waarbij je drie door Theater aan Zee vooraf vastgestelde voorstellingen gaat zien, Lila), maar we komen tegemoet aan een vraag van veel bezoekers. We hebben het vroegere idee van de tienrittenkaart afgeschaft (waarbij het publiek tegen een voordelige prijs tien voorstellingen naar eigen keuze kon selecteren, LiLa) omdat veel mensen ons vroegen: 'Er is zo'n groot aanbod aan theater, kunnen jullie ons niet aanraden welke voorstellingen we zeker moeten zien.' Ook de festivalkrant komt dit jaar weer in omloop, ditmaal wel voor de prijs van 50 eurocent. Steven Heene (theaterprogrammator bij het Gentse Kunstencentrum Vooruit, Lila) wordt hoofdredacteur."

Moeten we in de figuur van Steven Heene een samenwerking met Vooruit zien?

"Daar hebben we nog nooit over gesproken. Ik denk gewoon dat Steven het een plezante afwisseling vindt. Maar er valt over te praten!"

Als centraal thema hebben jullie voor kinder- en jeugdtheater gekozen. Willen jullie daarmee een bepaald signaal uitzenden?

"Jeugdtheaterfestivals als Bronks en Tweetakt winnen aan belang. Grote acteurs en auteurs engageren zich steeds meer in het jeugdtheater. Alle elementen uit de podiumwereld komen er op een ongedwongen en creatieve manier samen. Zo is Mauro (Pawlowski, Lila) muzikant en componist in de theatervoorstelling Kloon van Froe Froe. Bovendien blijkt het jeugdtheater toegankelijk voor iedereen: kleuters, jongeren, mama's en papa's kunnen er elk op hun eigen belevingsniveau van genieten."

Heeft Theater aan Zee opvallende nieuwe locaties?

"Lizzy Timmers, die vorig jaar de TartTarT-residentieprijs won, werkt momenteel aan haar locatieproject op het Oosterstaketsel. Dat is een klein gebouwtje aan het einde van een pier dat normaal gezien enkele toegankelijk is voor het loodswezen. Laura Van Dolron, die vorig jaar de Limelight-prijs won, brengt Before... existential make-over in een vroegere verkoopszaal van de Vismijn. Dit jaar trekken we voor het eerst ook buiten de stad Oostende. Mariakerke is een echte familiesite en we hopen daar met een programma dat focust op jeugdtheater op belangstelling te kunnen rekenen. Het oude Postgebouw in het centrum van Oostende werd in eerste instantie afgelast als locatie omdat we geen huurcontract kregen. Dat probleem is gelukkig verholpen, zodat we ook dat toekomstige cultuurpaleis (Stad Oostende kocht het gebouw van De Post en wil het in 2006 in gebruik nemen, Lila) kunnen gebruiken."

Dit jaar organiseert Theater aan Zee ook een tentoonstelling beeldende kunst.

'Dat is een idee van een Oostends gemeenteraadslid. Arne Baillière heeft een indrukwekkend lijstje van Vlaamse en internationale kunstenaars rond zich verzameld. De sculpturen in piepschuim zijn op een tiental locaties in de stad te zien. Op het stationsplein (Café Koer verhuist deze editie naar die locatie na klachten van geluidsoverlast vorig jaar, Lila) komt een beeld in staal van de Armeen Alexander Tonjan. Het stelt een vrouw voor met een door de zeebries opwaaiende rok."

Is het wel een slimme zet om op Theater aan Zee, dat al kampt met een krap budget, ook nog eens ruimte te geven aan muziek, letteren en beeldende kunst? Moet Theater aan Zee zich niet profileren als theaterfestival in plaats van kunstenfestival?

"De bedoeling is een overzicht te geven aan het grote publiek van wat leeft in de podiumkunstenwereld en die is ruimer dan theater alleen. Vitalski is bezig met muziek, theater en plastische kunst en is op dit festival ook in die drie disciplines te zien. Je kunt moeilijk de ogen sluiten voor die veelheid en diversiteit. Vroeger ging je naar een theaterstuk kijken, nu ga je naar een voorstelling."

Theater aan Zee, vanaf vandaag tot 7 augustus op diverse locaties in Oostende. Het volledige programma is te vinden op: www.theateraanzee.be. Dagkaarten kosten 12 euro plus drankbonnetje. Afzonderlijk voorstellingen reserveren kan ook. De prijzen variëren tussen de 4 en 8 euro per voorstelling. Info en kaarten: 059/70.11.99 of reservatie@tartart.be.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234