Donderdag 20/06/2019

Festival u Eric Joris over Crash en het anatomisch theater van Crew

Neem plaats op de digitale dissectietafel

Brussel

Van onze medewerker

Jeroen Versteele

Attack!, het multidisciplinaire festival dat als voorproefje geldt voor het splinternieuwe Kortrijkse Buda-kunstencentrum, haalt drie dagen lang scherp geschut boven. Inne Goris en Piet Arfeuille presenteren hun nieuwste theaterproducties, Lynda Godreau en Kaja Kahn bieden een inkijk in het werkproces van hun dansprojecten. Eric Joris van Crew, die al eerder van zich liet horen als striptekenaar en samen met Paul Mennes werkte aan on-lineproject Kaufhaus Inferno, presenteert een nieuwe, aparte benadering van Crash. In dat virtuele-realiteitstheaterstuk speel je op een wentelbed gebonden en met een 3D-bril op het hoofd een ontregelend spel waarin tijd en ruimte plots bijzonder rekbare begrippen worden. In Anatomisch theater voert Joris live tests uit met proefpersonen, en legt hij uit hoe technologie in Crash je waarneming manipuleert. Daarna kun je zelf zo'n Crash-sessie ondergaan.

Joris: "De term 'anatomisch theater' komt uit de renaissance, toen geleerden tegen betaling dissecties uitvoerden voor een groot publiek. Een echte mix van wetenschap en entertainment. Wij snijden niemand open, maar ontleden het hedendaagse lichaam door te tonen hoe technologie waarnemingen kan ontregelen."

Hoe gebruiken jullie die dan?

"Gewoonlijk worden technologische middelen ingezet om beelden of teksten te reproduceren, te vermenigvuldigen, te laten renderen. Ik ben geïnteresseerd in hoe technologie bezit van onszelf neemt. Hoe kan ze ons gebruiken, in plaats van omgekeerd? Vele technologische ontdekkingen die we nu als logische verlengstukken van ons lichaam beschouwen, lokten bij hun doorbraak panische reacties uit of hebben een grote invloed gehad op het bewustzijn van de gebruikers. De eerste treinreizigers hadden de ervaring van een enorme snelheid op puffende stoomtreinen. Nieuwe media hebben altijd duizeligheid bij hun publiek veroorzaakt."

Hoe komt dat?

"Technologie vervaagt het onderscheid tussen het hier en nu, en de illusie. Ik geloof sterk in de paniekreactie die zo'n werkelijkheidsvervaging teweegbrengt bij mensen: de zintuigen worden scherper, de adrenaline gaat omhoog, je kunt niet meer rationeel afstand nemen van je persoonlijkheid, je verdierlijkt. Dat paniekgevoel behoort tot hetzelfde palet van ervaringen als de roes, het orgasme, de vervoering. Ook tijdens Crash bereiken we dat paniekeffect soms bij de deelnemers. Soms vallen mensen zelfs flauw."

Heb je een toekomstbeeld voor ogen?

"Binnen de vijf jaar gaan we totaal anders om met digitale beelden. In een onderzoeksprogramma helpen we mee een 'onstoffelijke camera' te ontwikkelen. Daarmee kun je via livevideo naar elk mogelijk gezichtspunt omschakelen zonder dat op die plek een camera staat. In een commerciële toepassing daarvan zou je zo bijvoorbeeld naar een voetbalmatch kunnen kijken vanuit het standpunt van de bal. In onze toepassing zullen we met die techniek steeds radicaler van identiteit verwisselen en opgaan in de omgeving, wat ik 'radicale confluentie' noem. De mogelijkheden tot 'immersie' of onderdompeling worden steeds straffer. Dat is de droom van elke technologie: ons identiteitsgevoel verruimen en zelfs omklappen tot een nieuwe ik. Onze waarneming zal ook steeds extremer worden losgekoppeld van onze lichamelijkheid.Via reality engineering zullen we live met verschillende werkelijkheden tegelijk kunnen omgaan. Ons brein kan dat aan, daar ben ik zeker van."

Crash 3.0 en het Anatomisch theater, van 13 tot 16 april, op Attack!, Buda-eiland en in de Limelight-zaal, Kortrijk, 056/22.89.22, www.crewonline.org en www.dansinkortrijk.be

'Soms vallen mensen zelfs flauw tijdens onze voorstellingen'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden