Woensdag 30/09/2020

Ferrari verliest reddende engel

Luca di Montezemolo, sinds 1991 aan het hoofd van Ferrari, stapt op. En het is van moeten. Voor een deel omdat het F1-team er niets meer van bakt, maar vooral omdat hij niet meer past in de financiële plannen van moederhuis Fiat.

Met Luca di Montezemolo verdwijnt niet de eerste de beste. De 67-jarige Italiaan, van aristocratische afkomst, werd in 1973 assistent van Enzo Ferrari. De mythische baas van het sportwagenmerk vertrouwde hem al snel de leiding van de Scuderia toe, het F1-team. Met succes: onder Di Montezemolo gingen de rode auto's na jaren van crisis weer vooraan rijden. Niki Lauda werd in '75 en '77 wereldkampioen, daarna was het in '79 de beurt aan Jody Scheckter. Ondertussen was di Montezemolo al weg uit het F1-team. Op naar andere verantwoordelijkheden in de Fiatgroep, waartoe Ferrari behoort. En in 1985 ging hij het organisatiecomité van de Wereldbeker voetbal 1990 in Italië leiden.

Negentien titels

Waarna het tijd was om terug te keren naar Ferrari, want daar was het ondertussen een en al ellende. De auto-afdeling bijna failliet, vastgeroest in de middenmoot van de Formule 1. Di Montezemolo was alweer de reddende engel. Voor de automarkt mikte hij op exclusiviteit en beperkte hij de productie, in de Formule 1 haalde hij topmensen als Jean Todt, Ross Brawn en Michael Schumacher binnen. Ferrari beleefde in de jaren 2000 de succesrijkste periode in zijn geschiedenis. Negentien wereldtitels, rijders en constructeurs samen, pakte Ferrari onder di Montezemolo.

De auto-afdeling bloeit vandaag als nooit tevoren. Maar in de Formule 1 won Ferrari niet meer sinds 2007. Dat Di Montezemolo nu moet opstappen, heeft daar weinig mee te maken. Maar het is wel een excuus. "Auto's verkopen en schitterende cijfers halen is één zaak, maar in de F1 moet Ferrari ook winnen", zei grote baas Sergio Marchionne van de Fiatgroep toen hij Di Montezemolo vorige week met de vinger wees.

De grotere waarheid ligt elders: Di Montezemolo past niet in de plannen van de Fiatgroep om met Ferrari in oktober naar de beurs van New York te gaan. Dat zou bovenop de reserves die Ferrari in het bloeiende tijdperk-di Montezemolo opbouwde (zo'n 1,8 miljard dollar) immers genoeg geld moeten opleveren om de schuldenberg van Fiat weg te werken en tegelijk investeren in de toekomst van de groep, die grote ambities heeft in het internationale autolandschap. Di Montezemolo heeft zich daar altijd tegen verzet, en moet dus weg. Op naar een leidinggevende rol bij (de noodlijdende) luchtvaartmaatschappij Alitalia wellicht.

Ross Brawn

En hoe het nu voort moet met Ferrari? Topman Marchionne himself neemt het over als baas van het team, maar dat tovert de auto van Alonso natuurlijk niet om in een machine die plots zal winnen. Het heil zal veeleer moeten komen van een complete herstructurering die jaren zal vergen. Daarvoor circuleert de naam van Ross Brawn, het brein achter de gouden jaren 2000. Maar zoals Ferrari er nu aan toe is, zal er veel geld nodig zijn om de man terug te halen uit zijn pensioen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234