Maandag 05/12/2022

Femme

fatale

Ik zag haar voor het eerst in levenden lijve in het met roze marmer en spiegels bezette paleis van Donald Trump op Fifth Avenue. Amerika's flamboyantste vastgoedspeculant was jarig en had voor de gelegenheid duizend gasten opgetrommeld, waaronder enkele honderden journalisten zoals ik. Plots werden de lichten gedempt. Het thema van 'Superman' schetterde uit de luidsprekers. Duizenden gouden ballonnen zweefden van de hoge plafonds naar de champagne drinkende menigte beneden. Een schijnwerper bescheen de bovenste trede van een wijde marmeren trap. Daar stond ze. Een betoverende verschijning met grote, glanzende, donkerbruine ogen, innig omhelsd door een lange, perfect aansluitende lichtblauwe lovertjesjurk. Subtiel heupwiegend schreed ze naar beneden waar het feestvarken haar met vrouw en kinderen glunderend stond op te wachten. Iemand reikte haar een microfoon aan. Ze schudde haar donkere manen naar achter, ademde diep en haakte haar ogen vast in die van Trump.

Het werd muisstil in de zaal. Ze begon te zingen: 'Happy birthday dear Donald'. Het was een perfecte imitatie van Marilyn Monroe die lang geleden datzelfde banale liedje een zwoele dubbele bodem meegaf toen ze het zong op het verjaardagsfeest van haar minnaar, president Kennedy. Trump en zijn gasten, ikzelf inbegrepen, applaudisseerden wild toen ze was uitgezongen. Ze reageerde met een hartelijke, hese lach die suggereerde dat ze zich kostelijk had geamuseerd met haar knipoog naar Amerika's beroemdste sekssymbool. De zangeres heette Eartha Kitt. Ik beloofde mezelf dat ik absoluut naar een van haar concerten zou gaan. Voor het te laat zou zijn.

Ik liet er toch nog twee jaar over heen gaan, maar vanavond is het zover. Ik zit in het superluxueuze Carlyle Hotel, waar het goedkoopste bed 16.000 frank per nacht kost. De zaal is uitverkocht. De stoelen staan in cabaretstijl rond dichtbijeengezette tafeltjes. Achter mij delen drie Engelse heren een fles champagne. Links van mij proeven Portugezen van schaaltjes kaviaar. Rechts van mij zijn twee Amerikanen verwikkeld in een zakengesprek. Niemand draagt jeans of sportschoenen. Eartha laat een half uur op zich wachten maar niemand mort. Ze krijgt een daverend applaus als ze eindelijk door een zijdeur binnenglipt, gekleed in een rode, lekker spannende avondjurk die haar schouders en diep decolleté plagend bedekt met een laagje rode tuille. Eartha wipt op het podium. Een vleugje lippenstift, met zwart potlood omlijnde ogen en voor de rest pure, rijpe, goudbruine natuur. Ze lacht haar schitterend witte tanden bloot . Ze spint even als een tevreden poesje. Dan keurt ze de mannen op de eerste rij. Ze kiest er zich eentje uit van vooraan in de twintig . Ze blaast naar hem als een krolse kat en staart hem dan recht in de ogen. Dan trekt ze heel even haar linkerwenkbrauw omhoog, maakt een subtiele wenkbeweging met haar schouder en begint te zingen: 'Je bent wel knap, maar ik heb een champagnesmaak en jij kunt je slechts bier permitteren'. Het publiek schatert. Ze zouden haar wel kunnen opeten. Het is geen toeval dat Eartha op Trump's verjaardag zong en vanavond in deze peperdure tent werkt. Al meer dan veertig jaar speelt ze geraffineerd met het cliché van de onverschrokken femme fatale op jacht naar geldgooiende miljonairs. Het zou me niet verbazen als enkele van haar prooien hier binnen handbereik zitten. Later op de avond wordt Eartha ernstig. Ze mijmert over de tijd toen ze in Parijs woonde met haar Amerikaanse vrienden-jazzmusici. Ze zingt liedjes van Billie Holiday en Edith Piaf. Als ze 'Ne me quitte pas' van Jacques Brel zingt, zie ik tranen opwellen in haar mooie ogen. "Ik word over enkele dagen zeventig jaar," zegt Eartha trots bij het afscheid. Jonge en oude heren stormen daarop naar het podium om haar hand te kussen. En menige jonge dame in het publiek, zo durf ik wedden , is op dit ogenblik een tikkeltje jaloers op de sex-appeal van deze vurige, speelse en frisse bejaarde.

Jacqueline Goossens

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234