Zondag 16/06/2019

Reclame

Felle kleuren en een leuk figuurtje: dáárom willen kinderen dat 'vleesje'

Plopworst Beeld Twitter/Ben Miller Band

Producenten gebruiken heel wat slinkse trucjes om hun charcuterie - het welbekende 'vleesje' - bij de allerjongsten te promoten. Bijna één merk op de tien bezondigt zich hieraan, blijkt uit onderzoek van de Universiteit Gent. Het Vlaams Instituut Gezond Leven wil dat de federale overheid maatregelen neemt.

De wetenschappers namen 189 merken van voorverpakte, bewerkte vleeswaren onder de loep. Daarvan bleken er 17 te zijn die zich specifiek op kleine kinderen richten. De trukendoos om dat te bereiken, is quasi onuitputtelijk: van aantrekkelijke verpakkingen tot een 'kids corner' op de website van het bedrijf of de supermarkt.

"Een veelgebruikte techniek om kinderen aan te spreken via productverpakkingen is het gebruik van felle kleuren. Vooral de basiskleuren - blauw, groen, geel en rood - vinden kinderen aantrekkelijk", zegt onderzoekster Liselot Hudders. "Cartoonfiguurtjes, zoals personages uit de Disneyfilm Cars, of merkpersonages zoals Tony de tijger van Kellogg's werken ook erg goed. In combinatie met de felle kleuren zorgen die figuurtjes ervoor dat de verpakkingen bepaalde positieve emoties oproepen, zoals gevoelens van vrolijkheid, plezier en geluk."

De basiskleuren blauw, groen, geel en rood vinden kinderen aantrekkelijk. Beeld RV

Zeurgedrag

Naast de verpakking wordt ook de charcuterie zélf aantrekkelijker gemaakt voor kinderen, bijvoorbeeld door hespenworst in de vorm van Mickey Mouse aan te bieden. Of door porties in de rekken te leggen die aangepast zijn aan het kind. Als de producten dan ook nog eens op ooghoogte van het kind in de supermarkt liggen, halen de kinderen hun zogenaamde 'pester power' boven, wat vrij vertaald zeurgedrag betekent. En om de ouders daarna helemaal over de streep te trekken, staat er op de verpakking van de charcuterie soms ook vermeld dat die 'minder vet' bevat of 'ideaal is om mee te geven in de brooddoos van je kind'.

Van de 189 onderzochte merken waren er twaalf die zich via hun verpakking naar kinderen richten en die in ons land verkocht worden: de drie huismerken van Colruyt, Delhaize en Albert Heijn en daarnaast negen A-merken: Aoste, Disney, Aubel, Studio 100, Ferdi Fuchs, Bouton d'Or, Frais Devant, Bifi en Teyssier. Vraag is alleen of dat erg is, dat charcuterieproducenten zich specifiek op kinderen richten. Liselot Hudders: "Kinderen hebben een heel lage reclamewijsheid. Ze zijn niet echt kritisch en hebben nog geen inzicht in de gebruikte technieken."

Darmkanker

Het standpunt van Test-Aankoop in deze is duidelijk: kinderidolen gebruiken om reclame te maken voor te zoute, te vette en te suikerrijke voeding, moet verboden worden. Waarmee de consumentenorganisatie dus méér producten viseert dan enkel charcuterie. 

En ook het Vlaams Instituut Gezond Leven vindt dat kinderen beter beschermd moeten worden. "Nu is het de sector zelf die bepaalt welke reclametechnieken gebruikt mogen worden om kinderen te overtuigen charcuterie te eten", verduidelijkt Loes Neven van 'Gezond Leven'. "Maar niet alle voedingsbedrijven hebben die niet al te strenge criteria ondertekend. Bovendien vallen verpakkingen er niet onder. Wij vinden dat de overheid de criteria moet opstellen. In de nieuwe voedingsdriehoek vallen bewerkte vleeswaren trouwens in de rode zone: je kan er dus het best zo weinig mogelijk van consumeren. Daar is een goede reden voor: los van het feit dat onze vleesconsumptie al te hoog is, verhoogt het eten van bewerkte vleeswaren het risico op darmkanker."

"Als je je vleesconsumptie wil verminderen, zijn fijne vleeswaren dus een goed begin", zegt Greenpeace. "Dat we te veel vlees eten heeft niet alleen gevolgen voor onze gezondheid, maar ook voor het klimaat, het water en de bossen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden