Zaterdag 24/08/2019

Rock Werchter

Feest voor bleekscheten

Het Belgische festivalseizoen is pas écht begonnen als Rock Werchter wordt ingezet. Maar wie de affiche bekijkt, ziet een zeer eenkleurig festival. En de doorsnee festivalganger is al niet veel kleurrijker. Waar loopt het mis, en wat kan beter?

Het was de natte droom van organisator Herman Schueremans om Paul McCartney op Rock Werchter te krijgen, en dit jaar is hij er in geslaagd. Maar moeten we ons niet afvragen of een Engelse rocker van 66 wel de juiste headliner is, in een verjongende en diversere maatschappij?

We hebben even de berekening gemaakt: van de 75 namen op de affiche zijn er zeven die een kleurtje hebben. De grootste is Skunk Anansie, maar de gloriejaren van zangeres Skin liggen al een tijdje achter ons. De grote headliners: McCartney, Rammstein, Florence + The Machine en Editors. Allemaal blank. Rock Werchter wilde niet verder ingaan op die vaststelling.

Het publiek is al even bleekjes. Uit een onderzoek van Steunpunt Cultuur uit 2013, waarbij 4.029 leerlingen uit het secundair onderwijs werden bevraagd over hun cultuurparticipatie, bleek dat bijna de helft van de blanke 16-plussers al een festival had bijgewoond; bij jongeren met roots in Marokko, Turkije of het Midden-Oosten was dat nog geen 10 procent.

Voor specifieke festivals bestaan er geen cijfers, vertellen verschillende organisatoren. "Maar kijk gewoon eens naar de foto's", zegt Luc Carpentier van Laundry Day. "Dat zijn allemaal blanken, terwijl onze maatschappij voor de helft uit andersgekleurden bestaat. Ik schat dat het Laundry Day-publiek de laatste jaren voor 80 à 90 procent uit blanken bestaat."

Hoe los je dat op? "Deels door de muziekkeuze", aldus Carpentier. "Zwarte jongeren luisteren bijvoorbeeld veel naar hiphop en urban. In ons tweede jaar hebben we een r&b-podium geïnstalleerd: je kon daar over de koppen lopen." Idem bij Couleur Café, waar ongeveer de helft van de affiche uit acts met een kleurtje bestaat. "Wij programmeren bewust heel breed, en alles door elkaar: als je enkel hiphop brengt, zit je ook met een erg eenzijdig publiek", zegt Irene Rossi.

'Gebrek aan lef'

Voor grote festivals, die vaak een rockprofiel hebben, is dat minder eenvoudig. "Al zijn we de afgelopen vijftien jaar ook steeds breder gegaan", zegt Pukkelpop-organisator Chokri Mahassine. "We hebben tien verschillende podia, met nog veel meer verschillende genres. We hebben Rihanna (uit Barbados, EWC) als headliner, en meer dan 35 'gekleurde' acts."

Maar alleen de affiche aanpassen zal niet helpen, zegt Mahassine. "Niet iedereen gaat graag vier dagen op een weide staan: voor zo'n specifieke beleving is nu eenmaal een bepaald publiek. Veel van mijn vrienden en 'landgenoten', om het zo te zeggen, krijg je voor geen geld van de wereld op Pukkelpop. We maken reclame op alle mogelijke manieren, maar mikken niet op erg specifieke doelgroepen. Dan wek je een geforceerde indruk."

Volgens Carpentier is het grotendeels een gebrek aan lef. "Je moet je voeten durven vegen aan algemene conventies. Als programmator zet ik op de affiche wat ik zelf wil. Dit jaar laten we dj's uit Mexico en Casablanca overvliegen, en we geven een plaats aan dj's uit erg multiculturele wijken als Linkeroever, het Kiel of Borgerhout. Op die manier willen we alle jongeren betrekken bij ons feestje."

Of Paul McCartney en Rammstein de komende dagen voor dat feestje zullen zorgen, valt te betwijfelen. Maar Carpentier heeft er goede hoop in dat dat zal veranderen. En hij is niet alleen. "Pukkelpop is vandaag veel gekleurder dan vijf jaar geleden", vertelt Mahassine nog. "En in de toekomst zal dat alleen nog maar veranderen."

'Kijk naar de foto's. Je ziet allemaal blanken, terwijl onze maatschappij voor de helft uit andere kleuren bestaat' LUC CARPENTIER, ORGANISATOR LAUNDRY DAY Beeld Alex Vanhee
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden