Vrijdag 03/02/2023

Fatsoen is maar een dun laagje chroom

'We zijn allemaal fatsoenlijke mensen', zegt iemand in het begin van Carnage, de nieuwe film van Roman Polanski. De rest van het verhaal wordt dan gebruikt om aan te tonen hoe die decency niet veel meer is dan een dun laagje beschavingsvernis.

Het bloedbad of de slachting van de titel moet hier - in tegenstelling tot bij Macbeth, een andere theaterverfilming van Polanski - niet letterlijk genomen worden, vermits het voornamelijk om verbale duels gaat. Twee ouderparen proberen een incident in der minne te regelen. Hun respectieve zoontjes, twee jonge tieners, zijn met elkaar in de clinch gegaan en daarbij zijn, eerder toevallig, een paar tanden gesneuveld. In eerste instantie lijkt er weinig betwisting mogelijk over wie het slachtoffer en wie de dader is.

De ontmoeting tussen de ouderparen vindt plaats in het appartement van Penelope en Michael Longstreet (Foster en Reilly) en de film is nog maar nauwelijks begonnen of een overeenkomst lijkt al bereikt, zodat Nancy en Alan Cowen (Winslet en Waltz) reeds aanstalten maken om de flat te verlaten. Dat zullen ze het volgende anderhalf uur nog enkele keren proberen, maar telkens moet een en ander toch nog uitgeklaard worden en zo blijven de discussies aan de gang.

De film speelt zich als het ware af in real time en grotendeels op één en dezelfde locatie. Bij de opeenvolgende confrontaties wisselen de allianties: het ene koppel versus het andere, de mannen tegen de vrouwen en tenslotte krijgen de beide echtparen het ook onderling met elkaar aan de stok.

Door de vechtpartij van de jongens als proloog te gebruiken, heeft Polanski wel een belangrijk spanningselement opgeofferd. De kijker weet daardoor namelijk precies wat er gebeurd is.

Door de filmische keuzes (close-ups, two-shots, etc.) van regisseur Roman Polanski, krijgen we, in tegenstelling tot het theaterpubliek, veel minder de vier protagonisten samen te zien. Het acteren van de sterrencast gaat met ups en downs. Vooral Jodie Foster kan niet altijd overtuigen in deze (bewust) gekunstelde setting. Het uitgangspunt, twee echtparen die het laagje beschavingsvernis steeds heftiger wegkrabben, roept herinneringen op aan Who's Afraid of Virginia Woolf?, maar uiteindeljk evenaart Carnage dat niveau zelden Carnage HH

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234