Zondag 27/11/2022

FashionistO!

MENSWEAR IN DE LIFT. Na Londen en Milaan is nu Parijs aan de beurt voor de Men's Fashion Week, met opvallend veel Belgische ontwerpers op het programma. Voeling met de realiteit is de basisregel van mannenmode. Toch koopt de moderne man niet langer uit noodzaak, maar uit verlangen.

Dries Van Noten, Haider Ackermann, Ann Demeulemeester, Raf Simons, Kris Van Assche, Walter Van Beirendonck: allemaal tonen ze deze week in Parijs hun herfst-wintercollectie 2015/16 voor mannen. Het zijn namen die niemand in de internationale modewereld onbekend in de oren klinken, maar toch verwierven deze ontwerpers - op Van Beirendonck na - vooral bekendheid dankzij hun ontwerpen voor vrouwen.

Hoewel de verkoopcijfers van mannen- die van vrouwenkledij al vijf jaar overstijgen, bleef de aandacht van de media tot voor kort voornamelijk uitgaan naar de vrouwencollecties. Zo werd de presentatie van de mannencollecties op de London Fashion Week altijd beperkt tot de laatste dag, wanneer de meeste journalisten alweer thuis aan het bekomen waren van het hectische modecircus. Tot de British Fashion Council in 2012 een vier dagen durende London Collections: Men in het leven riep; een groot succes, eerst in de media, later ook qua verkoop.

Vandaag plant New York een gelijkaardig initiatief. Designers van menswear zijn het beu om tijdens New York Fashion Week steevast in de schaduw van de vrouwenmode te moeten vertoeven en willen nu ook een eigen Fashion Week op poten zetten. Als de Council Of Fashion Designers Of America erin slaagt genoeg sponsors te vinden om de kosten te dekken, zou deze zomer de eerste New York Men's Fashion Week plaatsvinden.

'Men's Fashion Weeks are just more fun', kopte NYMag tijdens de voorbije Fashion Week in Londen. Zo zou er volgens habitués door de kleinschaligheid en afwezigheid van mediageile front row celebrities een mildere sfeer hangen; minder stress en vooral minder backstage bitching. Voorlopig is het echter nog koffiedik kijken of New York binnenkort mag delen in de vreedzame vreugde van het mannelijke modefeest dat Men's Fashion Week heet.

"Mode is al lang geen vrouwenzaak meer. Ik zou zelfs durven zeggen dat veel mannen vandaag meer met stijl bezig zijn dan vrouwen." Aan het woord is Lisa Chiari van Pitti Immagine, het Italiaanse bedrijf achter allerlei internationale modebeurzen en -evenementen. Zo vond vorige week Pitti Uomo plaats in Firenze; het belangrijkste evenement voor menswear ter wereld. Tijdens de vier dagen durende beurs stellen zo'n 1.200 producenten van mannenmode en -accessoires tentoon en worden nieuwe projecten binnen de menswear gelanceerd. De editie van dit jaar kende een recordaantal van 30.000 bezoekers, met een stijging van 13 procent wat internationale aankopers betreft.

Saturatie

Dat mannenmode in de lift zit, blijkt ook uit het stijgende aantal vrouwenlabels dat zich plots op de mannenmarkt begeeft. Zo heeft Michael Kors, bekend van de gelijknamige handtassen, net een volledige mannenlijn op de markt gebracht. Vorige week nog kondigde haute couture-schoenenontwerper Manolo Blahnik aan dat hij binnenkort ook heren van hoogstaand schoeisel zal voorzien. Ook grote luxegroepen zetten tegenwoordig zwaar in op mannen: het Amerikaanse luxelabel Coach verwacht tegen 2017 een miljard dollar (zo'n 860 miljoen euro) te hebben verdiend aan de verkoop van handtassen en accessoires voor mannen.

Hoe komt het dat zoveel merken vandaag - succesvol - uitbreiden naar de mannenmode?

"Door als vrouwenlabel uit te breiden naar mannen kun je jezelf heruitvinden als lifestyle-label. Je zet je merk opnieuw in de markt, en ditmaal voor een veel breder publiek", legt Philippe Pourhashemi uit. Als coach bij Wallonie Bruxelles Design Mode (WBDM) helpt Pourhashemi jonge ontwerpers hun bedrijf opzetten. Hij is ook modejournalist en stylist voor magazines als ELLE, Modzik en METAL. Pourhashemi heeft een goede kijk op de markt voor zowel mannen- als vrouwenmode.

"Binnen de mannenmode is er iets minder concurrentie en het saturatiepunt is nog lang niet bereikt, wat wel het geval is voor vrouwenmode. Op de mannenmarkt is gewoon veel meer ruimte voor groei."

Realiteitsprincipe

Maar waar komt dan die toenemende interesse van mannen voor mode vandaan? Termen als 'metroseksueel' en 'fashionisto' terzijde gelaten, is er de laatste jaren wel degelijk veel veranderd in de houding van mannen ten opzichte van mode. Dankzij sociale media als Instagram en populaire streetstyleblogs als The Sartariolist, en Fuck Yeah Menswear werd het algemeen geaccepteerd en zelfs gecultiveerd dat mannen meer aandacht aan hun voorkomen besteden.

Ook op papier wordt er veel meer dan vroeger geschreven over de nieuwste looks voor mannen in het komende seizoen. Denk aan mannenbladen zoals GQ en zelfs The New York Times; begin april lanceert die krant zelfs een maandelijks modekatern voor mannen.

Pourhashemi: "De mannelijke consument is veranderd. "Vandaag experimenteren jongens al van jongs af aan met hun stijl en voorkomen. De sociale media staan vol met tieners die pronken met hun nieuwste outfit, zowel meisjes als jongens."

De opmars van de hipsters zorgde ervoor dat mannen meer durven te experimenteren op vestimentair vlak. Toch gelden in de mannenmode andere regels dan in de vrouwenmode. Waar vrouwenmode bekend is om haar abstracte concepten en avant- gardesilhouetten, is mannenmode dieper geworteld in de realiteit. In de kleerkast van de man heerst het 'realiteitsprincipe': het merendeel van de ontwerpen is geïnspireerd door basisreferenties als de sportkledij, het militaire kostuum en kleermakerswerk.

Dit verklaart waarom Belgische ontwerpers - opnieuw met uitzondering van Van Beirendonck, die zich nooit wat heeft aangetrokken van criteria als 'praktisch' en 'realistisch' - zo aanslaan bij mannen. Zo heeft het populaire stijlicoon Kanye West met zijn liefde voor Dries Van Noten een opmerkelijk stijlvolle en vooral ingetogen kledingsmaak voor een rapper.

"Belgische ontwerpers hebben dat realiteitsprincipe erg goed begrepen. Iemand als Van Noten heeft de perfecte balans gevonden tussen een creatief product en de praktische basisregel van de menswear. Denk maar aan zijn pakken; Dries heeft het pak ontworpen voor mannen die eigenlijk geen pak dragen", aldus Pourhashemi.

Tegelijk zijn er momenteel ook mannenontwerpers die zich juist wel laten inspireren door vrouwenkledij. Een expliciet voorbeeld hiervan was de herfst-wintercollectie van JW Anderson twee jaar geleden: de mannen liepen er in leren knielaarzen met ruches, mantelpakjes en zelfs jurkjes over de catwalk.

Of de grenzen binnenkort helemaal vervagen en jurken voor mannen mainstream worden, valt nog af te wachten. Wij voorspellen alvast de volgende trend: de finale doorbraak van uniseks mode, met vrouwen die zich massaal op al die gesofisticeerde mannencollecties storten.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234