Zondag 25/09/2022

Farmareuzen houden megarepatriëring

Terwijl het gros van de toeristen moet hopen op de goodwill van luchtvaartmaatschappijen en touroperators omveilig thuis te geraken, is dat voor enkele honderden neurologen op een congres in Toronto helemaal anders uitgedraaid. Farmareuzen Biogen Idec en Novartis charterden een vliegtuig, legden bussen in, reserveerden een TGV en bestelden taxi’s.

Meer dan 400 neurologen op congres in Canada werden met grote middelen naar Europa teruggebracht

TORONTO

‘We moesten iets doen’, vertelt organisator Gerrit Tent. ‘De artsen moesten zo snel mogelijk herenigd worden met hun patiënten. Tja, wat doe je dan? De urgentie staat op zo’n moment boven de financiële kosten.’ De totale kostprijs van de stunt is niet bekend, al hoopt Tent dat die ‘onder het miljoen euro blijft’.

Gestrande toeristen belden zich de afgelopen dagen het ruis in de oren om zo snel mogelijk huiswaarts te keren. Om dan te horen dat alle auto’s verhuurd zijn en alle bustickets al de deur uit zijn. Een groep van zo’n vierhonderd Europese neurologen moest zich afgelopen weekend helemaal geen zorgen maken om de hoestbui van de IJslandse vulkaan. Van 10 tot 17 april namen zij deel aan het neurologiecongres van de American Academy of Neurology, een studieweek waar jaarlijks zo’n 14.000 neurologen van over de hele wereld aan deelnemen. Zaterdagavond, op het moment dat de Eyjafjallajökull het Europese vliegverkeer al enkele dagen in zijn greep hield, kregen de Europese deelnemers te horen dat hun vlucht richting thuisland geannuleerd was. Maar geen nood, er was hulp onderweg.

“Hoe geraken we zo snel mogelijk thuis? Dat was de enige vraag die ons bezig hield”, vertelt Jan Debruyne, MS-specialist van het UZ Gent, een van de vijftien Belgische deelnemers aan het congres. “Wachten, en hopen dat de aswolk zo snel mogelijk verdween. Meer konden we niet doen.”

Samen met een rist collega’s uit Groot-Brittannië, Scandinavië, Nederland en enkele andere Europese landen kreeg Debruyne hulp uit onverwachte hoek. Biogen Idec, een van de grote sponsors van het neurocongres, bundelde samen met andere geldschieters zoals Novartis de krachten en zette een enorme repatriëring op poten. De farmareuzen wilden aanvankelijk een vliegtuig met 180 zitplaatsen charteren richting Madrid. “Maar het aantal gegadigden voor de vlucht liep al snel op tot meer dan vierhonderd”, vertelt organisator Gerrit Tent, managing director bij Biogen. “Tja, wat doe je dan? De urgentie staat op zo’n moment boven de financiële kost. De arten moesten zo snel mogelijk herenigd worden met hun patiënten. Als er 80.000 MS-patiënten wachten op hun behandelende arts, dan moet je niet twijfelen, hè.” Biogen en co. braken hun spaarvarken open en charterden een vlucht voor in totaal 470 mensen. Zondagmiddag vertrok de vlucht van de verlossing naar de Spaanse hoofdstad. “Tijdens het vliegen stelde Biogen alles in het werk om het verdere transport vanuit Madrid te regelen. Tot onze verbazing stonden er bij de landing tien bussen klaar om ons naar Parijs te voeren”, vervolgt neuroloog Debruyne.

Zover kwam het echter niet. Biogen koos voor een snellere oplossing. Het liet het konvooi bussen rijden tot Bordeaux en bestelde in tussentijd een TGV, om vanuit de wijnstreek naar Parijs te sporen. “Eenmaal aangekomen in Bordeaux stond er een heus buffet klaar. Ongelooflijk. Daarna stapten we over in een gecharterde trein, die koers zette naar Parijs, waar een nieuwe gecharterde trein wachtte, richting Brussel.”

Na een vliegtuig, bus en trein had Biogen ook taxi’s voorzien om de medici veilig naar huis te brengen. Debruyne kan het naar eigen zeggen nog altijd niet goed geloven. “En dat terwijl duizenden andere reizigers nog altijd vastzitten. In amper anderhalve dag stond ik van Toronto al terug in Gent, zonder één euro te moeten betalen.”

Het financiële plaatje van het repatriëring baart de organiserende sponsors geen zorgen. “Ik durf in de verste verte geen bedrag plakken op de transportkosten die we gemaakt hebben”, besluit Tent. “We hadden de keuze tussen oplopende hotelkosten of de inzet van een vliegtuig. Wat doe je dan? Snel handelen, en betalen. De Amerikanen hadden schrik dat ze het gecharterde vliegtuig nooit nog zouden terugzien en rekenden enorme verzekeringspremies aan. Ik hoop dat de totale kost onder het miljoen euro blijft.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234