Vrijdag 24/05/2019

Voetbal

Fans KV Mechelen kopen, ondanks degradatie, massaal seizoenskaarten: "Je verandert van lief, niet van club"

Supporters van KV Mechelen kopen ondanks de degradatie dubbel zoveel abonnementen. Beeld BELGA

Hoewel KV Mechelen volgend seizoen degradeert, hebben supporters al dubbel zoveel abonnementen gekocht als vorig jaar. Hoe verklaar je dat een club die het slecht doet, net meer wordt aangemoedigd? 

 "Je kunt blijven jammeren", zegt Gert Van Dyck, hoofd van het supportersorgaan Malinwa, dat de belangen van de fans behartigt. "Of je kunt je rug rechten en ertegenaan gaan. In slechte omstandigheden staat iedereen achter de club." 

Aan vechtlust ontbreekt het de supporters van KV Mechelen niet. De club heeft recent definitief te horen gekregen dat ze volgend seizoen niet in eerste klasse A zal starten, maar de supporters blijken net meer gemotiveerd om hun spelers aan te moedigen. 

Wie de verkoop van de abonnementen vergelijkt met dezelfde periode vorig jaar, ziet dat KV Mechelen bijna een verdubbeling optekent. In juni 2017 stond de teller op 4.500, nu staat die na een maand op 8.200. Willen de supporters revanche nemen voor de manier waarop de club door de voetbalbond is behandeld? 

Moeskroen

"Er zijn zeker een aantal onfrisse zaken gebeurd", zegt Van Dyck, "maar de degradatie is er niet gekomen door de laatste match alleen." Dat KV Mechelen uit 1A is getrapt door Eupen, dat in een match vier keer kon scoren tegen Moeskroen, is slechts een deel van de verklaring, vindt Van Dyck. Ook al spraken andere supporters van Mechelen luidop over matchfixing. Volgens hem heeft het te maken met de aanstekelijkheid waarmee de supporters hun ploeg aanmoedigden terwijl die afstevende op degradatie. 

Ook sportecononoom Trudo Dejonghe (KU Leuven) ziet dat er ondanks de exit meer mensen voor Mechelen supporteren. "Net als Standard en Genk heeft KV Mechelen een heel trouwe fanbase", zegt hij. "Normaal daalt die bij slechte prestaties, maar bij Mechelen groeide hij net tot meer dan 13.000 leden vorig jaar. Dat is veel voor een club die laatste stond."  

Dat maakt ons inderdaad bijzonder, vinden de Malinwa-supporters zelf. "Wij krijgen altijd meer steun als het minder goed gaat", zegt clubicoon Mark Uytterhoeven in Het Laatste NieuwsToen de club na het seizoen 2002-2003 financieel aan de grond zat, zette Uytterhoeven mee de actie 'Red KV Mechelen' op. Hij mobiliseerde supporters om de schuld van de club af te betalen. Sommige fans telden zelfs 1.000 euro neer. 

Ook nu springen de supporters financieel in de bres, door volop abonnementen te kopen. Mede door de goede verkoop slaagt KV Mechelen erin om een financiële aderlating van 4 miljoen euro te dichten, het bedrag dat de club komend seizoen misloopt aan televisierechten.

Verbondenheid

"Die abonnementenverkoop is zonder meer uniek", zegt sporteconoom Dejonghe. "De club is op een louche manier gedegradeerd, de supporters willen bewijzen dat de club kan terugkeren. Maar waar het echt op aankomt, is de traditie." 

KV Mechelen, opgericht in 1904, is net als Royal Antwerp F.C. of Lierse S.K. een club met een geschiedenis van meer dan honderd jaar. Generaties kinderen trokken met hun ouders naar het voetbal, club en stad hebben een speciale band. Bij jongere clubs speelt dat ook, maar een lange geschiedenis maakt de band veel sterker. 

Dat is ook een economische waarheid, stelt Dejonghe. "Clubs met een lange geschiedenis hebben een grotere, trouwere fanbase. Antwerp speelde zelfs in tweede klasse voor meer dan 11.000 toeschouwers. Jongere team zoals Lokeren, een club die bestaat sinds de jaren 70, spelen in eerste klasse voor 7.000 fans." 

Omdat de verbondenheid tussen club en stad zo groot is, staan supporters hun ploeg ook bij in slechte tijden. Dat heeft volgens Dejonghe te maken met wat in de sociologie lokalisme heet. "Als supporter zul je misschien van lief veranderen, maar niet van club. Dat is een vorm van nationalisme, maar dan op het lokale niveau. Op moeilijke momenten voelen supporters dat ze hun thuisbasis moeten verdedigen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.