Zondag 27/09/2020

Fan van Miley? Moet kunnen

Popzangeres Miley Cyrus (t)werkt zich zienderogen op tot het lievelingetje van de alternatieve scene. Deze week opende ze ook haar eigen kunsttentoonstelling, met de steun van een gerenommeerd modeblad. Wat is toch de aantrekkingskracht van dit voormalige kindsterretje?

Sinds haar vertrek uit de kinderserie Hannah Montana lijkt er geen stichtend rolmodel aan Miley Cyrus verloren gegaan te zijn. Vorig jaar maakte ze het begrip 'twerken' nog wereldwijd aanschouwelijk, toen ze op de MTV Video Music Awards als een hitsig teefje tegen het kruis van Robin Thicke ging aanwrijven. Terwijl een schokgolf trok door conservatief Amerika, Azië en bedenkelijk fronsend Europa, werd La Nouvelle Miley kennelijk geboren.

De goegemeente mocht dan gechoqueerd in de touwen hangen, sindsdien blijkt Miley Cyrus steeds beter in de smaak te vallen bij 'credibele' namen uit de popcultuur en modewereld.

In een recente single samplede alt-J, winnaars van de prestigieuze Mercury Prize, haar song '4x4'. Eerder remixten ze datzelfde nummer. Die wederzijdse flirt begon toen Cyrus hun song 'Fitzpleasure' in haar eigen set verwerkte. In een recent interview drukte alt-J de oprechte hoop uit dat "mensen haar snel serieus beginnen te nemen".

Feministe

Eerder kroop Wayne Coyne van Flaming Lips dicht tegen de zangeres aan om samen The Beatles te coveren. Haar covers van Led Zeppelin, Hank Williams of The Smiths kunnen trouwens ook op lof rekenen bij andere collega-muzikanten. Dat Cyrus een stem als een klok heeft, zij het wat nasaal, plaatst haar namelijk een trede hoger dan collega-popsterren die op AutoTune of playback aangewezen zijn.

De controversiële designer Jeremy Scott, modefotograaf Terry Richardson en het modemagazine V roemen op hun beurt de 'waarachtig rebelse esprit' van de zangeres. Sinds deze week stelt het modeblad zelfs zijn New Yorkse kantoor open voor een expo van Cyrus' kunstwerken. Die tentoonstelling, Dirty Hippie, bevat werken die opgebouwd werden met dildo's en "blinkende rotzooi" die ze tijdens haar laatste tour vond.

Cyrus is lang niet de eerste popster die zich aanvlijt tegen de alternatieve scene om ook buiten de dampkring van MTV en tienerblaadjes enige aansluiting te vinden. Maar meestal gebeurt dat zo doorzichtig dat je er hooguit een krampachtige marketingstrategie achter vermoedt.

Niet zo bij Miley, klinkt het haast unaniem. "Miley Cyrus is een verademing", liet American Psycho-auteur Bret Easton Ellis onlangs optekenen. "Ze komt honderd keer spontaner en echter over dan Lady Gaga en Katy Perry samen. Voor de ogen van de wereld leert ze met haar ontluikende seksualiteit om te gaan. Daarbij maakt ze ongetwijfeld fouten, maar ze trekt zich er hoegenaamd niets van aan. Fantastisch!"

Nagel op de kop: met de regelmaat van een klok komt een onbekommerde Miley Cyrus ook onder vuur te liggen, omdat ze dwergen zou ridiculiseren, de Mexicaanse vlag tegen haar bips laat botsen of een parodie op zwarte cultuur zou brengen. Op een andere dag jaagt ze godvruchtige ouders de gordijnen in met een ranzige clip of geflirt met drugs en vrije seks.

Een punkredacteur van Vice noemde haar om die reden "punk as fuck", en schat de popzangeres zelfs hoger in dan alle "mascaradragende idioten die meegaan op de Warped Tour": een toerend muziekfestival waar onder meer Fall Out Boy en Avenged Sevenfold in meegaan.

Die mening deelt ook Kathleen Hanna, de koningin van de riot grrrls. Zij vroeg Cyrus in april om samen te werken aan nieuwe muziek. "Ik heb een idee voor een plaat, waar alleen jij moedig genoeg voor bent om ze te maken", schreef ze in een open sollicitatie op Twitter. In een eerder interview nam Hanna de verdediging van de tienerster op zich: "Als Miley beweert een feministe te zijn, wie ben ik dan om haar tegen te spreken? Ik ben blij dat jonge vrouwen die term omarmen, om welke reden dan ook. Misschien gaat het haar gewoon om de vrijheid van seksualiteit en de vrijheid van meningsuiting."

Nachtmerrie

Daarmee haalt Hanna de belangrijkste aantrekkingskracht van Miley Cyrus aan. Ze is een popzangeresje dat, al dan niet elegant, verschillende carrièrewendingen uittest, zich uit haar kindvriendelijke korset heeft gewurmd en brutaal - soms zelfs tamelijk lomp - haar vrijheid afdwingt. Of zoals Cyrus zelf stelde in haar grootste hit tot op vandaag: "I came in like a wrecking ball".

Miley Cyrus slingert inderdaad een sloopbal door het hokjesdenken. "Zij is de ergste nachtmerrie van de oude wereld", vindt de hiphopmogul Jay-Z dan ook op Twitter. Daarmee refereerde hij aan de kleurenblinde aanpak van Cyrus, die twerkt als een zwarte ghetto-girl en hiphop omarmt alsof ze 'in da hood' is opgegroeid.

"Heldenmoed in de popwereld", noemde singer-songwriter Sufjan Stevens dat in een interview. Eerder schreef hij haar een open brief, waarin hij Cyrus' wankele zin voor grammatica hekelde, maar evengoed zijn bewondering niet wegstak: "Girl, you work it like Mike Tyson. Word nooit oud."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234