Zondag 25/09/2022

Fan van Barack Obama voert Clinton op als Big Brother

Het is de opvallendste, wellicht krachtigste reclamespot die we tot dusver gezien hebben in de campagne voor het VS-presidentschap: Hillary Clinton, in de rol van Big Brother.

Door Andrew Gumbel

Los Angeles l Het filmpje is een sterk wapen in handen van Clintons belangrijkste rivaal voor de Democratische presidentsnominatie, de zwarte senator Barack Obama.

In de spot van 74 seconden spuit Hillary Clinton, in de gedaante van Big Brother uit George Orwells 1984, platitudes op een gigantisch scherm terwijl haar gebrainwashte aanhangers zich gedwee opmaken om zich in haar strijd te werpen.

Het filmpje is snel uitgegroeid tot het voornaamste gespreksonderwerp in de politieke wereld. Maar het frappantste is dat het spotje in elkaar werd geknutseld door een onbekende Obamafan, die zijn werkstukje dropte op YouTube, de website waar iedereen met zijn videofilmpjes terechtkan.

Het filmpje is een slimme verhaspeling van een bekende televisiespot van Apple die op een Amerikaanse zender werd gedraaid tijdens de Superbowl van 1984, het hoogtepunt van het American Footballseizoen.

In het origineel, geregisseerd door Ridley Scott (die net Blade Runner had gemaakt) slingert een jonge vrouw een hamer naar een Big Brotherscherm waardoor het explodeert, waarmee Apple de verwachting symboliseerde dat zijn nieuwe Macintoshcomputers alle gevestigde opvattingen aan diggelen zouden gooien.

In de herwerkte spot is het het beeld van Hillary dat explodeert, en draagt de jonge atlete een Obama 2008-logo op haar T-shirt. Je kunt je de vraag stellen of de advertentie mensen van gedacht zal doen veranderen, maar ze markeert wel een drastische wijziging in de manier waarop in de VS politiek bedreven wordt.

Nu al mag gevreesd worden dat de campagne voor de komende presidentscampagne een ongecontroleerd en oncontroleerbaar zootje wordt, waarin iedereen zijn zeg heeft, en gewone burgers evenveel invloed kunnen uitoefenen als de chique consultants en reclamebureaus die een vette boterham verdienen aan het lobbyen voor de belangrijkste kandidaten.

Ook werpt het de vraag zich op of de tientallen miljoenen dollars die senator Clinton naar verwachting bij elkaar zal harken haar evenveel zullen opleveren als ze gehoopt had. Vooral als blijkt dat het algemeen vastgestelde wantrouwen van de basis tegenover haar kandidatuur even overtuigend zijn weg vindt naar publieke advertenties tussen nu en het hoogtepunt van de voorverkiezingen over een klein jaar.

Of zoals de spot zelf zegt als de slotbeelden vervagen: 'Op 14 januari beginnen de Democratische voorverkiezingen. En u zult merken waarom 2008 iets heel anders zal zijn dan 1984.'

Heel wat politieke analisten hebben het nu opgewonden over een nieuw campagnemodel. Peter Leyden, directeur van het New Politics Institute in San Francisco, zei tegen de San Francisco Chronicle dat hij "een nieuw tijdperk" voorspelt, "een nieuwe golf in de politiek". "Dit gaat over het einde van het televisietijdperk", voegde hij eraan toe.

Campagneleiders gingen er altijd prat op dat ze de boodschap konden controleren en de dunne schilfer kiezers wisten te vinden die hun kandidaat nodig heeft om het te maken. Nu lijkt het erop dat die belofte geen steek meer houdt. Kandidaten kunnen ofwel profiteren van de creatieve huisvlijt van hun aanhangers, ofwel ten onder gaan als die huisvlijt gênant blijkt. De stem van het volk, in dit geval gericht tegen Hillary Clinton, kan het politieke debat sturen in richtingen die de kandidaten zelf liever niet uit gaan.

Bij de tussentijdse verkiezingen vorig jaar werd het internet intensief gebruikt om spotjes en onthullende clips uit te zenden van kandidaten die zich ofwel in de kijker plaatsten ofwel te kijk zetten.

© The Independent

www.youtube.com/watch?v=6h3G-IMZxjo

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234