Dinsdag 22/10/2019

F-35

Facelift van 275 miljoen euro moet luchtmachtbasissen klaarstomen voor F-35

Een F-35. Beeld ANP

De luchtmachtbasissen van Kleine-Brogel en Florennes hebben een facelift nodig om de F-35 te ontvangen. De kost van de verbouwingen wordt op 275 miljoen euro geraamd. Dat leert de openbare aanbesteding van het leger.

De Belgische luchtmacht vliegt vanaf 2025 met de F-35 van Lockheed Martin. De regering-Michel tekende in oktober vorig jaar een aankoopcontract nadat het toestel met ruime voorsprong uit een aanbestedingsprocedure kwam. Ons land zal 3,8 miljard euro betalen voor 34 nieuwe gevechtsvliegtuigen. Die moeten de stilaan verouderde F-16's vervangen.

Om de hypermoderne F-35 te kunnen ontvangen, moeten er op de luchtmachtbasissen van Kleine-Brogel en Florennes grote verbouwingswerken plaatsvinden. Op 28 juni heeft het Belgisch leger daarom een openbare aanbesteding uitgeschreven voor “het ontwerpen, bouwen en onderhouden van een infrastructuurcomplex ter ondersteuning van de F-35”.

“Beide basissen dateren uit de jaren 60 en waren sowieso aan een grondige renovatie toe”, klinkt het binnen het leger. “Het had weinig zin om de bestaande gebouwen te proberen op te lappen voor de komst van de F-35.”

Compounds

In Kleine-Brogel en Florennes komen er twee nieuwe ‘F-35 compounds’. Zo’n compound zal bestaan uit gebouwen voor de voorbereiding en (de)briefings van missies, een plek om vier grote trainingssimulatoren te installeren, een nieuwe onderhoudsloods waar zes gevechtsvliegtuigen in passen, nog eens zestien overdekte en afsluitbare staanplaatsen. En een zone ‘Quick Reaction Alert’ met een verblijfplaats voor de piloten en technici die 24 op 7 stand-by moeten staan.

De totale kost van de twee compounds wordt geraamd op 275 miljoen euro. Deze investering staat los van de aankoop van de F-35 bij de Amerikanen zelf. Het geld ervoor is al voorzien in de meerjarenbegroting van het leger. Het is de bedoeling dat werken in Florennes starten in het voorjaar van 2022. Een jaar later is Kleine-Brogel aan de beurt.

Omdat het om een militair bouwproject gaat, maakt niet elk aannemer aanspraak op het contract. In de aanbesteding staat vermeld dat er een veiligheidsmachtiging ’nationaal geheim’ vereist is. Wie zo’n machtiging wil krijgen, moet zijn bedrijf laten doorlichten door de Belgische veiligheidsdiensten. Die controleren dan onder meer of informatie er op een vertrouwelijke manier verwerkt wordt. De bouwplannen van een luchtmachtbasis mogen niet in foute handen vallen.

Veiligheid

Om niets aan het toeval over te laten, moeten geïnteresseerde aannemers ook een screening van het US State Departement – het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken – doorstaan. “Om de gegevensuitwisseling met Lockheed Martin te kunnen regelen, vereisen de Amerikaanse International Traffic in Arms Regulations dit”, luidt het in de aanbesteding.

De Amerikaanse eisen zijn niet min. Aan de aanbesteding is een document toegevoegd van 174 pagina’s waarin het National Counterintelligence and Security Center van naaldje tot draadje uitlegt aan welke veiligheidsvoorwaarden de toekomstige F-35-compounds in Kleine-Brogel en Florennes allemaal moeten voldoen. Dit gaat van de manier waarop de muren van de gebouwen best geconstrueerd worden tot de plaatsing van het verluchtingssysteem en de telefoonlijnen. Een militaire bron: “Bouwbedrijven die zich specialiseren in de veiligheidssector, zullen zich kunnen uitleven.”  

De verwachting is dat de F-35 goed dertig jaar in dienst zal blijven. De totale kost daarvan wordt geschat op 12,5 miljard euro. Een enorm bedrag, waarin de personeelskosten van piloten en technici, het dagelijks onderhoud en de brandstofkosten zijn gerekend. Dit zijn dus niet echt ‘nieuwe’ kosten: ze worden nu ook al gemaakt voor de F-16-vloot. 

Een belangrijk verschil is wel dat het onderhoud van de F-35 per vlieguur 20 procent duurder is dan de F-16. Deze meerkost wordt gecompenseerd door het feit dat de luchtmacht veel minder zal vliegen met de F-35. De meeste trainingen zullen straks in de nieuwe simulatoren plaatsvinden. Die zullen deel uitmaken van de nieuwe compounds.

Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234