Dinsdag 01/12/2020

Facebook zit in uw portemonnee

'Het is gratis (en dat zal het ook altijd blijven)'. Die boodschap staat prominent op de beginpagina van Facebook, maar in onder meer Groot-Brittannië gaat de slogan niet meer op. Wie daar een bericht naar een niet-vriend wil sturen, moet de kredietkaart bovenhalen.

In Groot-Brittannië "en nog enkele landen" wordt een proefproject gestart om gebruikers voor bepaalde berichten te laten betalen. Dat bevestigt Facebook in de Britse media. Standaard zal een berichtje naar iemand met wie je niet bevriend bent op de netwerksite 77 cent kosten. Maar afhankelijk van de populariteit stijgt dat bedrag.

Voor bekende koppen die veel privéboodschappen ontvangen kan de prijs oplopen tot 3,80 euro of zelfs 11,50 euro. Zo vallen onder meer rapper Snoop Dogg en auteur Salman Rushdie in die laatste categorie, maar zijn documentairemaker Louis Theroux of Cressida Bonas, het lief van de Britse prins Harry, met 77 cent niet duurder om te benaderen dan uw buurman of collega met wie u niet bevriend bent.

Geld zonder moeite

Voorlopig gaat het om een test, maar Michaël Opgenhaffen, docent nieuwe media aan de KU Leuven, ziet niet in waarom het experiment niet uitgebreid zou worden naar alle Facebookgebruikers. "Zelfs als maar een half procent van de één miljard gebruikers een keer per jaar een betaald bericht stuurt, dan nog levert het heel veel geld op, zonder dat ze er veel moeite voor moeten doen."

Volgens Opgenhaffen ligt het laten betalen voor berichten naar onbekenden perfect in het verlengde van de lancering van de zoekmachine Facebook Graph Search. "Die is er net op gericht om mensen buiten je netwerk te vinden die aan bepaalde kenmerken voldoen", zegt hij. "Dat geldt ook voor bedrijven: zij kunnen op zoek gaan naar liefhebbers van hun product in een bepaalde streek en die vervolgens tegen betaling een bericht sturen."

Maar wat dan met de slogan "Het is gratis (en dat zal het ook altijd blijven)"? "Die klopt nog steeds", meent Opgenhaffen. "Facebook zegt nergens dat alles gratis blijft. In principe kan Facebook zo ver gaan dat enkel de zoekbalk gratis is, maar dat je moet betalen zodra je iemand een vriendschapsverzoek wil sturen. Wie daarvoor zou betalen? Voor veel mensen is Facebook een erg belangrijk communicatiemiddel."

Statusupdate betalen

Het was naïef om te denken dat Facebook altijd volledig gratis zal blijven, zegt ook Jo Caudron, internetexpert bij Dear Media. "Facebook is een beursgenoteerd bedrijf dat nieuwe manieren moet zoeken om inkomsten te generern en dat dan ook continu doet."

De Britse test is immers niet de enige. Er wordt ook geëxperimenteerd met het laten betalen voor statusupdates, zowel door privépersonen als door fanpagina's en pagina's van bedrijven en merken. Ook hier in België.

"Als je nu iets op Facebook plaatst, komt dat niet of op zijn minst niet prominent in beeld bij vrienden die zo goed als nooit reageren op jouw status", legt Caudron uit. "Tegen betaling kun je ervoor zorgen dat iedereen je bericht te zien krijgt. Dat is vooral belangrijk voor firma's, want zonder betaling is het immers niet zeker dat de pakweg duizend volgers die je hebt ook daadwerkelijk je boodschappen zien.

Facebook zelf schermt bij het Britse experiment met het argument van spam: sterren zouden te veel last hebben van ongewenste privéberichtjes. "Dat is bull-shit", meent Caudron. "Sterren beheren hun pagina niet zelf. Ze hebben een team in dienst dat alle berichten bekijkt en eventueel beantwoordt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234