Woensdag 30/09/2020

Facebook zal zichzelf niet reguleren

Sandy Parakilas was in 2011 en 2012 operations manager van het platformteam van Facebook.

Toen ik in de aanloop naar de beursgang van Facebook in 2012 verantwoordelijk was voor de bescherming van de gebruikersprivacy, ontdekte ik dat het bedrijf het verzamelen van gegevens belangrijker vond dan het voorkomen van hun misbruik. Na de rol van Facebook in het Russische geknoei met de verkiezingen moeten we daar lessen uit trekken. De wetgevers mogen er niet op rekenen dat Facebook zichzelf zal reguleren. Want dat zal het niet doen.

Facebook weet hoe u eruitziet, waar u zich bevindt, wie uw vrienden zijn, wat u interesseert, of u wel of geen relatie hebt, welke pagina's u op het web bezoekt. Hoe meer gegevens het aan de adverteerders kan verkopen, hoe meer het verdient. Het heeft dus geen enkele motivatie om de verzameling of het gebruik van gegevens aan banden te leggen - behalve als het een negatieve pers krijgt of als de overheid zich ermee moeit.

In de beginjaren vond je op Facebook een bloeiend ecosysteem van populaire spelletjes. Het principe was eenvoudig: in ruil voor gratis verslavende games zoals Farmville en Candy Crush gaven de gebruikers de ontwikkelaars van de spelletjes toegang tot hun gegevens. Facebook kon weinig doen om misbruik van die gegevens te voorkomen - in het beste geval kon het de ontwikkelaar opbellen en dreigen zijn toegang af te snijden.

Gevoelige informatie

Toen de beursgang naderde en de pers over misbruiken begon te berichten, kreeg ik de opdracht om het probleem op te lossen. Maar dat bleek onmogelijk: als een ontwikkelaar beweerde dat hij zich netjes aan de regels hield, konden wij dat niet controleren. In andere gevallen vroegen de ontwikkelaars hun gebruikers om gegevens die ze duidelijk niet nodig hadden, zoals toegang tot hun foto's en berichten. Mensen lezen de voorwaarden bijna nooit en geven dus vaak toegang tot gevoelige informatie zonder dat te beseffen.

Als Facebook zijn gebruikers echt had willen beschermen, zou het reële inspanningen hebben gedaan om verdachte ontwikkelaars te weren. Maar toen ik er werkte, was de typische reactie: laat ze betijen en zorg dat de pers ons met rust laat. Toen ik voorstelde om grondig uit te zoeken hoe de ontwikkelaars de gegevens van Facebook gebruikten, zei een kaderlid: "Wil je echt weten wat je zou vinden?"

De boodschap was duidelijk: Facebook wou gewoon dat de negatieve verhalen zouden ophouden. Hoe de gegevens werden gebruikt, was niet belangrijk.

Sheryl Sandberg, de chief operating officer van Facebook, heeft in oktober verklapt dat de Russische propaganda kon worden opgespoord omdat ze in roebels was betaald. Als het zo gemakkelijk was, had het geen jaar mogen duren voor de waarheid aan het licht kwam. Dat bewijst dat Facebook nog altijd voor dezelfde aanpak kiest: pas reageren als de pers of de overheid problemen maakt, en intussen ijverig gegevens blijven verzamelen en verkopen.

Zo krijg je een gevaarlijke mix: een bedrijf dat elke dag het grootste deel van de bevolking bereikt en over de meest gedetailleerde verzameling persoonsgegevens ooit beschikt, maar geen enkele motivatie heeft om misbruik te voorkomen. Facebook moet ofwel strenger worden gereguleerd, ofwel opgesplitst, zodat geen enkele entiteit alle gegevens controleert. Het zal ons niet spontaan beschermen en er staat niets minder op spel dan onze democratie.

© The New York Times

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234