Zondag 29/03/2020

Facebook wil realiteit 'verbeteren'

Facebook gaat onze realiteit 'verbeteren' door er een extra digitaal laagje op te leggen. Topman Mark Zuckerberg kondigde tijdens de jaarlijkse developers-conferentie F8 aan dat hij zwaar wil inzetten op augmented reality.

Wil je een partijtje schaken? Even met de vingers knippen en hop, het duel kan beginnen. Je hebt er niet eens een fysiek schaakbord voor nodig. Wil je tv kijken? Daar heb je geen smart tv meer voor nodig, maar een tv-app die hoogstens een euro hoeft te kosten. Het enige wat je nodig hebt, is je smartphone. Het ding waar je nu al dag in dag uit op tokkelt, wordt volgens Mark Zuckerberg de poort naar augmented reality (AR).

De werkelijkheid met een virtueel extraatje zeg maar. "AR is niet te verwarren met virtual reality (VR)", vertelt Peter Schelkens, Professor verbonden aan de VUB en Imec. Bij VR word je volledig ondergedompeld in een virtuele wereld of virtueel op een andere locatie. Je wordt dus volledig losgekoppeld van de echte wereld.

Bij AR wordt de virtuele wereld gemixt met de echte wereld. "De omgeving wordt geïnterpreteerd met behulp van algoritmes, de beelden worden geanalyseerd en er worden dan synthetische elementen aan toegevoegd."

Zuckerberg haalde zelf het voorbeeld aan van Pokémon Go, waarin je fysiek op zoek gaat naar digitale Pokémon.

Kamer vol water

Facebook heeft nog geen bril of lenzen waarmee je zo'n extra laag op de werkelijkheid kunt leggen. Al berichten verschillende bronnen dat Facebook wel degelijk aan een hardwaretoepassing aan het bouwen is. Om het grote publiek te laten kennismaken met de mogelijkheden die AR in de toekomst zal bieden, opent Zuckerberg het Camera Effects Platform waarin developers verbeterde realiteitstoepassingen kunnen bouwen binnen Facebook, Instagram, Messenger en Whatsapp.

Zuckerberg gaf enkele voorbeelden. Zo toonde hij een foto van een kamer die hij in geen tijd liet onderlopen met water. In een volgend beeld liet hij likes en lachende emoticons rondspringen in dezelfde ruimte. Denk ook aan Snapchat waarbij je in enkele swipes de gekste filters over je gezicht kunt zetten. Een functie die Facebook onlangs kopieerde in verschillende van zijn apps. Of wat dacht je van een totaal wit museum waarbij je enkel dankzij je smartphone de kunstwerken kunt zien?

Volgens Schelkens is het niet zo gek dat Facebook inzet op AR. "Er gaat op dit moment heel veel geld naar de ontwikkeling van AR. De technologie op zich is voorhanden, maar die is nog niet flexibel genoeg om gemakkelijk toepassingen mee te bouwen." Schelkens zelf werkt bijvoorbeeld samen met een chemiebedrijf, waarbij een AR-bril een live gebruiksaanwijzing projecteert om het onderhoud van machines te vergemakkelijken.

In de gracht

Voor Fredo De Smet, die zich voor Imec verdiept in AR en VR, is die verhoogde realiteit een logische stap in de evolutie van onze communicatie. "Als je de weg wil uitleggen aan iemand, of naar Google Maps luistert om je de weg te wijzen, zit gesproken taal in de weg", legt De Smet uit. "Wie alleen luistert en niet kijkt, kan in de gracht terechtkomen. Dankzij AR, denk bijvoorbeeld aan een projectie op je voorruit, gaat dat een stuk eenvoudiger worden."

Als je het communicatieplatform van de toekomst wil worden, dan zijn comments, likes en boze emoticons veel te beperkt om je uit te drukken. "Facebook wil ons zolang mogelijk binnen zijn eigen interface houden en het heeft gezien dat AR heel belangrijk zal worden in communicatie", besluit De Smet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234