Donderdag 26/11/2020

Facebook

Facebook weigert advertenties van hulplijn tegen geweld

Een vingerpopje tegen misbruikBeeld rv

Door de strikte censuurregels ondervinden ook organisaties als 1712 – de hulplijn voor vragen over geweld – moeilijkheden om advertenties op Facebook te plaatsen. Nochtans is het voor hen net heel belangrijk om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. 

Een filmpje van een tweetal minuten waarin een medewerker van 1712 uitleg geeft over de werking van de hulplijn kan voor Facebook niet door de beugel. Althans, de organisatie kan het wel op haar Facebook-pagina plaatsen, maar als de hulplijn de video via advertenties wil verspreiden, zegt Facebook nee. 

“We botsen telkens op hetzelfde probleem”, zegt Wim Van de Voorde, Vlaams coördinator van de hulplijn. “Gewoon de verwijzing naar kindermishandeling is al genoeg om te weigeren. Zoiets is al verschillende keren gebeurd.”  Ook toen 1712 met een filmpje wilde sensibiliseren over kindermishandeling, botste de hulplijn met de advertentie aanvankelijk op een virtuele muur. Maar uiteindelijk lukte het daar toch.  

Flirtertwister

In een opiniestuk klaagt 1712 die censuurregels nu aan. Om hun doelpubliek  goed te kunnen bereiken, zijn sociale media voor de organisatie misschien wel belangrijker dan radio en televisie. “Dat laatste filmpje is toen enorm veel bekeken door kinderen en jongeren”, zegt Van de Voorde. “Als je als organisatie zichtbaar wil zijn, dan moet je op sociale media kunnen zitten.” 

Andere organisaties hebben ook al een njet gekregen van Facebook om hun video’s via advertenties te verspreiden. Toen Sensoa filmpjes wilde promoten waarin BV’s de ‘flirtertwister’ spelen, werden er ook twee geweigerd. De video's met onder anderen Flo Windey en Jitske Van de Veire waren opgenomen in het kader van een campagne tegen grensoverschrijdend gedrag. 

“Wellicht kwam dat omdat er in de twee filmpjes over ‘dickpics’ werd gesproken”, zegt Sensoa-woordvoerder Boris Cruyssaert. “Ook vorig jaar, toen we een campagne hadden over mythes rond seks, werd een advertentie geweerd. Waarschijnlijk omdat er in die advertentie een link zat naar een pagina met tekeningen van hoe mensen seks kunnen hebben zonder penetratie.” 

Hoewel het logisch is dat Facebook op zijn hoede is voor expliciete beelden, is het voor de organisaties onbegrijpelijk dat ook zij geviseerd worden. Waarom sommige video’s geweigerd worden en andere dan weer niet, is moeilijk te zeggen, omdat ze enkel een bericht krijgen dat in algemene termen uitlegt dat de inhoud niet strookt met de advertentieregels. 

“We krijgen daar inderdaad geen feedback over”, zegt Cruyssaert. “In de beleidsregels van Facebook wordt er blijkbaar geen onderscheid gemaakt voor organisaties als de onze. Maar ik kan me niet voorstellen dat het zo moeilijk moet zijn voor Facebook om het beleid hierover aan te passen.” 

Vorig jaar nog klaagde Toerisme Vlaanderen aan hoe zelfs Vlaamse meesters niet ontsnapten aan de Facebook-regels rond naaktheid op het platform. Toen hun advertenties om de kunst van Rubens te promoten onkies werden bevonden, schreef Toerisme Vlaanderen een open brief. Omdat die heel veel weerklank kreeg, besloot Facebook na een meeting om de logaritmes aan te passen. 

Context 

“Die filters slagen er niet altijd in om de context van een bericht goed te begrijpen”, zegt Aleksandra Kuczerawy, onderzoeker aan de KU Leuven. “Als automatische filters een advertentie weigeren, komen er pas in een later stadium echte mensen aan te pas. Maar in principe moet Facebook wel uitleggen waarom advertenties niet door de filters geraken.”

Kuczerawy verwijst nog naar een bekende misser. Enkele jaren geleden publiceerde een Noorse krant een post met de iconische foto van een naakt Vietnamees meisje dat tijdens de Vietnamoorlog wegloopt van een napalmbombardement. Maar dat raakte eerst ook niet door de Facebook-censuur. Onder luid protest liet Facebook de afbeelding later toch toe. Kuczerawy: “Vaak is het zo dat je enkel respons krijgt als er genoeg publiciteit voor is.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234