Woensdag 21/10/2020

Technologie

Facebook stelt redelijk goede cijfers voor en verliest toch 100 miljard euro. Hoe kan dat?

Facebook-CEO Mark Zuckerberg.Beeld EPA

Een keer niet aan de verwachtingen van beleggers voldoen en de beurs straft je genadeloos af. Zelfs Facebook is niet immuun tegen dat geweld: in één dag zakte het aandeel met meer dan 18 procent. Reageren beurzen te streng op tegenvallende resultaten?

Voor het eerst sinds zijn beursgang in 2012 presteerde Facebook onder de verwachtingen van beleggers. Het bedrijf van Mark Zuckerberg werd daar ook voor afgestraft. De aandelen zakten woensdagavond met meer dan 18 procent. Daarmee verloor Facebook in een dag 120 miljard dollar (100 miljard euro) aan beurswaarde.

Op het eerste gezicht vielen die resultaten nochtans mee. Er meldden zich 2,23 miljard mensen aan op het netwerk, dat is 1,7 procent meer dan in het vorige kwartaal. Daarnaast draaide Facebook een omzet van 13,2 miljard dollar, terwijl beleggers van 13,4 miljard dollar uitgingen. 

De reden waarom beleggers zo fel reageerden waren niet zozeer de cijfers, maar de pessimistische toon van de financiële baas van Facebook, David Wehner. Hij verwacht dat de omzet in de komende kwartalen zal afnemen.

Hyperkinetische beleggers

We kunnen ons de vraag stellen of de beurs in eerste instantie bedrijven niet veel te hoog waardeert. De laatste maanden hebben beleggers zich niet bepaald van hun beste kant laten zien. 

Een nieuw design voor de socialemedia-app Snapchat: min 23 procent. Vijf miljoen nieuwe abonnees voor streamingdienst Netflix in plaats van de vooropgestelde zes miljoen: min 11 procent. En waar het Facebook-aandeel op woensdagavond nog afsloot op een recordhoogte, werd het tijdens de conference call met bestuurders van Facebook afgestraft.

Beeld REUTERS

Beleggingsexperts Pascal Paepen en Tom Simonts (KBC) wijzen erop dat we die bedrijven niet over een kam mogen scheren. Elk bedrijf heeft zijn eigen watertjes te doorzwemmen. Zo zat Facebooks waardering op recordhoogte, dan kan je al eens dieper vallen bij tegenvallende resultaten.

Toch stellen ook zij vast dat de beurzen regelmatig extreem reageren op bedrijfsresultaten. "Vroeger was een beursdaling van 5 procent inderdaad al veel", zegt Paepen, "vandaag wemelt het op de beurs van hyperkinetische beleggers. Dat is niet fijn, en het wordt alleen maar erger." 

Computermodellen

Een verklaring voor die zenuwachtigheid is een combinatie van verschillende factoren. De eerste belangrijke factor: mensen denken niet meer op de lange termijn. 

Toen Pascal Paepen dertig jaar geleden in de beleggerswereld stapte, kochten mensen aandelen om ze tien tot twintig jaar bij te houden. Dat is ook de manier waarop superbelegger Warren Buffet groot werd. Vandaag is de korte termijn veel belangrijker geworden. 

En dat zorgt voor een absurde contradictie in de beleggerswereld. "Waarom kopen beleggers aandelen in bedrijven als Netflix en Tesla, terwijl ze nog nooit winst hebben gemaakt? Omdat ze geloven dat ze dat ooit wel zullen doen. Maar mensen hebben blijkbaar het geduld niet meer om daar op te wachten. Alsof je je huis na een maand ook weer verkoopt."

Daarnaast zijn technologiebedrijven slachtoffer van hun eigen succes. "Technologiefondsen zijn heel populair", weet Tom Simonts, hoofdeconoom van KBC. "Veel mensen kopen op die manier een bundel met aandelen van technologiebedrijven zoals Facebook, Alphabet, Netflix en Amazon. Maar als zij zich plots tegen de vooruitzichten van een van die bedrijven keren en en masse aandelen verkopen, ontstaat er een sneeuwbaleffect."

Tot slot is er de technologische factor. Computermodellen en algoritmes zijn al jaren ingeburgerd op de beurs. Tachtig procent van de beurshandel wordt uitgevoerd door rekenmachines, in fracties van seconden. Het is dus best mogelijk dat die modellen bepaalde bewegingen op de beurs versterken. 

Toch hameren de experts erop dat algoritmes rare beslissingen nemen en aandelen soms om onbekende redenen doen ineenzakken. Algoritmes hebben de beurshandel vooral efficiënter gemaakt, ze doen immers veel meer dan enkel reageren op prijsveranderingen om aandelen te kopen of te verkopen. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234